Benefit test, jako narzędzie ochrony przed ryzykiem
- Wysłane przez Patrycja Szewczyk
- Kategorie Ceny transferowe
- Data 16 kwiecień
Do usług, które są najczęściej weryfikowane podczas kontroli podatkowych należą usługi niematerialne. Wynika to głównie z faktu, że mogą być łatwo przenoszone między różnymi podmiotami w ramach tej samej grupy kapitałowej. Do katalogu najpopularniejszych usług niematerialnych świadczonych pomiędzy podmiotami w grupie należą: usługi księgowe, zarządcze, doradcze, informatyczne.
Podczas kontroli podatkowej organ skupia się na ocenie, czy ceny ustalone za usługi niematerialne między powiązanymi podmiotami są zgodne z rynkowymi warunkami i czy odzwierciedlają rzeczywiste korzyści i wartość przekazywanych usług. W szczególności organ podatkowy sprawdza:
- Ryzyko i wartość dodana: Ocenia, czy cena ustalona za usługi niematerialne odzwierciedla ryzyko i wartość dodaną dla odbiorcy usług. Organ podatkowy bada, czy podmiot świadczący usługi niematerialne rzeczywiście wnosi istotny wkład w ich świadczenie i czy uzyskana cena jest adekwatna do wartości dodanej przez tę usługę.
- Porównanie z rynkiem: Analiza, czy ceny ustalone za usługi niematerialne są zbliżone do cen, jakie byłyby uzyskane w transakcjach między niepowiązanymi podmiotami działającymiw podobnych warunkach.
- Dokumentacja: Weryfikacja, czy podmiot posiada dokumentację cen transferowych. Solidna dokumentacja może pomóc firmie w obronie się przed zarzutami organu podatkowego oraz uniknięciu korekt cenowych.
- Umiejętności kontrolne: Organ podatkowy bada, czy podatnik ma odpowiednie umiejętności kontrolne, procedury i systemy zarządzania, aby skutecznie monitorować i kontrolować transakcje dotyczące usług niematerialnych oraz zapewnić zgodność z polityką cen transferowych i obowiązującymi przepisami podatkowymi.
Dodatkowo, koniecznym może być również przedstawienie przez podatnika korzyści oraz uzasadnienia, że obciążenia za usługi odpowiadają ich wartości rynkowej (WSA z 8 września 2022 r. sygn.: I SA/Go 234/22).
Organy podatkowe wnikliwie weryfikują i zadają szczegółowe pytania podczas weryfikacji usług. Organy proszą podatnika o przedstawienie:
- stosowanej bazy kosztowej w tym, alokacji kosztów;
- materialnych dowodów, potwierdzających nabyte usługi, aby ocenić czy usługi rzeczywiście zostały wykonane;
- związku nabytych usług z osiąganymi przychodami.
W przypadku braku wykazania korzyści i dowodów, organy podatkowe kwestionują wydatki ujęte w kosztach uzyskania przychodów, co przekłada się na doszacowanie dochodu do opodatkowania.
Praktyka, wskazuje iż samo przedstawienie dowodów nie jest wystarczające do uznania, iż usługi faktycznie zostały wykonane (wyrok 8 listopada 2011 r. o sygnaturze: II FSK 1048/10).
Warto zatem, wcześniej dokonać analizy korzyści jakie będą wynikały z zakupu usług i gromadzić dowody potwierdzające ich wykonanie przygotowując benefit test.
Benefit test pomoże podatnikowi ocenić zasadność oraz wysokość obciążeń z tytułu nabytych usług. Należy pamiętać, iż benefit test to nie są tylko dowody, ale także rozpoznanie realnych korzyści, które wynikają ze współpracy w grupie kapitałowej.
Benefit test nie jest wymagany przepisami prawa tzn. że nie stanowi obligatoryjnego elementu dokumentacji lokalnej czy grupowej. Jednakże, może on przynieś wiele korzyści podatnikowi. Przygotowanie go wcześniej pozwoli zaoszczędzić czas, jak również znowelizuje stres, który towarzyszy podatnikowi podczas kontroli podatkowej.
Przygotowując dokument, warto stosować jednolite zasady w zakresie zbierania i opisywania materiałów, które potwierdzają realizacje transakcji i sposób uzyskiwanych korzyści.
Zasady te mogą być ujęte w polityce jak również procedurze czy instrukcji. Postępowanie takie usprawni proces zbierania dokumentów, jak również ich archiwizacji. W związku z tym, iż zbieranie materiałów po kilku latach od transakcji okazuje się być problematyczne, warto usprawnić proces i wprowadzić zasady w zakresie zbierania dokumentów. Dlatego też, aby się zabezpieczyć podatnik może wdrożyć system archiwizacji elektronicznej materiałów, zbierać materiały na bieżąco np. za każdy rok podatkowy.
Benefit test – podmioty niepowiązane
W przypadku podmiotów niepowiązanych, organy weryfikują również, czy koszty poniesione przez podmiot mają związek z przychodami uzyskanymi przez podatnika. To podatnik musi wykazać, rynkowość wynagrodzenia oraz to, że usługa faktycznie została wykonana. Brak odpowiednich dowodów, może spowodować wyłączenie w części lub całości z kosztów uzyskania przychodów.
Korzyści z benefit test
- Zmniejszanie ryzyka z kwestionowania przez organy ujęcia w kosztach uzyskania przychodów wydatków z tytułu usług wewnątrzgrupowych;
- Analiza wydatków ponoszonych przez spółkę;
- Wykorzystanie benefit test w trakcie procedury dotyczącej uprzedniego porozumienia cenowego;
- Zmniejszenie ryzyka pominięcia istotnych dowodów potwierdzających rzeczywiste wykonanie usługi. Bieżące gromadzenie dowodów pozwoli zaoszczędzić podatnikowi czas oraz znowelizuje ryzyko pominięcia istotnych dowodów.
Podsumowanie
Wprowadzenie procedur, czy polityki wspomagających przygotowanie benefit test, usprawnią proces i pozwolą ograniczyć ryzyko podczas kontroli podatkowej. Dodatkowo opracowanie przez podatnika testu korzyści daje możliwość podatnikowi stworzenia narzędzia do celów zarządczo – kontrolingowych jak również możliwość wykorzystania go w przypadku, gdy będzie ubiegał się o APA. Ponadto, benefit test stanowi dla podatnika zabezpieczenie przed ryzykiem zakwestionowania transakcji podczas kontroli podatkowej.
#Ceny transferowe #benefit test#analiza korzyści
Patrycja Szewczyk
Partner LTCA. Praktyk i ekspert z zakresu cen transferowych. Doświadczenie zawodowe zdobywała w renomowanych kancelariach prawnych i podatkowych. Obecnie koncentruje się na doradztwie z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących cen transferowych. Doświadczenie zawodowe zdobywała uczestnicząc przy realizacji licznych projektów w zakresie sporządzania dokumentacji podatkowej dla spółek z branży przemysłowej, budowlanej, finansowo – ubezpieczeniowej, IT, transportowej oraz marketingowej. Dotychczas zarządzała projektami w zakresie sporządzania analiz danych porównawczych, polityk cen transferowych i dokumentacji podatkowej, również w kontekście zmian przepisów po 1 stycznia 2017 roku. Autorka licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego zwłaszcza w zakresie ustawy prawa podatkowego od osób prawnych. Włada biegle językiem angielskim.