Ogólne założenia ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych
- Wysłane przez Grzegorz Niebudek
- Kategorie Pozostałe Aktualności prawne
- Data 28 sierpień 2018
Chcesz uzyskać więcej informacji na temat ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych, przeczytaj poniższy artykuł.
Ministerstwo Sprawiedliwości opublikowało projekt nowej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. Ustawa ma uchylać dotychczas obowiązującą ustawę z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. Prace nad projektem są na etapie opiniowania i można zakładać, że ustawa wejdzie w życie w ostatnim kwartale 2018 r. Przebieg prac legislacyjnych znajduje się pod adresem: http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12312062.Przyczyny wprowadzenia planowanej ustawy
Ministerstwo tłumaczy potrzebę wprowadzenia nowej ustawy znikomą efektywnością przyjętego obecnie ustroju odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. Liczba spraw prowadzonych wobec podmiotów zbiorowych jest niewielka. W 2015 r. do sądów wpłynęło 14 spraw, w 2014 r. – 31 spraw, w 2013 r. – 26 spraw. Ministerstwo zwróciło również uwagę na nieznaczną wysokość kar nakładanych w trybie ustawy, co może wskazywać na to, że jest ona używana głównie wobec małych podmiotów zbiorowych. Od 1992 roku wydano w Polsce zaledwie 66 orzeczeń dotyczących odpowiedzialności podmiotów zbiorowych, a najwyższa orzeczona kara wyniosła 12 tys. zł. Potrzeba zmiany istniejącej regulacji była również podkreślana w zaleceniach Grupy Roboczej OECD ds. Przekupstwa w Międzynarodowych Transakcjach Handlowych.Zakres odpowiedzialności
Projektowana ustawa określa zasady i postępowanie w sprawie odpowiedzialności podmiotów zbiorowych w dwóch przypadkach:- w związku z czynem zabronionym przez ustawę pod groźbą kary jako przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
- w związku z osiągnięciem korzyści majątkowej z czynu zabronionego przez ustawę pod groźbą kary jako przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.
Strona podmiotowa
Odpowiedzialność na podstawie omawianego projektu ustawy ponosi podmiot zbiorowy, definiowany jako: osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, której odrębne przepisy przyznają zdolność prawną, w tym również spółka handlowa z udziałem Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub związku takich jednostek, spółka kapitałowa w organizacji, podmiot w stanie likwidacji oraz przedsiębiorca niebędący osobą fizyczną, a także zagraniczna jednostka organizacyjna, z wyłączeniem Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego i ich związków. Zasadniczym sposobem realizacji czynu zabronionego przez podmiot zbiorowy jest działanie lub zaniechanie organu tego podmiotu lub członka tego organu. Należy jednak zwrócić uwagę, że podmiot zbiorowy, który osiągnął z czynu zabronionego, choćby pośrednio korzyść majątkową, odpowiada również za ten czyn zabroniony, jeśli został popełniony przez:- osobę fizyczną działającą w imieniu lub w interesie tego podmiotu w ramach uprawnienia do jego reprezentowania, podejmowania w jego imieniu decyzji lub wykonywania kontroli wewnętrznej albo przy przekroczeniu tego uprawnienia lub poprzez niedopełnienie obowiązku;
- osobę zatrudnioną w tym podmiocie w ramach wykonywanych obowiązków albo przy ich przekroczeniu;
- osobę fizyczną dopuszczoną do działania w wyniku przekroczenia uprawnień lub niedopełnienia obowiązków;
- przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną lub innym podmiotem zbiorowym, bezpośrednio współdziałającego z podmiotem zbiorowym w realizacji celu prawnie dopuszczalnego.
Wina anonimowa
Zgodnie z projektem ustawy, podmiot zbiorowy odpowiada również za czyn zabroniony popełniony bezpośrednio w związku z ruchem przedsiębiorstwa lub zakładu podmiotu zbiorowego w wyniku niezachowania reguł ostrożności, nawet jeżeli nie ustalono sprawcy czynu. Powyższa zasada opiera się na koncepcji tzw. winy anonimowej występującej m.in. w prawie francuskim, niemieckim oraz austriackim. Wedle tej koncepcji odpowiedzialność podmiotu zbiorowego może mieć miejsce w przypadku wykazania w toku postępowania, że czyn zabroniony został popełniony - co stanowi warunek minimum tej odpowiedzialności. Nie jest przy tym wymagane ustalenie konkretnej osoby fizycznej, jako sprawcy przestępstwa.Compliance – czyli jak uwolnić się od odpowiedzialności
Projekt przewiduje, że podmiot zbiorowy nie podlega odpowiedzialności, jeżeli wykaże, że wszystkie obowiązane organy i osoby uprawnione do działania w imieniu lub w interesie tego podmiotu zachowały należytą staranność wymaganą w danych okolicznościach w organizacji działalności tego podmiotu oraz w nadzorze nad tą działalnością. Jak wskazał Marcin Warchoł, wiceminister sprawiedliwości (http://wiadomosci.dziennik.pl/opinie/artykuly/562588,marcin-warchol-wina-spolki-nie-bedzie-juz-zalezec-od-skazania-sprawcy.html) : „Zgodnie z proponowanym przez nas rozwiązaniem, jeśli wszystkie organy i uprawnione osoby w spółce zachowały należytą staranność w zakresie jej organizacji czy nadzoru, to taki podmiot nie podlega odpowiedzialności. Kluczowe jest zatem wdrożenie procedur compliance, czyli prowadzenie firmy nie tylko zgodnie z prawem, lecz także z normami etycznymi, zasadami zarządzania ryzykiem i innymi standardami wewnętrznymi. Wiąże się to z działaniami prewencyjnymi, które pozwolą spółce uniknąć w przyszłości odpowiedzialności za niepożądane zachowania pracowników. Mogą one obejmować np. ustanowienie procedur dochodzeń wewnętrznych, zmierzających do wykrycia nieprawidłowości na wczesnym etapie i zapobiegania poważniejszym naruszeniom.”Podsumowanie
Przedstawiony projekt ustawy stanowi kolejny element prac legislacyjnych (obok m.in. ustawy o jawności życia publicznego), zmierzających do zwiększenia transparentności działalności przedsiębiorców i ograniczenia działań niezgodnych z przepisami. Takie działanie ustawodawcy powinno skłonić przedsiębiorców do podjęcia zintensyfikowanych działań w zakresie wdrożenia kompleksowych systemów zgodności (compliance), które mogą doprowadzić do uniknięcia odpowiedzialności.Grzegorz Niebudek
Grzegorz jest adwokatem i doradcą podatkowym oraz Partnerem Zarządzającym w Kancelarii LTCA. Ukończył prawo na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczony ekspert z zakresu prawa podatkowego, laureat prestiżowych rankingów Rzeczypospolitej i Dziennika Gazeta Prawna w kategorii spory podatkowe, jak również w kategorii VAT i PIT. Grzegorz realizował wiele projektów doradczych, obejmujących planowanie podatkowe, zarządzenie ryzykiem prawnym i podatkowym, procesy restrukturyzacyjne oraz audyty podatkowe. Jako specjalista w zakresie procedury podatkowej z sukcesami prowadzi dziesiątki postępowań przed organami podatkowymi i sądami administracyjnymi oraz reprezentuje Klientów w skomplikowanych postępowaniach karnoskarbowych. Wykładowca na ponad 800 szkoleniach z zakresu prawa i podatków, restrukturyzacji oraz procedury podatkowej. Regularnie publikuje w prasie branżowej i specjalistycznej. Włada biegle językiem angielskim.