Ubezpieczenie na życie dla członków zarządu może być kosztem spółki
- Wysłane przez Łukasz Krasowski
- Kategorie CIT
- Data 23 październik 2025
Zarząd jest organem wykonawczym i zarządzającym spółką, czy zatem zagwarantowanie tym osobom ubezpieczenia na życie i dożycie bezpośrednio przez spółkę może zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów finansującego polisę?
Jak wynika z ostatniej interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 października 2025 roku, nr: 0111-KDWB.4010.122.2025.1.KKM taki wydatek na rzecz członków zarządu realizujących swoje zadania na podstawie powołania i będących jednocześnie wspólnikami może stanowić koszt uzyskania przychodu spółki. Istotne jest jednak rozważnie kilku elementów.
W pierwszej kolejności art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o CIT, który mówi, że z kosztów uzyskania przychodu należy wyłączyć na wydatki związane z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz wspólników. Organ podzielił w tym przypadku stanowisko wnioskodawcy, który uzasadnił, że przepis ten nie ma zastosowania bowiem takie świadczenie nie jest jednostronne i wiąże się z wykonywaniem przez członków zarządu określonych zadań i obowiązków wynikających z pełnionych funkcji – należy uwzględnić, że zarząd spółki nie jest organem stanowiącym, lecz organem wykonawczym, zarządzającym. Świadczenie jednostronne to zobowiązanie, przy którym tylko jedna z objętych nim stron jest uprawniona. Przepis miałby więc zastosowanie, gdyby spółka wykonała świadczenie na rzecz swojego wspólnika, nie otrzymując w zamian żadnego świadczenia wzajemnego. Gdy świadczenia wypłacane na rzecz udziałowca dotyczą pełnienia funkcji w organie zarządzającym to odpowiada im wówczas wykonywanie przez tą osobę określonych czynności na rzecz spółki, co wyklucza możliwość uznania tych świadczeń za mające charakter jednostronny.
Dalej należy zwrócić uwagę na art. 16 ust. 1 pkt 39a ustawy o CIT zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Zgodnie jednak z art. 201 § 1 Kodeksu spółek handlowych zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę. To bezpośrednio oznacza to, że zarząd prowadzi sprawy spółki we wszystkich obszarach niezastrzeżonych wyraźnie do kompetencji innych organów spółki oraz reprezentuje spółkę. Prowadzenie spraw spółki dotyczy sfery wewnętrznej funkcjonowania spółki (podejmowania decyzji organizacyjnych i gospodarczych w spółce), natomiast reprezentacja odnosi się do relacji zewnętrznych (składania oświadczeń woli wobec innych niż spółka uczestników obrotu prawnego). Treść art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT, nie uwzględnia zatem wydatków na rzecz osób wchodzących w skład organów zarządzających osób prawnych, pozwalając tym samym na zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów również innych niż wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji wydatków ponoszonych na rzecz tych osób, przy zachowaniu ogólnych warunków wynikających z treści art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Zatem art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT również nie znajdzie tu zastosowania bo zarząd nie jest organem stanowiącym, lecz organem zarządzającym, wykonawczym.
Zatem, wydatki poniesione na opłacenie składki ubezpieczeniowej na życie członków zarządu, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu spółki finansującej polisę.
Łukasz Krasowski
Łukasz jest radcą prawnym i doradcą podatkowym. Ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Rzeszowie oraz studia podyplomowe z doradztwa podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Z prawem podatkowym związany od 2018 roku i w tym czasie pracował dla największej kancelarii prawno-podatkowej w województwie Podkarpackim. Jego doświadczenie obejmuje m.in.: bieżące doradztwo podatkowe, reprezentowanie klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, w szczególności w zakresie podatku VAT, przygotowywanie dokumentacji cen transferowych, tworzenie wewnętrznych procedur i strategii podatkowych (w tym z zakresu cen transferowych, należytej staranności w VAT, podatku u źródła), prowadzenie audytów podatkowych w zakresie obowiązków dokumentacyjnych cen transferowych oraz należytej staranności w VAT, prowadzeniu szkoleń podatkowych i webinarów. W LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe
