Prezenty dla kontrahentów – reprezentacja czy reklama? 🎁
- Wysłane przez Andrzej Surowiński
- Kategorie CIT
- Data 8 grudzień 2025
🤔 Charakter wydatków na zakup prezentów
Wręczanie prezentów kontrahentom to częsta praktyka w biznesie, zwłaszcza przy okazji spotkań, konferencji czy świąt. Możliwość uwzględnienia wydatków na ich zakup w kosztach podatkowych firmy zależy przede wszystkim od ich charakteru. Z punktu widzenia podatku CIT, z kosztów uzyskania przychodów wyłączone są koszty o charakterze reprezentacyjnym. Za ten rodzaj kosztów uznawane są zazwyczaj wydatki na usługi gastronomiczne, żywność i alkohol, jak i prezenty, jeśli ich dominującym celem jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Z drugiej strony, wydatki na reklamę i marketing (w tym np. drobne upominki wręczane kontrahentom) mogą zostać rozliczone w KUP, o ile spełniają następujące warunki:
- mają charakter reklamowy, a nie reprezentacyjny,
- są opatrzone logo firmy,
- mają niską wartość jednostkową (określenie górnej granicy jest problematyczne),
- są rozdawane masowo, a nie wyłącznie wybranym kontrahentom.
Co może stanowić KUP?
Dopuszczalnymi upominkami są przykładowo:
- długopisy, notesy, kalendarze z logo firmy,
- kubki, koszulki, bluzy promocyjne,
- słodycze w opakowaniach firmowych.
Interpretacje indywidualne Dyrektora KIS, w których pojawiły się powyższe przedmioty:
- z dnia 24 marca 2025 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.55.2025.3.PP
- z dnia 5 sierpnia 2024 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.300.2024.2.BD
Czego lepiej unikać?
Zgodnie ze stanowiskiem zajętym w wydanej przez Organ podatkowy interpretacji indywidualnej z dnia 5 kwietnia 2023 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.103.2023.2.KW, KUP nie mogą stanowić:
- alkohol – niezależnie od wartości czy formy opakowania,
- prezenty przekazywane wybranej grupie kontrahentów w celu zacieśniania relacji i budowania wizerunku,
- wydatki okazałe lub wystawne, tj. po prostu drogie, nawet jeśli oznaczone są logo firmy.
A co z prezentami dla klientów?
Popularną strategią marketingową jest również wręczanie prezentów klientom firmy. Do sytuacji tej należy podjeść analogicznie jak w przypadku prezentów przekazywanych kontrahentom. Kluczowe dla możliwości uwzględnienia ponoszonych wydatków jest wykazanie, że przeznaczone są na reklamę i marketing a nie reprezentację.
❌ Stanowisko negatywne:
W interpretacji z dnia 5 września 2025 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.354.2025.4.KW, Dyrektor KIS stwierdził, że: Spółka przekazująca klientom, którzy kupują większe ilości wyrobów tytoniowych, towary pochodzące z oferty sklepu, dla których zbliża się upływ terminu przydatności do spożycia o wartości do 20 zł oraz towary będące zapalniczkami nie może rozliczyć ich w KUP. W uzasadnieniu Organ podatkowy wskazał na reprezentatywny charakter ponoszonych wydatków wynikający z kreowania dobrego obrazu spółki.
✅ Stanowisko pozytywne:
Natomiast w interpretacji z dnia 17 lutego 2025 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.664.2024.3.AS, Dyrektor KIS uznał stanowisko Spółki za prawidłowe, zgadzając się z nią co do możliwości zaliczenia do KUP wydatków poniesionych na zakup gadżetów z logo Spółki, które są następnie nieodpłatnie przekazywane klientom przy różnych okazjach, takich jak np. wydarzenia branżowe, szkolenia, konferencje czy spotkania biznesowe.
✍️ Podsumowanie
O możliwości uwzględnienia wydatków na zakup prezentów dla kontrahentów lub klientów w kosztach uzyskania przychodów przedsiębiorstwa decyduje właściwe wykazanie ich reklamowego charakteru związanego z działaniami marketingowymi. W przeciwnym razie, kiedy wręczanie prezentów danego rodzaju ma na celu kształtowanie pozytywnego wizerunku, a więc reprezentację, organy podatkowe nie zgadzają się na możliwość zaliczenia związanych z tym wydatków do kosztów uzyskania przychodów.
Andrzej Surowiński
Andrzej ukończył studia magisterskie na kierunku Finanse i Rachunkowość w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W trakcie studiów interesował się przede wszystkim zagadnieniami z zakresu podatków VAT, CIT oraz PIT, a praca magisterska została poświęcona tematowi opodatkowania klubów sportowych. Obecnie przygotowuje się do części ustnej egzaminu na doradcę podatkowego.
