Dyrektor KIS zajął niekorzystne dla podatników stanowisko w zakresie obowiązku korekty zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym w przypadku zmiany przewidywanej daty dostawy
- Wysłane przez Łukasz Jankowski
- Kategorie Aktualności prawne
- Data 12 luty 2024
W wydanej w dniu 29 grudnia 2023 r. interpretacji nr 0111-KDIB3-3.4013.322.2023.2.MAZ Dyrektor KIS zajął dość daleko idąco restrykcyjne stanowisko dla podatnika, który planował nabyć wewnątrzwspólnotowo (WNT) oleje i preparaty smarowe w trybie przemieszczenia wyrobów poza procedurą zawieszonej akcyzy (z tzw. zapłaconą akcyzą). Podatnik ten przesłał formularz o planowanym nabyciu WNT na formularzu ZPNW ale przewidywana data dostawy uległa zmianie niż pierwotnie zakładana. Organ uznał wówczas, że w przypadku każdej zmiany przewidywanej daty dostawy podmiot jest zobowiązany złożyć korektę pierwotnie złożonego zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym.
Sprawa dokładniej dotyczyła obowiązku powiadomienia o planowanym nabyciu WNT (odbywa się to na formularzu ZPNW) w trybie przepisów art. 78 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Podatnicy nabywający w ramach WNT wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa mają obowiązek oprócz złożenia zabezpieczenia akcyzowego jak i późniejszego rozliczenia akcyzy w deklaracji uproszczonej - dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Szkopuł w tym, że nawet zgodnie z obowiązującym wzorem zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym należy w nim wskazać m.in. przewidywaną datę dostawy wyrobów do Polski. Ani przepisy ustawy akcyzowej jak i rozporządzeń wykonawczych nie wskazują co należy rozumieć przez przewidywaną datę dostawy jak również nie precyzują sytuacji gdy taka data ulegnie zmianie. Wszak wydaje się, że podatnik uczyni zadość przepisom, jeśli tylko powiadomi o planowanym przybyciu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i ustanowi zabezpieczenie akcyzowe.
Co ciekawe w interpretacji tej wnioskodawca pytał m.in. o dopuszczalną tolerancje w różnicy czasu pomiędzy przewidywaną dostawą a faktycznym otrzymaniem towaru, która nie wymagałaby korekty – jeżeli np. oczekiwana data dostawy towaru jest niepewna.
Organ jednak zajął odmienne stanowisko argumentując je m.in. samym faktem, ze formularz ZPNW przewiduje możliwość korekty oraz konieczność korekty dotyczy każdej z informacji zawartych w zgłoszeniu o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym. Jak wskazuje to organ: „zmiana przewidywanej daty dostawy może mieć wpływ na zabezpieczenie akcyzowe, np. w sytuacji, gdy zmianie ulegnie wysokość stawki podatku lub opłaty paliwowej”. O ile WNT dokonywane byłoby na przełomie roku byłoby to jeszcze uzasadnione stanowisko, natomiast w przypadku dokonywanych transakcji w ciągu roku jest to raczej mało prawdopodobne.
Stanowisko organu wydaje się zatem zbyt restrykcyjne i nieodpowiadające literalnemu brzemieniu zwrotu użytego w formularzu ZPNW jak również regulacją prawnym. Interpretacja organu w znaczący sposób odstaje od realiów biznesowych i zdarzeń jakie dość często następują w łańcuchu dostaw, np. opóźnień w przewozie, zmian planowanej daty dostawy po stronie dostawcy. Każda z tych sytuacji w ocenie organu wymagałaby dokonania korekty ZPNW.
W tej sytuacji warto zwrócić uwagę, iż podmiotom nabywającym wyroby z zapłaconą akcyzą w ramach WNT oprócz dotychczas anachronicznego obowiązku jakim dokonywania saldowania zabezpieczenia akcyzowego w formie papierowej (może MF powinno w pierwszej kolejności ten obszar zelektronizować zamiast próby przeforsowania CEWA) – dokłada obowiązek dokonywania korekt ZPNW w przypadku zmiany (nawet nieznacznych) daty przewidywanej dostawy.
Wydaje się, że chyba nadszedł czas na zmianę w zakresie celu i sensu funkcjonowania obowiązków związanych z WNT niezharmonizowanych wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru.
#akcyza #interpretacja
Łukasz Jankowski
Łukasz jest doradcą podatkowym oraz agentem celnym w Kancelarii LTCA. Ukończył administrację na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywał od 2014 r. początkowo w Urzędzie Kontroli Skarbowej i Urzędzie Celno-Skarbowym a następnie w kancelariach doradztwa podatkowego, gdzie doradzał podmiotom z branży budowlanej, deweloperskiej, energetycznej, FMCG, sektora usług finansowych, chemicznej oraz TSL. Specjalizuje się w podatku VAT, podatku akcyzowym oraz regulacjach celnych. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.