Przechowywanie faktur zakupowych jedynie w wersji elektronicznej ju偶 mo偶liwe
- Wys艂ane przez Aleksandra Grabarczyk
- Kategorie Pozosta艂e
- Data 24 lipiec 2023
Od d艂u偶szego czasu w膮tpliwo艣ci podatnik贸w wzbudza to, czy mo偶liwe jest zakwalifikowanie do podatkowych koszt贸w uzyskania przychod贸w, wydatk贸w udokumentowanych na podstawie faktur zakupowych, przechowywanych jedynie w wersji elektronicznej, w przypadku, gdy ich wersje papierowe zostan膮 zniszczone.
W sytuacji, gdy w zakresie podatku VAT podatnicy z regu艂y otrzymuj膮 pozytywne interpretacje, potwierdzaj膮ce mo偶liwo艣膰 przechowywania dokument贸w 藕r贸d艂owych w formie jedynie elektronicznej, co daje im jednocze艣nie prawo do odliczenia podatku naliczonego; w zakresie podatk贸w dochodowych sprawa nie jest ju偶 taka oczywista. W膮tpliwo艣膰 powstaje bowiem w odniesieniu do tego, 偶e przepisy ustaw o podatkach dochodowych oraz ordynacji podatkowej nie zawieraj膮 regulacji odnosz膮cych si臋 do sposobu dokumentowania zdarze艅 gospodarczych, odwo艂uj膮c si臋 w tym zakresie do ustawy o rachunkowo艣ci, czyli prawa bilansowego.
Najnowsza interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej rozwiewa te w膮tpliwo艣ci.
Czego dotyczy艂a sprawa?
Sp贸艂ka, kt贸ra wyst膮pi艂a z wnioskiem o wydanie interpretacji wskaza艂a, 偶e w ramach jej bie偶膮cej dzia艂alno艣ci gospodarczej ponosi wydatki zwi膮zane m.in. z zakupem materia艂贸w oraz 艣rodk贸w trwa艂ych. Z tego tytu艂u otrzymuje faktury wystawiane w wersji papierowej.
W sp贸艂ce istnieje procedura polegaj膮ca na elektronicznym archiwizowaniu faktur zakupowych. Polega ona na zeskanowaniu tre艣ci takich faktur oraz przechowywaniu ich w podziale na okresy rozliczeniowe do czasu up艂ywu terminu przedawnienia, co daje ka偶dorazowo mo偶liwo艣膰 odtworzenia ich tre艣ci. Ponadto, wersje papierowe faktur s膮 przechowywane w archiwum sp贸艂ki, jednak偶e w przysz艂o艣ci sp贸艂ka rozwa偶a niszczenie faktur otrzymywanych w wersji papierowej i pozostawienie ich jedynie w wersji elektronicznej oraz przechowywanie ich w tej formie na serwerach.
W膮tpliwo艣膰 Sp贸艂ki dotyczy艂a tego, czy mo偶e ona zakwalifikowa膰 do podatkowych koszt贸w uzyskania przychod贸w, wydatki, udokumentowane na podstawie dokument贸w 藕r贸d艂owych, kt贸rych oryginalne wersje zosta艂y zniszczone, a pozosta艂y ich kopie jedynie w wersji elektronicznej.
Co na to organ podatkowy?
W interpretacji z dnia 26 czerwca 2023 roku, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.351.2018.14.DP, DKIS przyzna艂 racj臋 podatnikowi, kt贸ry argumentowa艂, i偶 zar贸wno przepisy ustaw o podatkach dochodowych, jak i przepisy ordynacji podatkowej, nie zawieraj膮 ogranicze艅 w zakresie formy przechowywania dokument贸w 藕r贸d艂owych.
Przepisy ustawy o CIT zawieraj膮 jednak postanowienie, zgodnie z kt贸rym, podatnicy s膮 zobowi膮zani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odr臋bnymi przepisami, tj. przepisami prawa bilansowego, w spos贸b, umo偶liwiaj膮cy okre艣lenie m.in. wysoko艣ci dochodu (straty); podstawy opodatkowania i wysoko艣ci nale偶nego podatku za rok podatkowy (art. 9 ust. 1 ustawy o CIT).
Z kolei zgodnie z art. 20 ustawy o rachunkowo艣ci, do ksi膮g rachunkowych danego okresu sprawozdawczego, nale偶y wprowadzi膰, w postaci zapisu, ka偶de zdarzenie, kt贸re nast膮pi艂o w tym okresie sprawozdawczym. Ustawa o rachunkowo艣ci wskazuje r贸wnie偶 dowody ksi臋gowe, kt贸re potwierdzaj膮 dokonanie okre艣lonych operacji gospodarczych/ zaistnienie zdarze艅 gospodarczych.
Jednocze艣nie przepisy ustawy o rachunkowo艣ci wskazuj膮 na warunki, jakie musz膮 zosta膰 spe艂nione, aby dany dokument m贸g艂 by膰 przechowywany wy艂膮cznie w formie elektronicznej, tj. powinien mie膰 on charakter trwa艂y i czytelny, zgodny z tre艣ci膮 dowod贸w ksi臋gowych; na jego podstawie mo偶liwe jest ustalenie 藕r贸d艂a pochodzenia dokumentu oraz ustalenie osoby odpowiedzialnej za wprowadzenie danego zapisu ksi臋gowego; stosowana procedura zapewnia sprawdzenie poprawno艣ci przetworzenia danych, a tak偶e ich kompletno艣ci; dane przechowywane w postaci 藕r贸d艂owej w miejscu ich powstania s膮 w odpowiedni spos贸b chronione, w formie zapewniaj膮cej ich niezmienno艣膰, przez okres wymagany do przechowywania danego rodzaju dowod贸w ksi臋gowych.
Bior膮c pod uwag臋 przepisy ustawy o rachunkowo艣ci, nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋 na to, i偶 na jej podstawie istnieje mo偶liwo艣膰 przechowywania zgromadzonych dowod贸w 藕r贸d艂owych jedynie w formie elektronicznej, je艣li, w por贸wnaniu z papierowymi orygina艂ami, ich tre艣膰 mo偶e by膰 przechowywana w niezmienionej formie na elektronicznym no艣niku danych. 聽
Co wi臋cej, przy za艂o偶eniu, 偶e dany koszt spe艂nia przes艂anki zakwalifikowania go jako podatkowego kosztu uzyskania przychod贸w, podatnik b臋dzie mia艂 mo偶liwo艣膰 zakwalifikowania do podatkowych koszt贸w uzyskania przychod贸w poniesionych wydatk贸w, udokumentowanych fakturami zakupowymi w wersji elektronicznej, je艣li faktury wystawione w tej formie, odzwierciedlaj膮 tre艣膰 faktur wystawionych w wersji papierowej. Oznacza to, 偶e w sytuacji zeskanowania faktur w formie papierowej oraz przeniesienia tre艣ci dokument贸w na elektroniczne no艣niki danych, a nast臋pnie zniszczenia ich papierowych orygina艂贸w, podatnik nie utraci prawa do zakwalifikowania do koszt贸w uzyskania przychod贸w, koszt贸w udokumentowanych otrzymanymi fakturami.
Z powy偶szego wynika, i偶 dow贸d ksi臋gowy, kt贸ry b臋dzie w艂a艣ciwy dla uj臋cia danego kosztu lub wydatku w ksi臋gach rachunkowych zgodnie z prawem bilansowym, b臋dzie pe艂ni艂 r贸wnie偶 funkcj臋 dokumentu dla cel贸w podatkowych. Zgodnie z przepisami ordynacji podatkowej, jako dow贸d nale偶y bowiem zakwalifikowa膰 r贸wnie偶 wszelkie kopie dokument贸w przechowywanych w formie elektronicznej, je艣li potwierdzaj膮 one fakt wyst膮pienia okre艣lonych zdarze艅 gospodarczych.
Z powy偶szego wynika, i偶 je偶eli posiadany przez podatnika dow贸d ksi臋gowy jest wystarczaj膮cy do zaaewidencjonowania danego kosztu (wydatku) w ksi臋gach rachunkowych, b臋dzie on wystarczaj膮cy dla cel贸w podatku dochodowego. Podatnik b臋dzie mia艂 tym samym prawo do zakwalifikowania danego wydatku udokumentowanego faktur膮 elektroniczn膮 jako kosztu uzyskania przychodu.
Aleksandra Grabarczyk
Aleksandra jest absolwentk膮 Wydzia艂u Prawa i Administracji Uniwersytetu 艁ódzkiego, kierunku prawo oraz doradc膮 podatkowym. Dotychczasowe do艣wiadczenie zawodowe zdobywa艂a w kancelariach podatkowych i firmach doradztwa podatkowego, gdzie uczestniczy艂a w projektach z zakresu podatków dochodowych, przygotowuj膮c opinie podatkowe, wnioski o interpretacje, bior膮c udzia艂 w przegl膮dach podatkowych oraz w pracach z zakresu raportowania MDR, a tak偶e projektach z zakresu VAT, przygotowuj膮c wnioski o wydanie interpretacji oraz WIS. W Kancelarii LTCA zajmuje si臋 bie偶膮c膮 obs艂ug膮 prawno – podatkow膮 przedsi臋biorców.

