WH-OSC złożone przed wypłatą należności jest nieskuteczne
- Wysłane przez Diana Guzek
 - Kategorie CIT
 - Data 4 listopad 2025
 
Złożenie oświadczenia WH-OSC jest jednym z rozwiązań, które pozwala na niestosowanie mechanizmu pay&refund (kiedy wypłaty na rzecz zagranicznego podmiotu powiązanego z tytułu tzw. należności pasywnych przekraczają w ciągu roku podatkowego kwotę 2 mln zł). Oświadczenie to – w celu skorzystania ze zwolnienia / preferencji na gruncie WHT – należy złożyć nie później niż ostatniego dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym doszło do przekroczenia kwoty 2 mln zł. Czy możemy natomiast złożyć WH-OSC w momencie, gdy dopiero przewidujemy, że dana płatność przekroczy próg 2 mln zł? Czy oświadczenie będzie wówczas skuteczne?
Z takim pytaniem, we wniosku o interpretację indywidualną, zwróciła się polska spółka, która dopiero planowała wypłatę na rzecz swojego udziałowca dywidendy w wysokości powyżej 2 mln zł. Wnioskodawca chciał się upewnić, czy złożone przez niego oświadczenie WH-OSC (przed wypłatą dywidendy) będzie skuteczne. Zdaniem wnioskodawcy, termin na złożenie WH-OSC, o którym mowa w art. 26 ust. 7c ustawy o CIT, został w jego przypadku zachowany. Wnioskodawca wskazał, że analogiczne stanowisko było prezentowane już wcześniej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 23 czerwca 2023 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.291.2023.2.MR. Nie ulegało wówczas wątpliwości, że oświadczenie płatnika WH-OSC, o którym mowa w art. 26 ust. 7a ustawy o CIT, może być złożone przez wnioskodawcę dowolnie wcześnie, w tym w szczególności jeszcze przed miesiącem, w którym skumulowana kwota wypłaconych w roku podatkowym na rzecz danego podmiotu należności przekroczyła limit określony w art. 26 ust. 2e ustawy o CIT. W konsekwencji, do niedawna także oświadczenie złożone przed miesiącem, w którym został przekroczony limit 2 mln zł, uznawane było za uprawniające płatników do stosowania zwolnienia z WHT bez konieczności uwzględniania mechanizmu pay&refund.
Powyżej zaprezentowane podejście uległo zmianie, a świadczą o tym zmieniane z urzędu przez Szefa KAS dotychczas wydane, korzystne dla płatników interpretacje, np.:
- z dnia 10 października 2025 r., nr DOP12.8221.12.2025 zmieniająca interpretację z dnia 22 stycznia 2024 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.650.2023.2.ANK;
 
- z dnia 4 października 2025 r., nr DOP12.8221.3.2025 zmieniająca interpretację z dnia 22 stycznia 2024 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.649.2023.2.ANK.
 
- z dnia 9 października 2025 r., nr DOP12.8221.14.2025 zmieniająca ww. interpretację z dnia 23 czerwca 2023 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.291.2023.2.MR.
 
Szef Krajowej Administracji Skarbowej powołał się na następującą argumentację:
„Oświadczenie WH-OSC określone w art. 26 ust. 7a ustawy o CIT jest „oświadczeniem wiedzy” płatnika, a nie wyrazem jego przypuszczeń dotyczących przyszłości. (…)
Ratio legis tego przepisu wyklucza zatem, w ocenie Szefa KAS, możliwość skutecznego złożenia przez płatnika oświadczenia WH-OSC przed datą zaistnienia zdarzenia faktycznego i prawnego, którego oświadczenie to miałoby dotyczyć. (…)
Uzasadnieniem dla stanowiska Wnioskodawcy nie może być również stwierdzenie, że żaden przepis ustawy o CIT nie zabrania złożenia oświadczenia przed dniem wypłaty należności przekraczającej limit wskazany w art. 26 ust. 2e ustawy o CIT. Zauważyć bowiem należy, że określający obowiązek składania przez podatników zeznań podatkowych art. 27 ust. 1 ustawy o CIT również nie wskazuje „początkowego terminu” składania takiego zeznania, a jedynie termin końcowy. Nie oznacza to jednak, że podatnik w związku z tym może składać takie zeznanie jeszcze przed upływem roku podatkowego, którego zeznanie takie dotyczy.”
Z uwagi na powyższe, Szef KAS nie ma wątpliwości, że początkowy termin do złożenia oświadczenia WH-OSC należy wiązać z zaistnieniem zdarzenia w postaci przekroczenia limitu, o którym w art. 26 ust. 2e ustawy o CIT, tj. dokonania wypłaty należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy o CIT (dywidend, odsetek, należności licencyjnych) na rzecz tego samego zagranicznego podmiotu powiązanego w roku podatkowym w kwocie przekraczającej łącznie 2 ml zł. W konsekwencji, w ocenie Szefa KAS, złożenie oświadczenia WH-OSC przed ww. terminem należy uznać za nieskuteczne.
Potwierdzeniem zmiany stanowiska organów podatkowych jest również omawiana w tym artykule interpretacja indywidualna z dnia 23 października 2025 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.379.2025.1.ANK, w której Dyrektor KIS ostatecznie stwierdził, że: „Wnioskodawca nie był uprawniony do zastosowania art. 26 ust. 7a ustawy o CIT i tym samym zwolnienia z opodatkowania podatkiem u źródła w stosunku do pełnej kwoty należności z tytułu dywidendy, która [dopiero – przypis własny] zostanie wypłacona na rzecz A w 2025 r.”
Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji z dnia 23 października 2025 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.379.2025.1.ANK
Diana Guzek
Ukończyła prawo na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywała jako konsultant podatkowy w polskiej kancelarii doradztwa podatkowego, w której zajmowała się przede wszystkich zagadnieniami z zakresu PIT, CIT i VAT, sporządzając opinie podatkowe, wnioski o interpretacje, skargi oraz skargi kasacyjne. Następnie swoją karierę rozwijała w międzynarodowej kancelarii doradztwa podatkowego wchodzącej w skład tzw. „wielkiej czwórki”, w której realizowała projekty głównie z zakresu kontroli celno-skarbowych oraz postępowań sądowo-administracyjnych. Posiada również doświadczenie związane z raportowaniem schematów podatkowych (MDR) oraz składaniem wniosków nadpłatowych w zakresie podatku u źródła (WHT). W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.
                
            
        