Ulga na terminale, a może i na smartfony
- Wysłane przez Aleksander Łożykowski
- Kategorie Ulgi podatkowe
- Data 3 kwiecień
W ramach działania na rzecz promocji płatności bezgotówkowych, od 2022 r. podatnikom podatku dochodowego, zarówno PIT jak i CIT, przysługuje ulga na terminale płatnicze. Ulga jest często pomijana w rozliczeniach podatkowych przez podatników.
Ulga przysługuje tym podatnikom, którzy nie przyjmują płatności przy użyciu terminalna, chyba że mają status tzw. małych podatników „bezgotówkowych”, wtedy ulga może być stosowana co roku. To czy podatnik jest bezgotówkowy, definiuje ustawa o VAT w art. 87 ust. 6d. W szczególności, o statusie podatnika bezgotówkowego decyduje co najmniej 80% udział sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących w formie bezgotówkowej.
W przypadku podatników PIT, ulga przysługuje przedsiębiorcom rozliczającym się według skali podatkowej, podatkiem liniowym 19%, ale także ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Ulga przysługuje z tytułu poniesienia wydatków nie tylko na zakup samego terminala płatniczego, ale także z tytułu poniesienia wydatków związanych z obsługą transakcji płatniczych przy użyciu terminala płatniczego, w tym opłaty interchange, opłaty akceptanta, opłaty systemowe i inne opłaty z tytułu korzystania z terminala płatniczego wynikające z umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.
Wysokość odliczeń w ramach ulgi jest limitowana. Zasadniczo odliczyć można 1 000 złotych w roku podatkowym, ale w przypadku podatników zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kas rejestrujących, limit ten jest wyższy i wynosi 2 5000 złotych w roku podatkowym.
Limit jest także zwiększony dla podatników „bezgotówkowych”. Bezgotówkowi podatnicy odliczyć mogą kwotę odpowiadającą 200% poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż 2000 zł w roku podatkowym, przy czym odliczenie przysługuje w każdym roku podatkowym, w którym podatnik poniósł wydatki. Ulga może być więc stałym elementem rozliczeń podatnika bezgotówkowego.
W ramach ulgi nie można odliczyć wydatków, które zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Żeby jednak nie kłóciło się to z różnymi programami promocji płatności bezgotówkowych, takich jak fundacji „Polska Bezgotówkowa”, przewidziano, że podatnik, który zapewnił możliwość przyjmowania płatności przy użyciu terminala płatniczego korzystając z programów finansujących zwrot wydatków związanych z obsługą transakcji płatniczych przy użyciu terminala płatniczego, wydatki na terminale odlicza w roku podatkowym, w którym zaprzestał korzystania z programów finansujących zwrot wydatków związanych z obsługą transakcji płatniczych przy użyciu terminala płatniczego, i w roku następującym po tym roku. Ulgi na terminal nie wyklucza więc skorzystanie z programu „Polska Bezgotówkowa”.
Przez terminal płatniczy rozumie się urządzenie umożliwiające dokonywanie płatności bezgotówkowych z wykorzystaniem karty płatniczej lub innego instrumentu płatniczego, w rozumieniu przepisów o usługach płatniczych. W czasie przygotowywania regulacji w 2021 r. w Polsce nie była jeszcze powszechna możliwość przyjmowania płatności bezgotówkowych za pomocą aplikacji w smartfonie. Ale obecnie coraz częściej można spotkać przedsiębiorców przyjmujących płatności za pomocą aplikacji SoftPOS w telefonie. W takim razie czy możemy powiedzieć, że ulga na terminal przysługuje także na zakup smartfona? Moim zdaniem tak, o ile technologicznie umożliwia on przyjmowanie płatności bezgotówkowych z wykorzystaniem karty płatniczej.
Aleksander Łożykowski
Aleksander jest doradcą podatkowym w kancelarii LTCA, radcą prawnym, pracownikiem naukowo-dydaktycznym Szkoły Głównej Handlowej. Studiował prawo na Uniwersytecie Warszawskim, finanse i rachunkowość na SGH, ukończył studia doktoranckie na SGH, aplikację radcowską w OIRP w Warszawie oraz studia podyplomowe z wyceny nieruchomości na Politechnice Świętokrzyskiej. W latach 2019 – 2022 pełnił funkcję dyrektora departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów. Odpowiadał za szereg reform w podatku dochodowym, w tym wprowadzenie estońskiego CIT, ulgi na prototyp, ulgi na innowacyjnych pracowników, ulgi na ekspansję, ulgi na pierwszą ofertę publiczną, ulgi na CSR, czy ulgi na zabytki. Aleksander był także członkiem Państwowej Komisji Egzaminacyjnej ds. Doradztwa Podatkowego oraz członkiem rady nadzorczej Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wcześniej pracował w międzynarodowych kancelariach prawnych. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych, dotyczących w szczególności opodatkowania dochodów przedsiębiorców.