Premia dla zarządu jest kosztem spółki w roku wypłaty
- Wysłane przez Łukasz Krasowski
- Kategorie CIT
- Data 5 maj
Jeśli działania członków zarządu przyczyniają się bezpośrednio do rozwoju przedsiębiorstwa to dodatkowa gratyfikacja przyznana przez wspólników może mieć charakter motywacyjny. W takich sytuacjach premia może mieć związek z prowadzoną przez przedsiębiorstwo działalnością oraz być wydatkiem ponoszonym w celu uzyskania przychodów. Tym samym wypłata takiego świadczenia może spełniać przesłanki do zakwalifikowania go jako koszt uzyskania przychodów po stronie spółki.
W praktyce najczęściej ocena czy premia się konkretnemu członkowi zarządu należy czy też nie dokonywana jest na podstawie wyniku finansowego przedsiębiorstwa. Zatem premia otrzymywana za aktywne działania w 2024 roku będzie wypłacona dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i ziszczeniu się ewentualnie dodatkowych warunków do jej wypłaty za dany rok.
Ponadto, jeśli członkowie zarządu pełnią funkcję na podstawie powołania to w zakresie kwalifikowania premii jako koszt podatkowy znajdzie ogólny przepis dotyczący ujmowania kosztów niezwiązanych bezpośrednio z przychodami (art. 15 ust. 4d ustawy o CIT i art. 22 ust. 5c ustawy o PIT), zgodnie z którym koszty takie są potrącalne w dacie poniesienia.
Zatem jeśli przyznanie i wypłata premii następuje w obrębie tego samego roku, będącego rokiem następującym po roku, w którym osiągnięty został wynik finansowy będący podstawą jej obliczenia, to taka premia jest dla przedsiębiorstwa kosztem uzyskania przychodu w roku jej przyznania i wypłaty.
Wobec powyższego w przypadku podmiotu, w którym w 2025 roku zostanie przyznana i wypłacona premia obliczona na podstawie zysków za 2024 rok to stanowi ona koszt uzyskania przychodu na gruncie CIT w roku 2025.
Powyższe stanowisko potwierdził także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 25 kwietnia 2025 roku, nr 0111-KDIB1-2.4010.109.2025.1.DK.
Łukasz Krasowski
Łukasz jest radcą prawnym i doradcą podatkowym. Ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Rzeszowie oraz studia podyplomowe z doradztwa podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Z prawem podatkowym związany od 2018 roku i w tym czasie pracował dla największej kancelarii prawno-podatkowej w województwie Podkarpackim. Jego doświadczenie obejmuje m.in.: bieżące doradztwo podatkowe, reprezentowanie klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, w szczególności w zakresie podatku VAT, przygotowywanie dokumentacji cen transferowych, tworzenie wewnętrznych procedur i strategii podatkowych (w tym z zakresu cen transferowych, należytej staranności w VAT, podatku u źródła), prowadzenie audytów podatkowych w zakresie obowiązków dokumentacyjnych cen transferowych oraz należytej staranności w VAT, prowadzeniu szkoleń podatkowych i webinarów. W LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe