Ważność certyfikatu rezydencji w przypadku zmiany adresu kontrahenta
- Wysłane przez Diana Guzek
- Kategorie CIT
- Data 3 marzec
Zmiana adresu biura siedziby (biura) zagranicznego kontrahenta w ciągu roku podatkowego nie powoduje utraty ważności certyfikatu rezydencji wydanego na rok podatkowy, w trakcie którego będzie miała miejsce zmiana danych – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w jednej z najnowszych interpretacji.
Kluczowym elementem certyfikatu rezydencji jest potwierdzenie, że dany podmiot podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów w państwie rezydencji. Niemniej, na dokumencie tym wskazane są oczywiście również dane identyfikacyjne zagranicznego kontrahenta, w tym adres jego siedziby. Certyfikat rezydencji wydawany jest zasadniczo na dany okres (np. rok 2024), a gdy nie wskazuje konkretnego okresu, należy przyjąć, że jest ważny przez okres kolejnych dwunastu miesięcy od dnia jego wydania.
Co natomiast w przypadku, gdy w okresie, w którym certyfikat rezydencji jest ważny, nasz kontrahent zmieni adres swojego biura? Czy taki certyfikat pozostaje ważny, pomimo że zawiera nieaktualne już dane?
Z takim pytaniem we wniosku o interpretację zwróciła się spółka do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wnioskodawca wskazał, że w trakcie trwania roku podatkowego, dla którego zostanie wydany certyfikat rezydencji jego dostawcy, może dojść do sytuacji, w której zmianie ulegnie jego adres (lokalizacja) biura, rozumianego jako miejsce faktycznego wykonywania działalności na terenie Włoch, przy czym miejsce rejestracji dostawcy we Włoszech do celów podatkowych nie ulegnie zmianie (tj. dostawca będzie miał w dalszym ciągu rezydencję podatkową we Włoszech).
Za prawidłowe uznał Dyrektor KIS stanowisko spółki, zgodnie z którym okoliczności takie jak zmiana nazwy lub adresu biura kontrahenta (w ramach tej samej jurysdykcji podatkowej) nie powinna wyłączać prawa do dalszego posługiwania się certyfikatem rezydencji (wydanym przed tą zmianą) w okresie, w którym dokument ten pozostaje ważny.
Za jak najbardziej słuszne należy uznać stanowisko zaprezentowane w omawianej interpretacji – zmiana danych kontrahenta nie powinna wpływać na ważność certyfikatu rezydencji, którego główną rolą jest potwierdzenie rezydencji danego podatnika. W konsekwencji, dopóki zmiana adresu biura nie powoduje zmiany rezydencji kontrahenta (np. zmiany siedziby z terytorium Włoch na lokalizację we Francji), nie powoduje konsekwencji w postaci utraty ważności dokumentu.
Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 lutego 2025 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.30.2025.1.JF
Diana Guzek
Ukończyła prawo na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywała jako konsultant podatkowy w polskiej kancelarii doradztwa podatkowego, w której zajmowała się przede wszystkich zagadnieniami z zakresu PIT, CIT i VAT, sporządzając opinie podatkowe, wnioski o interpretacje, skargi oraz skargi kasacyjne. Następnie swoją karierę rozwijała w międzynarodowej kancelarii doradztwa podatkowego wchodzącej w skład tzw. „wielkiej czwórki”, w której realizowała projekty głównie z zakresu kontroli celno-skarbowych oraz postępowań sądowo-administracyjnych. Posiada również doświadczenie związane z raportowaniem schematów podatkowych (MDR) oraz składaniem wniosków nadpłatowych w zakresie podatku u źródła (WHT). W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.