Moment powstania obowiązku podatkowego w JPK-CIT/PIT
- Wysłane przez Aleksander Łożykowski
- Kategorie JPK CIT
- Data 11 wrzesień
JPK-CIT/PIT to wizjer, przez który administracja skarbowa będzie mogła sprawdzić wiele istotnych elementów rozliczeń podatkowych. Jednym z takich obszarów jest weryfikacja kluczowych dat, które mają znaczenie dla powstania obowiązku podatkowego.
W strukturze węzła „Dziennik” należy podać:
- datę dokonania operacji gospodarczej,
- datę sporządzenia dowodu księgowego,
- datę, pod którą ujęto dowód w księgach.
Jednocześnie należy także podać numer identyfikujący fakturę w KSeF. W KSeF widoczna będzie w szczególności:
- data wystawienia faktury lub faktury korygującej,
- data dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub data otrzymania zapłaty.
W pliku JPK_ST_KT widoczna jest z kolei:
- data nabycia/wytworzenia środka trwałego,
- data nabycia wartości niematerialnej i prawnej lub zakończenia prac rozwojowych zaliczanych do wartości niematerialnych i prawnych,
- data przyjęcia środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, względnie data ujęcia w księgach rachunkowych udokumentowanego przyjęcia zakończonych prac rozwojowych jako obiektu inwentarzowego WNiP,
- data wykreślenia z ewidencji.
Administracja podatkowa będzie mogła w sposób bardzo szczegółowy śledzić daty poszczególnych zdarzeń i na tej podstawie wyciągać wnioski co do obowiązków podatkowych. Należy zwrócić szczególną uwagę na zgodność danych w księgach rachunkowych z datami, które pojawiają się na fakturach.
Istotne jest także spojrzenie na obszary, które mogą być problematyczne w praktyce życia gospodarczego, w tym np. rozliczenie zdarzeń mających skutki na przełomie roku, umowy ciągłe lub sytuacje, w których dokonywana jest korekta faktury, względnie faktura przekazywana jest z opóźnieniem przez kontrahenta lub została zagubiona i odnaleziona przez podatnika. Dotychczas poza radarem, od momentu przekazania pliku JPK-CIT/PIT cała chronologia wydarzeń będzie widoczna. Należy więc zwrócić szczególną uwagę na procesy funkcjonujące w firmie i prawidłowość podejścia do tego typu zdarzeń.
Aleksander Łożykowski
Aleksander jest doradcą podatkowym w kancelarii LTCA, radcą prawnym, pracownikiem naukowo-dydaktycznym Szkoły Głównej Handlowej. Studiował prawo na Uniwersytecie Warszawskim, finanse i rachunkowość na SGH, ukończył studia doktoranckie na SGH, aplikację radcowską w OIRP w Warszawie oraz studia podyplomowe z wyceny nieruchomości na Politechnice Świętokrzyskiej. W latach 2019 – 2022 pełnił funkcję dyrektora departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów. Odpowiadał za szereg reform w podatku dochodowym, w tym wprowadzenie estońskiego CIT, ulgi na prototyp, ulgi na innowacyjnych pracowników, ulgi na ekspansję, ulgi na pierwszą ofertę publiczną, ulgi na CSR, czy ulgi na zabytki. Aleksander był także członkiem Państwowej Komisji Egzaminacyjnej ds. Doradztwa Podatkowego oraz członkiem rady nadzorczej Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wcześniej pracował w międzynarodowych kancelariach prawnych. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych, dotyczących w szczególności opodatkowania dochodów przedsiębiorców.