Planowane zmiany w zakresie kilometrówki
- Wysłane przez Agnieszka Fijałkowska-Wocial
- Kategorie PIT
- Data 25 lipiec
Jak donosi Dziennik Gazeta Prawna, Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowego Rozporządzenia w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy dot. tzw. kilometrówki.
Stawki dotychczasowe
Przypomnijmy, że obecnie stawki za 1 km przebiegu wynoszą:
0,89 zł – dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm sześc.,
1,15 zł – dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm sześc.,
0,69 zł – dla motocykla,
0,42 zł – dla motoroweru.
Aktualnie Rozporządzenie w ogóle nie dotyczy samochodów elektrycznych.
Planowana wysokość stawek kilometrówki
Planowane stawki za 1 km przebiegu będą dotyczyły również samochodów elektrycznych, hybrydowych i wodorowych. Planowane stawki wyniosą:
- dla samochodu osobowego:
- o napędzie spalinowym:
- – o maksymalnej mocy silnika 75 kW – 1,04 zł,
- – o maksymalnej mocy silnika powyżej 75 kW – 1,34 zł,
- o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym)
- – o maksymalnej mocy silnika 75 kW – 0,83 zł,
- – o maksymalnej mocy silnika powyżej 75 kW – 1,10 zł,
- napędzanego energią elektryczną lub wodorem – 0,60 zł;
- dla motocykla:
- spalinowego – 0,75 zł,
- elektrycznego – 0,35 zł;
3) dla motoroweru:
- spalinowego – 0,45 zł,
- elektrycznego – 0,20 zł.
Konsekwencje dla podatników
Zmiana rozporządzenia oraz wprowadzenie nowych stawek tzw. kilometrówki będzie miało znaczenie zarówno dla podatników PIT jak i dla podatników CIT.
Dla pracowników szczególnie istotna jest zmiana związana z limitem zwrotu kosztów podróży służbowych, gdyż będzie dotyczyła ona wszystkich pracowników rozliczających przejazdy samochodem prywatnym w podróżach służbowych. Należy pamiętać, że zastosowanie zwolnienia w PIT dla zwrotu kosztu przejazdu w jazdach lokalnych jest natomiast ograniczone do ściśle określonych przypadków ustawowych (do pracowników poczty polskiej, leśników, kuratorów sądowych oraz pracowników pomocy społecznej).
Zauważyć należy, że zmiana rozstrzygnie wątpliwości podatkowe, gdyż do interpretacje organów na gruncie dotychczasowych przepisów były niejednolite.
Do tej pory organy KAS często uznawały, że ponieważ rozporządzenie nie obejmuje swoim zakresem samochodów osobowych o napędzie elektrycznym to zwrot kosztów przejazdu w jazdach lokalnych lub z tytułu odbycia podróży służbowej prywatnym samochodem osobowym o napędzie elektrycznym w całości korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy PIT lub na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy PIT (nie jest ograniczony limitem). - Interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 lutego 2022 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.1172.2021.1.NM, z 11 maja 2023 r. nr 0115-KDIT2.4011.99.2023.1.ENB, z 17 lutego 2022 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.1172.2021.1.NM.
Tym niemniej pojawiało się również odmienne stanowisko wskazujące, że samochód elektryczny nie ma pojemności silnika, a więc od strony technicznej pojemność silnika wynosi w tym przypadku 0 cm3, a to mniej niż 900 cm3, tym samym należy stosować limit zgodnie stawką określoną dla samochodu osobowego o pojemności skokowej do 900 cm3 tj. 0,89 zł. Interpretacja indywidualna z 16 maja 2023 r., nr 0114-KDWP.4011.9.2023.1.ŁZ.
Zmiana rozporządzenia spowoduje, że od tej pory nie będzie budzić wątpliwości, że zwolnienie podatkowe będzie limitowane do kwot wyliczonych na podstawie rozporządzenia.
Zmiana będzie miała znaczenie również dla pracodawców, zarówno w odniesieniu do zwrotu pracownikom kosztów przejazdu w jazdach lokalnych jak i z tytułu odbycia podróży służbowej prywatnym samochodem osobowym o napędzie elektrycznym.
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 30 ustawy o CIT (analogicznie art. 23 ust. 1 pkt 36 ustawy o PIT), za koszty uzyskania przychodów nie uważa się:
wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby podatnika:
- w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) - w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu,
- w jazdach lokalnych - w wysokości przekraczającej wysokość miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo w wysokości przekraczającej stawki za jeden kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.
Na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów Organy uznawały, że podatnik jest uprawniony do zaliczenia wydatków stanowiących zwrot kosztów przejazdów w ramach odbywanej przez pracownika podróży służbowej jego prywatnym pojazdem elektrycznym zgodnie ze stawką określoną dla samochodu osobowego o pojemności skokowej do 900 cm3 tj. 0,89 zł za 1km. Interpretacja indywidualna z 19 czerwca 2023 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.211.2023.1.IN.
Zmiana przepisów pozwoli usunąć wątpliwości interpretacyjne dot. zwrotu kosztów przejazdów prywatnymi samochodami pracowników z napędem elektrycznym.
Agnieszka Fijałkowska-Wocial
Agnieszka jest doradcą podatkowym oraz managerem w Kancelarii LTCA
Ukończyła prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz zdobyła uprawnienia doradcy podatkowego.
Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe, w tym również w organach administracji skarbowej, gdzie zajmowała się prowadzeniem oraz nadzorowaniem postępowań podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.
W ramach Kancelarii LTCA koncentruje się na doradztwie z zakresu podatków dochodowych. Uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe, procesy restrukturyzacyjne, audyty podatkowe.
Reprezentuje klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi.