Czy można postawić baner reklamowy na własnej działce?
- Wysłane przez Anna Bąk
- Kategorie Aktualności prawne
- Data 4 wrzesień 2023
Można wybudować billboard na własnej działce, ale należy najpierw uzyskać pozwolenie na budowę. Jeśli jednak chodzi o bliskość drogi publicznej, należy zachować minimalne dopuszczalne prawem odległości od granicy drogi publicznej.
Jedynie banery reklamowe, kwalifikowane jako obiekt małej architektury, nie wymagają pozwolenia na budowę. W tym przypadku kluczowa jest wielkość szyldu oraz sposób jego umieszczenia w gruncie.
Zgodnie z prawem budowlanym, należy zgłosić chęć umieszczenia reklamy na swojej posesji we właściwym urzędzie powiatowym lub miejskim. Jeśli nośnik reklamy ma być trwale związany z gruntem (np. tablica reklamowa ustawiona na konstrukcji betonowej zamocowanej w gruncie, wylewka betonowa, tablica wbijana w grunt za pomocą słupków) lub reklama ma być podświetlana, świetlna - to przed rozpoczęciem prac należy złożyć wniosek o pozwolenie na budowę. Właściwy organ ma 65 dni na rozpatrzenie przedmiotowego wniosku.
Reklamy przydrożne na prywatnych posesjach z fundamentami pod linią gruntu zawsze będą wymagały pozwolenia na budowę, natomiast reklamy bez stałych fundamentów w zdecydowanej większości mogą być instalowane w formule robót niewymagających pozwolenia na budowę.
Zgodnie z art. 29 ust. 3 pkt 3 lit. c ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia wykonywanie robót budowlanych polegających na instalowaniu tablic i urządzeń reklamowych, z wyjątkiem reklam świetlnych i podświetlanych usytuowanych poza obszarem zabudowanym w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym.
W przypadku zatem, gdy nośnik reklamowy ma być trwale związany z gruntem lub reklama ma być podświetlana, świetlna wówczas przed rozpoczęciem prac musimy wystąpić o pozwolenie na budowę.
Orzecznictwo prezentuje pogląd, że o tym, czy występuje element trwałego związania z gruntem - a zatem konieczność uzyskania pozwolenia na budowę – przesądza fakt, że gabaryty konstrukcji, jego struktura i czynniki związane z bezpieczeństwem wymagają trwałego związania z gruntem.
W przypadku sąsiedztwa drogi publicznej należy jednak przestrzegać minimalnych ustawowych odległości od granicy drogi publicznej, które wynikają z ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z art. 43 tej ustawy obiekty budowlane przy drogach oraz niebędące obiektami budowlanymi reklamy umieszczone przy drogach poza obszarami zabudowanymi, powinny być usytuowane w odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni co najmniej:
W szczególnie uzasadnionych przypadkach usytuowanie obiektu budowlanego przy drodze ogólnodostępnej, w odległości mniejszej niż określona w przepisie, może nastąpić wyłącznie za zgodą zarządcy drogi, wydaną przed uzyskaniem przez inwestora obiektu pozwolenia na budowę lub zgłoszeniem budowy albo wykonywania robót budowlanych. W przypadku uzyskania przedmiotowej zgodę, dołącza się ją do wniosku o pozwolenie na budowę oraz zgłoszenia budowy lub wykonania robót budowlanych. Możliwości uzyskania zgody zarządcy drogi nie stosuje się jednak przy sytuowaniu reklam poza terenem zabudowy.
W przedmiotowej materii należy także mieć na względzie Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych. Zgodnie z art. 14a ust. 3 Rozporządzenia na budynku mieszkalnym wielorodzinnym mogą być instalowane urządzenia i nośniki reklamowe oraz inne urządzenia niezwiązane z użytkowaniem budynku lub mieszkania, o ile nie ograniczają oświetlenia dziennego mieszkania.
Anna Bąk
Anna jest radcą prawnym oraz absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Zdała egzamin dla brokerów ubezpieczeniowych, przeprowadzany przez Komisję Nadzoru Finansowego. Specjalizuje się w prowadzeniu sporów sądowych oraz obsłudze korporacyjnej podmiotów gospodarczych, w szczególności z branży budowlanej oraz transportowej. Posiada doświadczenie zawodowe w sporządzaniu oraz analizie umów gospodarczych. Świadczyła usługi prawne na rzecz polskich i zagranicznych podmiotów, w tym należących do grupy kapitałowej. Anna doradzała klientom przy znaczących inwestycjach budowlanych, w tym finansowanych ze środków publicznych. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w renomowanych warszawskich kancelariach prawnych, obsługując wielomilionowe spory gospodarcze, korporacyjne oraz związane z wrogim przejęciem przedsiębiorstwa. Zajmowała się wdrożeniem GDPR (RODO), przeprowadzając jednocześnie szkolenia z zakresu ochrony danych osobowych. Autorka specjalistycznych publikacji branżowych, w tym dla wydawnictwa Wolters Kluwer. Biegle włada językiem angielskim i norweskim.