Nienależne świadczenie – co to takiego i jak można dochodzić jego zwrotu?
- Wysłane przez Katarzyna Gobosz
- Kategorie Aktualności prawne
- Data 30 czerwiec
W codziennych relacjach cywilnoprawnych, zarówno między przedsiębiorcami, jak i pomiędzy osobami fizycznymi, często dochodzi do sytuacji, w których jedna strona spełnia świadczenie (np. przelewa pieniądze lub przekazuje rzecz), choć tak naprawdę nie była do tego zobowiązana. W prawie cywilnym takie działanie określa się mianem nienależnego świadczenia. Co to oznacza w praktyce? Kiedy mamy z nim do czynienia i w jaki sposób można dochodzić jego zwrotu?
Czym jest nienależne świadczenie?
Definicję nienależnego świadczenia znajdziemy w art. 410 § 2 Kodeksu cywilnego, który stanowi:
„Świadczenie jest nienależne, jeżeli ten, kto je spełnił, nie był w ogóle zobowiązany lub podstawa świadczenia odpadła albo zamierzony cel świadczenia nie został osiągnięty.”
Innymi słowy, nienależne świadczenie to sytuacja, w której:
- ktoś świadczy (np. płaci, przekazuje rzecz), choć nie musiał – np. omyłkowo,
- albo podstawa prawna świadczenia przestała istnieć – np. umowa została unieważniona,
- albo cel świadczenia nie został osiągnięty – np. nie doszło do oczekiwanego działania drugiej strony.
Przykłady nienależnego świadczenia
- Przelano pieniądze na niewłaściwe konto wskutek błędu.
- Zapłacono za usługę, która nigdy nie została wykonana.
- Spełniono świadczenie na podstawie umowy, która później została uznana za nieważną.
- Spłacono cudzy dług, sądząc błędnie, że ciążył na nas.
Oczywiście od powyższego są wyjątki. Nie można żądać zwrotu świadczenia:
- jeżeli spełniający świadczenie wiedział, że nie był do świadczenia zobowiązany, chyba że spełnienie świadczenia nastąpiło z zastrzeżeniem zwrotu albo w celu uniknięcia przymusu lub w wykonaniu nieważnej czynności prawnej;
- jeżeli spełnienie świadczenia czyni zadość zasadom współżycia społecznego;
- jeżeli świadczenie zostało spełnione w celu zadośćuczynienia przedawnionemu roszczeniu;
- jeżeli świadczenie zostało spełnione, zanim wierzytelność stała się wymagalna.
Podstawa prawna zwrotu nienależnego świadczenia.
Nienależne świadczenie jest jedną z postaci bezpodstawnego wzbogacenia, które reguluje art. 405 i następne Kodeksu cywilnego. Zgodnie z przepisami:
„Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości.”
A więc osoba, która otrzymała świadczenie nienależnie, ma obowiązek je zwrócić – w naturze (np. oddać przedmiot) albo w ekwiwalencie pieniężnym, przy czym obowiązek wydania korzyści obejmuje nie tylko korzyść bezpośrednio uzyskaną, lecz także wszystko, co w razie zbycia, utraty lub uszkodzenia zostało uzyskane w zamian tej korzyści albo jako naprawienie szkody.
Warto jednak pamiętać, że obowiązek wydania korzyści obejmuje nie tylko korzyść bezpośrednio uzyskaną, lecz także wszystko, co w razie zbycia, utraty lub uszkodzenia zostało uzyskane w zamian tej korzyści albo jako naprawienie szkody.
Jak dochodzić zwrotu nienależnego świadczenia?
- Wezwanie do zwrotu
Na początku warto wysłać do osoby, która otrzymała świadczenie, wezwanie do zapłaty wskazując:
- czego żądamy (np. zwrotu kwoty X, stanowiącej nienależne świadczenie),
- dlaczego świadczenie było nienależne,
- podstawę prawną wezwania do zapłaty (art. 405 i 410 Kodeksu cywilnego),
- termin na dokonanie zapłaty.
- Postępowanie sądowe
Jeśli wezwanie nie przyniesie skutku, można wnieść pozew do sądu cywilnego o zwrot nienależnego świadczenia. Należy wtedy:
- oszacować wartość świadczenia,
- wykazać, że świadczenie miało miejsce,
- udowodnić, że było ono nienależne (np. brak zobowiązania, nieważność umowy) tj., że wystąpiły przesłanki, o których mowa wyżej,
- wykazać, że nastąpiło uzyskanie korzyści majątkowej przez drugą stronę (np. zatrzymanie pieniędzy, wykorzystanie usługi).
- Udowodnić, że nastąpiło zubożenie po stronie świadczącego – choćby w sensie utraty konkretnej wartości majątkowej (nie musi to być trwałe zubożenie, ale przesunięcie majątku).
Z zastrzeżeniem, że:
- Jeśli świadczenie miało charakter pieniężny, wzbogacenie po stronie odbiorcy jest domniemane – wystarczy wykazać, że otrzymał środki i nie miał do nich prawa.
- Jeśli świadczenie zostało już zużyte (np. wydane), a odbiorca nie jest już wzbogacony, może się bronić, że korzyść uległa zużyciu bez jego winy (art. 409 KC) – ale to odbiorca (przysporzony) musi to udowodnić.
- Przedawnienie
Roszczenie o zwrot nienależnego świadczenia ulega przedawnieniu. Termin wynosi co do zasady 6 lat, a w przypadku świadczeń związanych z działalnością gospodarczą – 3 lata. Termin przedawnienia roszczenia o zwrot nienależnego świadczenia liczy się zgodnie z ogólnymi zasadami dotyczącymi przedawnienia roszczeń majątkowych (art. 118 KC).
Termin przedawnienia zaczyna biec od chwili, gdy roszczenie stało się wymagalne, czyli:
- od dnia, w którym świadczenie zostało spełnione – jeśli od razu było wiadomo, że nie było podstawy prawnej do spełnienia świadczenia (np. brak umowy, błędny przelew),
- albo od dnia, w którym odpadła podstawa świadczenia – np. po unieważnieniu umowy, jej rozwiązaniu, czy uchyleniu decyzji administracyjnej, na podstawie której dokonano płatności.
- w niektórych przypadkach bieg terminu przedawnienia roszczenia może być liczony od dnia, w którym osoba uprawniona dowiedziała się (lub przy zachowaniu należytej staranności mogła się dowiedzieć), że świadczenie było nienależne – czyli od momentu powzięcia wiedzy o bezpodstawności świadczenia.
Nienależne świadczenie to sytuacja, w której ktoś spełnia świadczenie (np. dokonuje zapłaty, przekazuje rzecz), mimo że nie był do tego zobowiązany – np. wskutek błędu, na podstawie nieważnej umowy lub gdy odpadła podstawa prawna świadczenia. Takie świadczenie podlega zwrotowi na podstawie przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu (art. 405 i 410 Kodeksu cywilnego). Dochodzenie zwrotu może odbywać się przez wezwanie do zapłaty, a w razie braku reakcji – w drodze powództwa cywilnego. Konieczne jest wykazanie, że doszło do świadczenia, które było nienależne, a po stronie odbiorcy powstała korzyść majątkowa. Roszczenie ulega przedawnieniu – co do zasady po 6 latach, a w przypadku działalności gospodarczej – po 3 latach. Termin liczy się zazwyczaj od dnia spełnienia świadczenia lub od momentu, gdy uprawniony dowiedział się o jego nienależnym charakterze.
Katarzyna Gobosz
Katarzyna jest radcą prawnym, członkiem Okręgowej Izby Radców Prawnych w Szczecinie. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Szczecińskim w Szczecinie. Posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych w tym podmiotów prywatnych, jak i podmiotów z sektora publicznego. Ma też doświadczenie w prowadzeniu i rozwiązywaniu sporów sądowych w szczególności związanych z prawem nieruchomości oraz z branży budowlanej. Doświadczenie zdobyła pracując przy realizacji zarówno projektów budowlanych tzw. budownictwa kubaturowego (budowa obiektów użyteczności publicznej, budowa osiedli deweloperskich) jak i z zakresu infrastruktury (budowa linii kolejowych i dróg ekspresowych). Katarzyna reprezentowała klientów w procesach sądowych o wielomilionowej wartości oraz uczestniczyła w procesach inwestycyjno-budowlanych jako radca prawny przy realizacji wielu znaczących i prestiżowych inwestycji budowlanych w Szczecinie. W swoim działaniu praktykuje kompleksowe podejście do klientów, zwracając uwagę na ich różnorodne potrzeby niejednokrotnie nie tylko w zakresie pomocy prawnej, ale również pomocy o charakterze biznesowym. Preferuje wieloaspektowe podejście do problemów prawnych, które przedkłada nad literalne stosowanie prawa. W LTCA zajmuje się szeroko rozumianą obsługą podmiotów gospodarczych, w tym w szczególności obsługą procesów inwestycyjno-budowlanych oraz sporów sądowych związanych z inwestycjami budowlanymi.