Jak zmienić formę opodatkowania na 2024 rok?
- Wysłane przez Adam Giedrojć
- Kategorie PIT
- Data 15 styczeń 2024
Początek roku to moment, w którym przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą powinni zweryfikować czy dotychczasowa forma opodatkowania jest opłacalna.
Co jeśli okaże się, że inna forma opodatkowania jest bardziej opłacalna? – W takim przypadku warto rozważyć zmianę formy opodatkowania.
Obecnie wyboru można dokonać pomiędzy:
- podatkiem na zasadach ogólnych,
- podatkiem liniowym,
- ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Nie można już jednak wybrać opodatkowania w formie karty podatkowej – ta forma jest dostępna wyłącznie dla podatników już z niej korzystających, na zasadzie kontynuacji praw nabytych. Należy więc pamiętać, że w przypadku rezygnacji z karty podatkowej, w przyszłości nie będzie można ponownie wybrać tej formy opodatkowania.
O korzyściach i wadach poszczególnych form opodatkowania można dowiedzieć się więcej z innych artykułów dostępnych na blogu Akademii LTCA.
Dlaczego akurat na początku roku?
Ze względu na ograniczony czas na dokonanie zmiany. Zmiany formy opodatkowania dochodów (przychodów) z jednoosobowej działalności gospodarczej można dokonać wyłącznie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym (za wyjątkiem osiągnięcia pierwszego przychodu w grudniu – w takim przypadku zmiana formy opodatkowania możliwa jest do końca roku podatkowego).
Zatem osiągając pierwszy przychód już w styczniu 2024 r., ostatnim dniem na zmianę formy opodatkowania jest 20 lutego 2024 r.
Dodatkowo rezygnacja z opodatkowania w formie karty podatkowej możliwa jest wyłącznie do 20 stycznia roku podatkowego.
Brak złożenia w terminie oświadczenia o zmianie formy opodatkowania oznacza kontynuację dotychczasowej formy opodatkowania.
Jak zgłosić zmianę formy opodatkowania?
Istnieją dwie możliwości zgłoszenia zmiany formy opodatkowania:
- złożenie pisemnego oświadczenia w urzędzie skarbowym,
- aktualizacja w CEIDG.
Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania nie ma sformalizowanego wzoru. Takie oświadczenie powinno jednak zawierać:
- dane pozwalające na zidentyfikowanie podatnika (imię i nazwisko, NIP, adres),
- dane organu, do którego oświadczenie jest składane,
- informację o tym jakiego roku podatkowego dotyczy zmiana i jaka forma opodatkowania została wybrana,
Oświadczenie można:
- złożyć bezpośrednio w urzędzie skarbowym (warto w takim przypadku mieć ze sobą kopię oświadczenia, na której urzędnik poświadczy otrzymanie oświadczenia),
- wysłać pocztą (w przypadku wysyłki za pośrednictwem Poczty Polskiej termin będzie zachowany jeśli oświadczenie zostanie nadane w terminie; w tym przypadku warto uzyskać potwierdzenie nadania),
- wysłać jako pismo ogólne przez ePUAP lub e-Urząd Skarbowy.
Zmianę formy opodatkowania można także zgłosić poprzez dokonanie aktualizacji w CEIDG – składając formularz CEIDG-1, w którym zaznaczona będzie nowa forma opodatkowania. Można tego dokonać:
- w urzędzie miasta lub gminy (również w tym przypadku warto uzyskać poświadczenie złożenia),
- wysyłając formularz do urzędu pocztą (w tym przypadku warto uzyskać potwierdzenie nadania),
- online poprzez Konto Przedsiębiorcy - warto sprawdzić czy wysłany formularz faktycznie zawiera zaznaczenie w miejscu wyboru formy opodatkowania, ponieważ w przeszłości zdarzały się przypadki, w których wybór formy opodatkowania nie pojawiał się na wysyłanym formularzu mimo dokonania wyboru przez przedsiębiorcę podczas jego wypełniania.
Wybierając zgłoszenie w sposób elektroniczny należy zadbać o otrzymanie Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO), potwierdzającego doręczenie do właściwego organu.
Informację o aktualnej formie opodatkowania można uzyskać w urzędzie skarbowym oraz w eUrzędzie Skarbowym poprzez wygenerowanie raportu podatnika.
#zmiana formy opodatkowania #ryczałt #PIT #karta podatkowa #oświadczenie o wyborze formy opodatkowania #CEIDG-1
Adam Giedrojć
Adam jest konsultantem podatkowym. Ukończył studia licencjackie na kierunku finanse i rachunkowość w PWSZ w Suwałkach oraz studia magisterskie na kierunku doradztwo podatkowe i administracja skarbowa na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Ponadto jest w trakcie zdobywania uprawnień doradcy podatkowego. Doświadczenie w podatkach zdobywał między innymi prowadząc biuro rachunkowe oraz pracując w kancelarii doradztwa podatkowego. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach dotyczących głównie podatków dochodowych, obejmujących bieżące doradztwo podatkowe. Przeprowadza także research’e podatkowe, przygotowuje komentarze i opinie podatkowe oraz wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych. Adam jest także autorem niemal 150 artykułów o tematyce dotyczącej podatków oraz składek ZUS, opublikowanych na stronach kancelarii i biura, a także w serwisach takich jak Legalis, Infor, Money.pl oraz Rzeczpospolita.