Bardzo niekorzystne zmiany w CIT i PIT! Jest projekt
- Wysłane przez Grzegorz Niebudek
- Kategorie CIT PIT Aktualności podatkowe
- Data 18 wrzesień 2025
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt zmian w CIT i PIT. No i niestety, potwierdziły się najgorsze obawy, projekt nie przynosi ze sobą nic dobrego (dla podatników oczywiście ☹).
Zgodnie z narracją prezentowaną przez MF, głównym celem zmian jest uszczelnienie systemu podatkowego. W praktyce, zmiany można podzielić na dwa obszary:
👉 MF postępuje w myśl hasła: przegrywamy przed sądem – zmieńmy przepisy!
👉 MF uznał, że część regulacji jest „zbyt korzystna” dla podatników, więc trzeba ją uciąć.
Na razie mówimy o projekcie i jeszcze nie wiadomo, w jakim kształcie te zmiany zostaną przyjęte (o podpisie Prezydenta nie wspominając), jednak kierunek działań MF jest jednoznacznie niekorzystny dla podatników.
Zerknijmy zatem co wynika z założeń do projektu, poniżej krótkie podsumowanie planowanych zmian w CIT i PIT.
- Ryczałt i usługi dla podmiotów powiązanych
Zaczynamy grubo! Ryczałtowcy świadczący usługi na rzecz własnych spółek czy podmiotów powiązanych zapłacą 17% przychodu. To oczywiście więcej niż „niektóre dotychczasowe ryczałty”. Dwóch ryczałtowców, świadczących identyczne usługi może mieć różną stawkę ryczałtu – ot taka to równość.
- IP Box z warunkiem zatrudnienia
Preferencyjna 5% stawka zostaje, ale tylko dla tych, którzy zatrudniają co najmniej trzy osoby fizyczne niepowiązane. Freelanserzy IT mogą o tym zapomnieć, zostanie kilka firm. Zmiana na minus, może już nie potrzebujemy specjalistów IT?
- Estoński CIT
Tu mamy kilka zmian:
- bardzo mocno zostanie rozszerzona definicja ukrytych zysków i wydatków związanych z działalnością. Trochę katastrofa! Jeśli te zmiany wejdą w życie, w mojej ocenie większość podatników estońskiego CIT może już się szykować na zmianę tego modelu;
- dla skuteczności wyboru estońskiego CIT nie ma znaczenia podpis sprawozdania finansowego przez kierownika jednostki, jeśli pozostałe warunki formalne zostały spełnione – wreszcie coś na plus!;
- wprowadzenie domniemania, że każda wypłata lub dystrybucja zysku, po zakończeniu opodatkowania ryczałtem, następuje z zysku wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek – zmiana na minus i chyba trochę bez sensu.
- Podatnik rozpoczynający działalność
Nowelizacja wprowadza definicję podatnika rozpoczynającego działalność i wyklucza z niej podmioty kontynuujące biznes innej firmy. Celem jest uniemożliwienie korzystania z ulg i preferencji przez takie przedsiębiorstwa. No cóż, zmiana znowu na minus.
- Spółki nieruchomościowe – amortyzacja
Zakaz amortyzacji (i rozliczenia kosztów), ma dotyczyć również nieruchomości klasyfikowanych dla celów rachunkowych jako inwestycje. Czyli, MF przegrywa w sądzie, więc trzeba zmienić przepis.
- Zakaz wstecznej korekty amortyzacji
Podatnicy nie będą mogli obniżać ani podwyższać stawek amortyzacyjnych wstecznie, tj. po złożeniu zeznania i zapłacie podatku. Czyli znowu, MF przegrywa w sądzie, więc trzeba zmienić przepis.
- Minimalny CIT
Minimalny CIT zostanie zmodyfikowany. Będzie rozróżnienie pomiędzy podatnikami z przychodami powyżej 50 mln euro i mniejszymi, a wyłączenie z podatku obejmie podatników z rentownością co najmniej 2% w jednym z dwóch ostatnich lat (dotychczas w jednym z trzech). Oczywiście, zmiany na minus.
- Sprzedaż rzeczy po leasingu przekazanych rodzinie
Koniec ze znanym patentem: przedsiębiorca wykupywał z leasingu samochód do majątku prywatnego, darował go rodzinie, a ta sprzedawała go ze zwolnieniem. Teraz będzie podatek, jeśli sprzedaż nastąpi w ciągu trzech lat. Zmiana oczywiście niekorzystna dla podatników, ogólnie to w jakoś ten ustawodawca nie bardzo lubi samochody w firmach ☹.
- Ulga mieszkaniowa
Do tej pory interpretacje pozwalały traktować jako „własne cele mieszkaniowe” także zakup więcej niż jednej nieruchomości. Projekt jednoznacznie wskazuje, że ulga służy tylko faktycznemu zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych podatnika i to pod warunkiem, że nie ma on innej nieruchomości mieszkalnej (tu dopiero będzie zabawa w chowanego). Zmiana oznacza, że mniej osób będzie mogło uniknąć podatku od sprzedaży nieruchomości.
- Datio in solutum – świadczenie w naturze
Projekt wprowadza jasną regułę, że gdy dług spłacany jest w naturze, np. poprzez przeniesienie własności nieruchomości na wierzyciela, przychodem jest wartość spłacanego zobowiązania. Do tej pory budziło to spory interpretacyjne.
- Danina solidarnościowa i IP Box
Dochody do daniny solidarnościowej będzie można pomniejszać o straty z lat ubiegłych, ale tylko z tego samego źródła przychodów (na plus ale to już było wiadomo). Jednocześnie projekt zakłada, że do podstawy daniny zostaną włączone dochody korzystające z ulgi IP Box (to nowość, oczywiście na minus). Rozszerzenie podstawy opodatkowania to kolejny krok w kierunku zwiększenia obciążeń najlepiej zarabiających.
- Amortyzacja wartości firmy z tytułu korystania
Likwidowana jest możliwość amortyzacji tzw. goodwillu powstałego w wyniku przyjęcia do odpłatnego korzystania. To kolejne zamknięcie furtki optymalizacyjnej, tym razem dla bardziej zaawansowanych struktur.
- Programy lojalnościowe i instrumenty finansowe
Przychody z instrumentów finansowych (np. warranty subskrypcyjne), jeśli mają źródło w stosunku pracy, będą traktowane jak dochód ze stosunku pracy, a nie kapitałowy. Koniec z przyjemnym 19% – wchodzi skala do 32%.
Jest też kilka innych drobnych zmian.
Czego zabrakło? Oczywiście, zapowiadanego 6 miesięcznego vacatio legis dla zmian podatkowych.
Większość zmian przewidziano od 1 stycznia 2026 r.. Projekt został wpisany do wykazu prac rządu i ma być przyjęty przez Radę Ministrów w III kwartale 2025 r.
To będzie ciepła jesień i gorąca zima!
Grzegorz Niebudek
Grzegorz jest adwokatem i doradcą podatkowym oraz Partnerem Zarządzającym w Kancelarii LTCA. Ukończył prawo na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczony ekspert z zakresu prawa podatkowego, laureat prestiżowych rankingów Rzeczypospolitej i Dziennika Gazeta Prawna w kategorii spory podatkowe, jak również w kategorii VAT i PIT. Grzegorz realizował wiele projektów doradczych, obejmujących planowanie podatkowe, zarządzenie ryzykiem prawnym i podatkowym, procesy restrukturyzacyjne oraz audyty podatkowe. Jako specjalista w zakresie procedury podatkowej z sukcesami prowadzi dziesiątki postępowań przed organami podatkowymi i sądami administracyjnymi oraz reprezentuje Klientów w skomplikowanych postępowaniach karnoskarbowych. Wykładowca na ponad 800 szkoleniach z zakresu prawa i podatków, restrukturyzacji oraz procedury podatkowej. Regularnie publikuje w prasie branżowej i specjalistycznej. Włada biegle językiem angielskim.
