Podstawowe zasady postępowania nadpłatowego.
- Wysłane przez Monika Wnęk
- Kategorie Kontrole i postępowania
- Data 21 listopad 2025
Instytucja nadpłaty, uregulowana w art. 72–80 Ordynacji podatkowej (dalej: O.p.), pozwala podatnikowi na odzyskanie podatku nienależnie zapłaconego lub nadpłaconego. W praktyce postępowanie nadpłatowe jest jednym z najczęstszych sposobów korygowania rozliczeń podatkowych, a jego prawidłowe przeprowadzenie wymaga starannego przygotowania zarówno wniosku, jak i dokumentacji potwierdzającej wysokość nadpłaty.
Zgodnie z art. 72 § 1 O.p. nadpłatą jest m.in. podatek nienależny lub zapłacony w wysokości wyższej od należnej. Jeżeli podatnik dojdzie do wniosku, że jego rozliczenie było błędne, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty (art. 75 § 1 O.p.). W przypadku podatków rozliczanych deklaracyjnie konieczne jest dołączenie korekty deklaracji.
Rozpatrzenie wniosku przez organ
Po otrzymaniu wniosku organ podatkowy może:
- zwrócić nadpłatę w trybie bezdecyzyjnym, jeżeli wniosek i korekta nie budzą wątpliwości,
- wydać decyzję, jeśli konieczne jest przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego.
Decyzja może stwierdzać nadpłatę w pełnej lub innej wysokości albo odmawiać jej stwierdzenia. Podatnik ma prawo odwołać się od tejdecyzji.
Skuteczność postępowania nadpłatowego zależy przede wszystkim od jakości wniosku. Powinien on szczegółowo wyjaśniać przyczyny powstania nadpłaty, wskazywać właściwe podstawy prawne oraz zawierać dokumenty potwierdzające zasadność żądania. Starannie przygotowany wniosek zwiększa szansę na zwrot w trybie bezdecyzyjnym i ogranicza ryzyko prowadzenia przez organ szerokiego postępowania dowodowego.
Ograniczenia i terminy
Wniosek o nadpłatę nie może zostać złożony, jeżeli wobec podatnika toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub kontrola celno-skarbowa w zakresie tego samego podatku i okresu. Ponadto musi zostać złożony przed upływem terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Charakter decyzji nadpłatowej
Decyzja wydawana w sprawie nadpłaty ma charakter cząstkowy. Organ rozstrzyga wyłącznie o istnieniu i wysokości nadpłaty, ale nie określa pełnej wysokości zobowiązania podatkowego. Oznacza to, że nawet po wydaniu decyzji nadpłatowej organ może podjąć działania zmierzające do weryfikacji rozliczenia i określenia zobowiązania w całości — np. w trybie wszczęcia postępowania na podstawie art. 165 O.p.
Podsumowanie
Postępowanie nadpłatowe stanowi efektywne narzędzie odzyskiwania nienależnie zapłaconego podatku, jednak wymaga precyzyjnego przygotowania i dobrej znajomości przepisów Ordynacji podatkowej. Odpowiednio uzasadniony wniosek, poparty rzetelną korektą i właściwą dokumentacją, znacząco zwiększa szansę na szybkie i korzystne dla podatnika rozstrzygnięcie.
Monika Wnęk
Monika jest doradcą podatkowym. Ukończyła finanse i rachunkowość na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Ukończyła również studia podyplomowe z zakresu prawa podatkowego na Uniwersytecie Warszawskim oraz na SGH w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe, które zdobywała w organach administracji skarbowej. Zajmowała się prowadzeniem postępowań podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.
