Czy organ podatkowy jest związany ustaleniami z innej sprawy?
- Wysłane przez Jakub Sitarski
- Kategorie Kontrole i postępowania
- Data 16 maj
W orzecznictwie sądów administracyjnych od dawna pojawia się pytanie, czy i w jakim zakresie organ podatkowy może (lub musi) opierać się na ustaleniach poczynionych w innych postępowaniach; zwłaszcza wobec kontrahentów podatnika. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 8 stycznia 2025 r. (I SA/Gl 659/24) dostarcza jednoznacznej odpowiedzi i wyznacza istotne granice w tym zakresie.
Granice mocy dowodowej decyzji wobec kontrahenta
Zgodnie z art. 194 § 1 Ordynacji podatkowej, dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone
W przywołanym wyroku z dnia 8 stycznia 2025 r. podkreślono, że zwiększona moc dowodowa wynikająca z art. 194 § 1 Ordynacji podatkowej odnosi się wyłącznie do sentencji decyzji administracyjnej, a nie do jej uzasadnienia, motywów czy oceny dowodów, jakie legły u podstaw tego rozstrzygnięcia. W praktyce oznacza to, że organ podatkowy nie jest automatycznie związany ustaleniami faktycznymi lub prawnymi poczynionymi wobec innego podmiotu. W innym przypadku postępowanie prowadzone w oparciu o włączone (wiążące) rozstrzygnięcie mogłoby mieć wyłącznie iluzoryczny charakter.
Obowiązek przeprowadzenia własnego postępowania dowodowego
W wyroku sąd wskazał, że choć decyzja wydana wobec kontrahenta – np. na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT (co w praktyce sporów podatkowych jest bardzo czestym przypadkiem) – może być uznana za urzędowo stwierdzony fakt (np. istnienie takiej decyzji i jej treści), to jednak nie rozciąga się to na ustalenia faktyczne poczynione przez organy podatkowe w tamtym postępowaniu.
Zgodnie z tezą przywołanego orzeczenia: „Zwiększona moc dowodowa płynąca z treści art. 194 § 1 o.p. obejmuje sentencję decyzji wobec kontrahenta podatnika, a nie motywy rozstrzygnięcia lub też ocenę materiału dowodowego dokonaną w toku innego postępowania. Urzędowo stwierdzone w zakresie wskazanych decyzji jest jedynie to, że wydano dla kontrahenta skarżącego decyzję na podstawie art. 108 1 u.p.t.u., w której określono kwotę do zapłaty, przyjmując przedstawiony w uzasadnieniu stan faktyczny i prawny. Natomiast ustalenia przyjęte przez organy wydające te decyzje z domniemania wiarygodności przewidzianego w art. 194 § 1 o.p. w postępowaniu podatkowym prowadzonym wobec podatnika już nie korzystają”.
W konsekwencji organ podatkowy prowadzący postępowanie wobec podatnika ma obowiązek samodzielnie zebrać i ocenić materiał dowodowy, niezależnie od tego, że inne organy (nawet w analogicznym stanie faktycznym) wydały już decyzje wobec innych podmiotów. Przyjęcie automatyzmu w tym zakresie mogłoby prowadzić do naruszenia zasady prawdy materialnej oraz zasady czynnego udziału podatnika w sprawie.
Podsumowanie
Wyrok WSA w Gliwicach potwierdza, że organ podatkowy nie jest związany ustaleniami dokonanymi w innych postępowaniach, nawet jeśli zapadły one wobec kontrahenta podatnika i zakończyły się decyzją administracyjną stwierdzającą nieprawidłowości. Ochronie w trybie art. 194 § 1 Ordynacji podatkowej podlega jedynie sam fakt wydania decyzji i jej rozstrzygnięcie, nie zaś stan faktyczny czy ocena dowodów przyjęta przez inny organ.
Omawiane orzeczenie WSA w Gliwicach nie jest prawomocne.
Masz taki problem?
Jeśli znajdujesz się w sytuacji, w której organ podatkowy – w ramach kontroli lub postępowania podatkowego – odnosi się do decyzji wydanych wobec innych podmiotów, napisz do mnie. Postaram się pomóc i ocenić, czy takie działanie może być prawnie dopuszczalne i jak najlepiej się do niego odnieść.
Jakub Sitarski
W Kancelarii LTCA kieruje praktyką Sporów Podatkowych i Postępowań Sądowych. Oferuje Klientom kompleksowe wsparcie na każdym etapie postępowań prowadzonych przed organami podatkowymi i celno-skarbowymi. Zapewnia pomoc, reprezentację i profesjonalne doradztwo w toku czynności sprawdzających, kontroli podatkowych, kontroli celno-skarbowych oraz postępowań podatkowych. Reprezentuje podatników jako pełnomocnik przed wojewódzkimi sądami administracyjnymi oraz przed Naczelnym Sądem Administracyjnym, dbając o pełną ochronę ich interesów w najtrudniejszych sporach. Materia spraw prawnika procesowego, w której się specjalizuje, jest szeroka i obejmuje m.in. VAT, podatki dochodowe (PIT, CIT) oraz podatek akcyzowy. W szczególności posiada doświadczenie w sprawach o najwyższym stopniu skomplikowania, takich jak międzynarodowe oszustwa podatkowe (karuzele VAT) oraz nadużycia przepisów prawa podatkowego. Ponadto sporządza opinie prawno-podatkowe, analizy prawne oraz udziela konsultacji dotyczących szeroko pojętego prawa podatkowego. Zapewnia kompleksową pomoc przy opracowywaniu optymalnych form prowadzenia działalności gospodarczej. Doradza podmiotom m. in. z branży IT/elektronicznej, paliwowej, spożywczej, metali szlachetnych, tworzyw sztucznych, tekstylno-odzieżowej, farmaceutycznej i spożywczej.