Usługi doradcze kosztem w dacie poniesienia
- Wysłane przez Łukasz Krasowski
- Kategorie CIT
- Data 18 grudzień 2025
Propozycja wydłużenia terminów
Ministerstwo Finansów 16 grudnia 2025 r. poinformowało o rozpoczęciu prac nad zmianami w ustawach o podatkach dochodowych, których celem ma być wydłużenie terminów na przesyłanie JPK w podatkach dochodowych (PIT i CIT).
Zgodnie z zapowiedzią termin na przesyłanie JPK w podatkach dochodowych (PIT i CIT) ma zostać wydłużony do końca siódmego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego lub obrotowego podmiotom prowadzącym księgi rachunkowe.
Wydłużenie terminu uzasadniane jest skorelowaniem terminu przesyłania plików JPK CIT i JPK PIT przez podatników prowadzących księgi rachunkowe z terminem zatwierdzenia sprawozdania finansowego.
Ministerstwo Finansów zaznaczyło przy tym, że brak jest uzasadnienia do wydłużenia tego terminu podatnikom PIT prowadzącym inne księgi podatkowe, np. podatkową księgę przychodów i rozchodów.
Pełnomocnictwa do podpisywania i wysyłki JPK CIT i JPK PIT
Projekt nowelizacji przewiduje również wprowadzenie przepisów, zgodnie z którymi pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej udzielone na podstawie Ordynacji podatkowej (UPL) będzie miało zastosowanie odpowiednio do przesyłania JPK w podatkach dochodowych.
Obecnie obowiązujące przepisy
Przypomnieć należy, że w obecnym brzmieniu przepisów (art. 9 ustawy o CIT), terminy przesyłania plików JPK CIT określono następująco:
- podatnicy prowadzący księgi rachunkowe są obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania,
- w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, do prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych i przesyłania tych ksiąg właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, są obowiązane te spółki, natomiast księgi te są przekazywane w terminie do końca trzeciego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego tych spółek.
Z kolei w przypadku podatników PIT termin przesyłania plików JPK PIT (art. 24a ust. 1e ustawy o PIT) wyznaczono po zakończeniu roku podatkowego w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania.
Kogo dotyczy obowiązek przesyłania plików JPK
Obowiązek prowadzenia ksiąg i ewidencji podatkowych przy użyciu programów komputerowych i cyklicznego ich przesyłania za poszczególne lata podatkowe/obrotowe przez podatników zacznie obowiązywać za lata podatkowe/obrotowe rozpoczynające się po:
- 31 grudnia 2024 r. w przypadku podatników CIT i spółek niebędących osobami prawnymi, których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim roku podatkowym (a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi roku obrotowym) przekroczyła 50 milionów euro oraz podatkowych grup kapitałowych;
- 31 grudnia 2025 r. w przypadku podatników CIT i spółek niebędących osobami prawnymi (innych niż ww.) oraz podatników PIT/PPE/PPL obowiązanych przesyłać pliki JPK_V7M;
- 31 grudnia 2026 r. w przypadku pozostałych podatników CIT i spółek niebędących osobami prawnymi oraz podatników PIT/PPE/PPL, w tym podmiotów zobowiązanych do składania plików JPK_V7K.
Propozycję wydłużenia terminów składania plików JPK dla podatników prowadzących księgi rachunkowe ocenić należy korzystnie. Pozwoli to uniknąć rozbieżności i korygowania plików JPK, które mogłyby wynikać ze zmian sprawozdania finansowego przed jego zatwierdzeniem.
Ponadto, wydłużenie terminu raportowania pozwoli większej grupie podatników przygotować się na ten nowy sposób raportowania danych podatkowych.
Na tym etapie jest to jedynie ogłoszenie propozycji zmian przepisów. Projekt nie został jeszcze opublikowany, mówimy wyłącznie o planowanym projekcie ustawy. Najbliższe miesiące zweryfikują, czy projekt przejdzie przez cały proces legislacyjny przed zakończeniem I kwartału 2026 r. Nie można go traktować jako powodu do odroczenia wdrożenia plików JPK w systemach księgowych.
Łukasz Krasowski
Łukasz jest radcą prawnym i doradcą podatkowym. Ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Rzeszowie oraz studia podyplomowe z doradztwa podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Z prawem podatkowym związany od 2018 roku i w tym czasie pracował dla największej kancelarii prawno-podatkowej w województwie Podkarpackim. Jego doświadczenie obejmuje m.in.: bieżące doradztwo podatkowe, reprezentowanie klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, w szczególności w zakresie podatku VAT, przygotowywanie dokumentacji cen transferowych, tworzenie wewnętrznych procedur i strategii podatkowych (w tym z zakresu cen transferowych, należytej staranności w VAT, podatku u źródła), prowadzenie audytów podatkowych w zakresie obowiązków dokumentacyjnych cen transferowych oraz należytej staranności w VAT, prowadzeniu szkoleń podatkowych i webinarów. W LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe

