KSeF – Podręcznik KSeF2.0 – smaczki , cz. III (Korekty zbiorcze)
- Wysłane przez Kajetan Kubicz
- Kategorie KSEF
- Data 9 październik
Kontynuujemy ciąg artykułów, w którym omawiamy kwestie poruszone w Podręczniku KSeF2.0. Tym razem chciałbym poruszyć wątek korekt, a uściślając korekt zbiorczych. Temat ten jest dość istotny, mając na uwadze tzw. korekty zbiorcze in plus nieprzewidziane wprost przepisami ustawy.
Precyzując powyższe, ustawa o VAT wprost reguluje kwestie korekty zbiorczej in minus, czyli obniżającej podatek lub podstawę opodatkowania i w tym zakresie wprowadza pewne „uproszczenia” dla wystawcy.
Zgodnie z ustawą w przypadku, gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą [tzw. biorczą] dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:
- zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;
- może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą - w przypadku, gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.
W efekcie, organy podatkowe wprost wskazują, że korekta zbiorcza może dotyczyć jedynie rabatowania i obniżek cen, i wyłącznie w tym przypadku korekta taka – w przeciwieństwie do „zwykłej” korekty – nie musi określać konkretnych pozycji ulegających obniżce.
Konkretyzacja pozycji i przedmiotu świadczenia powinna mieć miejsce wyłącznie w przypadkach, gdy zbiorcza faktura korygująca dotyczy części dostaw towarów i świadczonych usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie.
Gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i usług wykonanych w danym okresie, może ona w ujęciu zbiorczym prezentować (i) kwotę korekty podstawy opodatkowania (ze znakiem „-”) i kwotę korekty podatku należnego oraz (ii) korektę kwot należności ogółem wynikających z wszystkich faktur korygowanych, przy jednoczesnej możliwości wskazania przyczyny wystawienia faktury korygującej, np. „rabat 10%” (pole PrzyczynaKorekty).
Praktyka niejednokrotnie pokazała, że analogiczne zasady podatnicy zaczęli stosować i chcieli utrzymać w KSeF również względem korekt in plus (zwiększających podstawę opodatkowania lub kwotę podatku).
O ile wcześniej organy podatkowe dopuszczały taką praktykę, o tyle na tle nadchodzącego KSeF coraz więcej interpretacji pojawiło się negatywnych, które wskazywały, że korekta zbiorcza może obejmować wyłącznie przyczyny wprost wskazane w ustawie, tj. ww. rabatowanie i obniżki cen.
Czego zatem dowiadujemy się z Podręcznika?
Otóż, okazuje się, że podatnicy „mogą” dokonywać korekty zbiorczej na plus, ALE wówczas nie skorzystają z preferencji uproszczeń jakie ustawa przewiduje dla korekt in minus.
Oznacza to, że niezależnie od tego czy korekta dotyczy wszystkich , czy tylko części dostaw towarów i świadczonych usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie to, korekta zbiorcza musi objąć doprecyzowania poszczególnych pozycji faktur korygujących i wskazywać nazwy (rodzaj) towarów lub usług objętych korektą (w polu P_7 w części FaWiersz).
Niezbyt przyjemna wizja prawda?
Zaktualizowaną stronę Ministerstwa i pliki do pobrania znajdziecie na: https://ksef.podatki.gov.pl/
Kajetan Kubicz
Kajetan jest adwokatem i ekspertem z zakresu podatku VAT oraz Partnerem Kancelarii LTCA. Ukończył prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w jednej z największych kancelarii prawnych w Polsce oraz w międzynarodowej kancelarii doradztwa podatkowego i restrukturyzacyjnego świadcząc usługi bieżącego doradztwa podatkowego oraz uczestnicząc w licznych audytach podatkowych. Specjalizuje się w doradztwie na rzecz Klientów działających w branży budowlanej, transportowej, produkcyjnej oraz handlowej. Obecnie jest odpowiedzialny za bieżące doradztwo prawno-podatkowe, zarówno dla Klientów krajowych, jak i zagranicznych, głównie z obszaru VAT oraz w zakresie ulg podatkowych w podatkach PIT/CIT dotyczących rozwoju i innowacyjności. Jest autorem kilkuset wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych prawa podatkowego oraz o dokonanie klasyfikacji statystycznej towarów i usług. Autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego zwłaszcza w zakresie opodatkowania VAT. Włada biegle językiem angielskim.