Zagraniczne szkolenie i wyjazd integracyjny w kosztach firmy
- Wysłane przez Łukasz Krasowski
- Kategorie CIT
- Data 6 listopad 2025
Wydatki firmowe, zwłaszcza te związane z wyjazdami integracyjnymi mogą być zakwalifikowane jako koszty reprezentacji, co wyklucza możliwość zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodu. Jeśli jednak taki wydatek dotyczy własnych pracowników kwestia reprezentacji nie znajdzie zastosowania. Wciąż jednak konieczne będzie wykazanie związku takiego wydatku z przychodem lub zabezpieczeniem źródła przychodów.
Jak wynika z ostatniej interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 października 2025 roku, nr: 0114-KDIP2-2.4010.429.2025.4.PK zarówno koszt organizacji zagranicznego szkolenia jak i wyjazdu integracyjnego dla pracowników może być w określonych sytuacjach zaliczony do kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych. Z wnioskiem będącym przedmiotem wskazanej interpretacji wystąpił podmiot, który chciał sfinansować udział części pracowników w szkoleniu wyjazdowym organizowanym we współpracy z biurem podróży, a dodatkowo wnioskodawca zapytał również o organizację wyjazdu integracyjnego dla części pracowników.
W zakresie wydatków szkoleniowych należy uwzględnić, że podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników jest jedną z zasad, wynikających z Kodeksu pracy. Zatem wydatki ponoszone na rzecz pracowników co do zasady stanowią dla pracodawcy koszty uzyskania przychodów, jeśli tylko spełniają wymóg art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Zgodnie z art. 17 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Jeśli zatem poprzez sfinansowanie szkolenia pracownicy podnoszą kwalifikacje, które będą wykorzystywać do wykonywania zadań na rzecz pracodawcy to będzie on zasadniczo ponosząc taki wydatek uprawniony do zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to również szkolenia zagranicznego, o ile program takiego wyjazdu rzeczywiście i w przeważającym zakresie skupia się na podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, a nie na wypoczynku i rekreacji.
Wyjazdy integracyjne nie stanowią podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników, jednak wnoszą istotną wartość dodaną do relacji pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. W szczególności zwiększają poczucie identyfikacji pracowników z pracodawcą oraz wpływają na ich motywację do pracy. Skoro jednak kosztami podatkowymi co do zasady mogą być tzw. „koszty pracownicze”, to jednak tylko te, które wykazują związek z uzyskanym przychodem lub zachowaniem (zabezpieczeniem) źródła przychodów. Koszty te, poza wynagrodzeniem zasadniczym, wszelkiego rodzaju nagrodami, premiami i dietami, czy wydatkami związanymi z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników, mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji. Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy.
Łukasz Krasowski
Łukasz jest radcą prawnym i doradcą podatkowym. Ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Rzeszowie oraz studia podyplomowe z doradztwa podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Z prawem podatkowym związany od 2018 roku i w tym czasie pracował dla największej kancelarii prawno-podatkowej w województwie Podkarpackim. Jego doświadczenie obejmuje m.in.: bieżące doradztwo podatkowe, reprezentowanie klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, w szczególności w zakresie podatku VAT, przygotowywanie dokumentacji cen transferowych, tworzenie wewnętrznych procedur i strategii podatkowych (w tym z zakresu cen transferowych, należytej staranności w VAT, podatku u źródła), prowadzenie audytów podatkowych w zakresie obowiązków dokumentacyjnych cen transferowych oraz należytej staranności w VAT, prowadzeniu szkoleń podatkowych i webinarów. W LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe
