WNT wyrobów energetycznych w celu dalszej odsprzedaży w mniejszych opakowaniach – możliwość zastosowania stawki akcyzy 0 zł.
- Wysłane przez Łukasz Jankowski
- Kategorie Cło i akcyza
- Data 15 styczeń
Ustawa akcyzowa (ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym) przewiduje dla tzw. wyrobów energetycznych określone stawki podatku akcyzowego. Wyroby energetyczne czyli wymienione w art. 86 ustawy wyroby akcyzowe, ą opodatkowane co do zasady kwotową stawką akcyzy, która to może być uzależniona od wartości opałowej (np. węgiel i jego odmiany) lub objętości (np. benzyny).
Ustawa także przewiduje w określonych przypadkach preferencję w postaci tzw. stawki zerowej (0 zł) dla niektórych wyrobów energetycznych. Podstawowo warunki jakie musza być spełnione to:
- wyrób energetyczny jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy;
- wyrób ten dodatkowo nie jest wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy (katalog wyrobów energetycznych objętych efektywną stawką akcyzy);
- wyrób ten jest przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych
- wystąpi jedna z sytuacji uznawanych za właściwe przeznaczenie wyrobu (art. 89 ust. 2 pkt 1-7 ustawy, np. wyroby te będą przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów.
Przykładem takiego wyrobu energetycznego, do którego będzie możliwe zastosowanie stawki 0 na podstawie tego przepisu będzie benzyna ekstrakcyjna o kodzie CN 2710 12 25 służąca do odtłuszczania i czyszczenia z brudu powierzchni.
Wątpliwości budzą jednak przypadki gdy wyroby energetyczne (wymienione w zał. nr 2, nie wymienione w przepisie art. 89 ust. 1 pkt 1-13 i nie przeznczone do celów opałowych lub napędowych albo jako dodatki do paliw) są sprowadzane do kraju w ramach WNT luzem i następnie w kraju podlegają konfekcjonowaniu lub odpowiedniemu etykietowaniu, a następnie przeznaczane są do odsprzedaży detalicznej w pojemnikach o pojemności do 5 I włącznie lub 5 kg?
Zdanie organów w tym kontekście jest jednolite – otóż w ocenie organów podmiotu dokonujące WNT wyrobów energetycznych w celu konfekcjonowania i dalszej odsprzedaży nie mogą zastosować stawki 0 ale opodatkować takie WNT. Organy podnoszą w wydawanych interpretacjach, że podmiot planujący nabycie w celu dalszej odsprzedaży musiałaby nabyć wyroby ze składu podatkowego już we wskazanych opakowaniach jednostkowych i następnie przeznaczając je do sprzedaży detalicznej korzystałaby z zerowej stawki podatkowej, zob. interpretacja Dyrektora KIS z dnia 6 czerwca 2023 r. nr 0111-KDIB3-3.4013.108.2023.1.MAZ lub z dnia 18 marca 2022 r. nr 0111-KDIB3-3.4013.22.2022.3.JS.
Analogiczne stanowisko zajmują także sądy administracyjne, zob. wyrok WSA w Krakowie z 17 listopada 2016 r., I SA/Kr 1092/16, wyrok WSA w Poznaniu z 12 kwietnia 2017 r., III SA/Po 993/16 lub wyrok NSA z 21 marca 2023 r., sygn. akt I FSK 2025/22, sądy wprost wskazują w tych orzeczeniach, że stosowanie zerowej stawki akcyzy dla wyrobów energetycznych, o których mowa w tym przepisie, przeznaczonych do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów, ma zastosowanie w przypadku wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W konsekwencji w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych wyrobów energetycznych w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze 5 kilogramów, przeznaczonych przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą do sprzedaży detalicznej nie będzie uprawniał do zastosowania zerowej stawki akcyzy w oparciu o art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy.
Prezentowane podejście jest dość restrykcyjne, niestety nie ma na moment obecny widoków na zmianę poglądu sądów i organów – przykładowo pozytywne w tym zakresie wyroki zob. wyrok WSA w Gdańsku z 23 sierpnia 2022 r., sygn. akt I SA/Gd 216/22 nie odnalazły uznania w wyższych instancjach.
Zatem podmioty prowadzące w obrębie handlu detalicznego w zakresie wyrobów energetycznych sprowadzając w ramach WNT takie wyroby powinny pamiętać o ryzyku niosącym zastosowanie stawki 0 zł.
Łukasz Jankowski
Łukasz jest doradcą podatkowym oraz agentem celnym w Kancelarii LTCA. Ukończył administrację na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywał od 2014 r. początkowo w Urzędzie Kontroli Skarbowej i Urzędzie Celno-Skarbowym a następnie w kancelariach doradztwa podatkowego, gdzie doradzał podmiotom z branży budowlanej, deweloperskiej, energetycznej, FMCG, sektora usług finansowych, chemicznej oraz TSL. Specjalizuje się w podatku VAT, podatku akcyzowym oraz regulacjach celnych. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.