Zgoda na dalsze procedowanie projektu unijnej dyrektywy w sprawie bezpieczniejszych i szybszych procedur WHT
- Wysłane przez Jakub Orłowski
- Kategorie Pozostałe
- Data 22 maj 2024
Kilka dni temu Rada Unii Europejskiej wydała komunikat o porozumieniu 27 Ministrów finansów państw członkowskich w sprawie dalszego procedowania tzw. inicjatywy FASTER. Projekt dyrektywy zakłada szereg ułatwień dla inwestorów transgranicznych w kwestii uzyskiwania ulg w podatku u źródła oraz otrzymywania zwrotu podatku.
Spis treści
1. Dlaczego potrzebne są zmiany?
2. Jakie są propozycje Komisji?
Dlaczego potrzebne są zmiany?
W większości państw członkowskich UE podatek u źródła pobierany jest w przypadku wypłaty dywidend i odsetek od papierów wartościowych inwestorom posiadającym miejsce zamieszkania za granicą. Te same przychody (dochody) opodatkowane są następnie w państwie ich rezydencji. Co prawda znaczna większość państw członkowskich, w tym również Polska, zawarły bilateralne umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, aby przeciwdziałać powyższemu zjawisku, niemniej proces uzyskania preferencji często obarczony jest sporymi trudnościami. Wynika to z faktu, iż każde państwo posiada własne procedury w zakresie przyznawania ulg lub zwrotu podatku, co sprawia , iż działania podejmowane w tym kierunku są długotrwałe, kosztowne i uciążliwe. Inwestorzy mają do czynienia z ponad 450 różnymi formularzami w całej UE, z których większość jest dostępna tylko w językach narodowych. Wywołuje to frustrację inwestorów, zniechęcając do inwestycji transgranicznych w UE i do UE.
Mnogość procedur doprowadza również do nieszczelności systemu. Skandale Cum/Ex i Cum/Cum pokazały również, w jaki sposób można nadużywać procedur zwrotu podatku: straty podatkowe wynikające z tych praktyk oszacowano na 150 mld EUR w latach 2000-2020.
Dyrektywa FASTER, ma sprawić, że procedury uzyskiwania ulgi podatkowej będą szybsze, prostsze, a zarazem bezpieczniejsze.
Jakie są propozycje Komisji?
Pierwsza znacząca zmiana ma dotyczyć certyfikatów rezydencji. Zakłada on uproszczenie i harmonizację wydawanych certyfikatów, które dostępne będą w formie cyfrowej, a nie, jak obecnie w formie papierowej. Dyrektywa wprowadzi bowiem wspólny unijny cyfrowy certyfikat rezydencji podatkowej. Inwestorzy płacący podatki będą mogli go stosować, by móc skorzystać z przyspieszonych procedur uzyskiwania ulgi w podatku u źródła.
Państwa członkowskie zapewnią zautomatyzowany proces wydawania cyfrowych certyfikatów rezydencji podatkowej osobom fizycznym lub podmiotom uznanym za rezydentów w ich jurysdykcji do celów podatkowych. Cyfrowy certyfikat rezydencji podatkowej powinien zostać wydany w ciągu jednego dnia roboczego od złożenia wniosku.
Kolejna nowość to tzw. procedury uproszczone. Dyrektywa umożliwia państwom członkowskim stosowanie dwóch procedur przyspieszonych uzupełniających istniejącą procedurę standardowego zwrotu podatku z tytułu ulgi w podatku u źródła. W założeniu, procesy uzyskiwania ulgi i zwrotu będą szybsze i ściślej zharmonizowane w całej UE. Państwa członkowskie będą mogły wybrać, z której z nich będą korzystać - w tym połączenie obu.
W ramach procedury „ulgi u źródła” stawka podatkowa stosowana w momencie wypłaty dywidend lub odsetek jest bezpośrednio oparta na obowiązujących przepisach umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W ramach procedury „szybkiego zwrotu” początkowa płatność jest dokonywana z uwzględnieniem stawki podatku u źródła państwa członkowskiego, w którym wypłacane są dywidendy lub odsetki, ale zwrot wszelkich nadpłaconych podatków jest przyznawany w ciągu 60 dni od daty płatności.
Zmiany dotkną również platform inwestycyjnych, banków i innych pośredników finansowych. Dyrektywa wprowadzi obowiązek ustandaryzowanego zgłaszania informacji przez te podmioty. Państwa członkowskie ustanowią krajowe rejestry, w których duzi (a opcjonalnie – mniejsi) pośrednicy finansowi będą musieli się zarejestrować, by uzyskać certyfikat.
Rada postanowiła także o utworzeniu wspólnego europejskiego portalu certyfikowanych pośredników finansowych. Będzie to specjalny centralny portal internetowy, gdzie udostępniane będą rejestry krajowe.
Państwa członkowskie zachowają niezbędną swobodę, jeśli chodzi o rejestrowanie certyfikowanych pośredników finansowych i – w niektórych sytuacjach – usuwanie już zarejestrowanych oraz przyjmowanie dotyczących ich środków.
Certyfikowani pośrednicy finansowi zobowiązani będą do posiadania odpowiednich procedur w celu zapewnienia, że podatnicy kwalifikują się do zwrotu podatku. Podmioty te będą gromadzić elektroniczny certyfikat rezydencji podatkowej podatnika lub odpowiedni dowód rezydencji w kraju spoza UE i weryfikować te informacje w oparciu o własne rejestry. Będą również musieli zebrać oświadczenie wskazujące, że podatnik jest faktycznym właścicielem papieru wartościowego i że nie był zaangażowany w żadne porozumienie finansowe związane z wypłatą dywidendy lub odsetek od bazowych papierów wartościowych.
Państwa członkowskie będą mogły zwracać się o zgłaszanie obszerniejszych informacji o transakcjach z myślą o wykrywaniu potencjalnych przypadków nadużyć lub oszustw podatkowych.
Rada UE dodała możliwość zgłaszania informacji nie tylko w sposób bezpośredni, lecz także pośredni. W przypadku zgłaszania bezpośredniego certyfikowany pośrednik finansowy ma zgłaszać informacje bezpośrednio do właściwego organu w państwie członkowskim źródła. W przypadku zgłaszania pośredniego informacje mają być zgłaszane przez każdego certyfikowanego pośrednika finansowego wzdłuż łańcucha płatności związanych z papierami wartościowymi.
Co dalej z dyrektywą?
Uzgodniony tekst zostanie zweryfikowany pod względem prawno-językowym. Następnie dyrektywa zostanie formalnie przyjęta przez Radę przed publikacją w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie.
Państwa członkowskie będą musiały przenieść dyrektywę do ustawodawstwa krajowego do 31 grudnia 2028 r. Przepisy krajowe muszą zacząć obowiązywać 1 stycznia 2030 r.
Jakub Orłowski
Jakub jest starszym konsultantem podatkowym. Obecnie jest studentem V roku na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Równolegle z nauką zajmuje się tematyką związaną z podatkami. Jego zadania w Kancelarii LTCA opierają się na bieżącym wsparciu doradców podatkowych poprzez sporządzanie opinii podatkowych, wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych, a także poprzez research. Ponadto zajmuje się opracowaniem materiałów wykorzystywanych na szkoleniach i webinarach. Biegle posługuje się językiem angielskim.