Polecenie produktu to nie sprzedaż premiowa
- Wysłane przez Łukasz Krasowski
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 17 czerwiec
Od pewnego czasu organy podatkowe za sprzedaż premiową uważają wyłącznie bezpośrednie premiowanie dokonanych zakupów. Wyłączają jednocześnie z katalogu sprzedaży premiowej polecenie konkretnej usługi czy też towarów innym nabywcom.
Przykładem kontynuowania tej linii interpretacyjnej jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 czerwca 2025 roku, nr: 0112-KDWL.4011.25.2025.2.WS. Podatnik we wniosku wskazał, że jego zdaniem premia dla pracownika kontrahenta decyzyjnego za zamówienia, której wartość nie przekracza 2 000 zł, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT i tym samym na wnioskodawcy nie spoczywają obowiązki płatnika PIT oraz obowiązki informacyjne wynikające z ustawy PIT.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznając stanowisko podatnika za nieprawidłowe wskazał, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT istotnie wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł. Zatem dla zastosowania zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:
- otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
- jednorazowa wartość nagrody nie przekroczyła kwoty 2000 zł,
- nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Stwierdził jednak, że stosując wykładnię językową wyrażenie „sprzedaż premiowa” składa się z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”. Skoro przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę to świadczenie jednej strony jest odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś. Pojęcie to służy więc dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Skoro zatem rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie nabywcy/kupującego do dokonywania zwiększonych zakupów, to wskazane zwolnienie ma zastosowanie tylko i wyłącznie do nagród wydawanych przez sprzedawcę nabywcy towarów lub usług i to pod warunkiem, że nagrody nie są wydawane w związku z prowadzeniem przez kupującego pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowiąc przychód z tej działalności.
Jeśli więc sprzedaż premiowa oznacza bezpośrednie nagradzanie sprzedaży, to nie może obejmować innej czynności, w tym polecenia towarów lub usług danego podmiotu innym potencjalnym kontrahentom, nawet gdy doprowadza to do zawierania umów sprzedaży przez te inne osoby. Tym samym zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej przychód otrzymany z tytułu skutecznego polecenia usługi lub produktu nowemu klientowi, należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, do którego nie znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
Łukasz Krasowski
Łukasz jest radcą prawnym i doradcą podatkowym. Ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Rzeszowie oraz studia podyplomowe z doradztwa podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Z prawem podatkowym związany od 2018 roku i w tym czasie pracował dla największej kancelarii prawno-podatkowej w województwie Podkarpackim. Jego doświadczenie obejmuje m.in.: bieżące doradztwo podatkowe, reprezentowanie klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, w szczególności w zakresie podatku VAT, przygotowywanie dokumentacji cen transferowych, tworzenie wewnętrznych procedur i strategii podatkowych (w tym z zakresu cen transferowych, należytej staranności w VAT, podatku u źródła), prowadzenie audytów podatkowych w zakresie obowiązków dokumentacyjnych cen transferowych oraz należytej staranności w VAT, prowadzeniu szkoleń podatkowych i webinarów. W LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe