KSEF2 – Nowy projekt nowelizacji ustawy o VAT.
- Wysłane przez Kajetan Kubicz
- Kategorie VAT
- Data 6 listopad 2024
Rozwiązania przyjęte w projekcie, są zgodnie z zapowiedziami jakie zostały przedstawione pod koniec października w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Rozwiązania te obejmują💡:
🔹wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników (dla podatników czynnych i podatników zwolnionych z VAT), z uwzględnieniem dwóch etapów wejście w życie obligatoryjnego KSeF:
🗓️od 1 lutego 2026 r. dla podatników, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. kwotę 200 mln zł,
⌛od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych „mniejszych” przedsiębiorców.
W efekcie, obroty za rok 2025 będą kluczowe. Podatnicy, którzy przekroczą wartość sprzedaży brutto 200 mln zł, zobowiązani będą jako pierwsi do wystawiania e-faktur w terminie od 1 lutego 2026 r. (pozostali - dobrowolnie).
🔹utrzymanie przez pół roku, tj. od lutego do końca lipca 2026 r. możliwości wystawiania faktur na kasach rejestrujących;
🔹odroczenie o pół roku, tj. od lutego do końca lipca 2026 r. wymogu podania KSeF ID w płatnościach za e-faktury (niezależnie od stosowania / braku stosowania MPP);
��wprowadzenie do końca 2026 r. powszechnego stosowanego trybu „offline” (zwłaszcza, gdy podatnik napotka trudności z wystawianiem i przesłaniem e-faktury do systemu);
��wprowadzenie półrocznego okresu przejściowego, tj. od kwietnia do końca września 2026 r. dla mikro-przedsiębiorców "wykluczonych cyfrowo" – braku obowiązku wystawienia e-faktury (do 450 zł dla pojedynczej faktury i do łącznej wartości sprzedaży - 10 tys. zł miesięcznie);
Oba warunki kwotowe muszą być spełnione łącznie. Jeśli nie będą spełnione ww. warunki podatnik zobowiązany będzie wystawiać e-faktury, począwszy od faktury, którą przekroczone zostały te wartości. Tym samym, jeżeli w danym miesiącu, faktury nie spełnią wskazanych wyżej warunków, podatnik nie może ponownie skorzystać z możliwości wystawiania faktur w postaci papierowej lub faktur elektronicznych.
��dobrowolne wystawianie e-faktur dla konsumenta (nabywcy będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej);
🔹załącznik do faktury - wychodząc naprzeciw potrzebom, głównie dostawców mediów (energia, gaz itp.), zgłaszanym w ramach konsultacji projektu obligatoryjnego KSeF, zostanie wprowadzona dodatkowa funkcjonalność, polegająca na umożliwieniu dla tego typu faktur przesyłania do KSeF faktury z załącznikiem. Faktury za media, usługi telekomunikacyjne i ramowe faktury zbiorcze w załącznikach zawierają dane podatkowe (ceny jednostkowe i ilość towaru/usługi). Dostawcy mediów (energii, gazu itp.) w załącznikach do faktury umieszczają, m.in. szczegóły dotyczące zużycia w podziale na poszczególne punkty poboru.
W efekcie, pojawi nam się także nowa struktura logiczna FA(3), która zostanie rozbudowana m.in. o dodatkowy węzeł „załącznik”, a także o możliwość podania NIP jednostki podległej JST, co umożliwi łatwy dostęp do faktur i proste odczytanie nabywcy jako podmiotu należącego do JST (np. ZWKU w obszarze gminy).
Dodatkowo, przewidziano rozwiązania techniczne związane z certyfikatami kodów QR, tj. zostanie zapewniona możliwość wcześniejszego wygenerowania oraz poboru certyfikatów wystawcy faktur w okresie trwania awarii lub niedostępności KSeF, a także gdy podatnik będzie czasowo korzystał z wystawiania faktur poza KSeF.
Co istotne zaproponowano także rozwiązanie techniczne związane z wyrównaniem środowisk KSeF – fakultatywnego i docelowego – co pozwoli na testowanie rozwiązań i funkcjonalności jakie będą obowiązywały od lutego 2026 r., w tym w szczególności umożliwi testowanie wystawiania faktur offline.
Odnosząc się natomiast do zarzuconego pomysłu samoidentyfikacji nabywcy „pod groźbą” wykluczenia z kosztów uzyskania przychodów należności wynikającej z faktury, zaproponowano samoidentyfikację poprzez rozszerzenie zakresu obowiązkowych elementów faktury (e-faktury), tj. danych pozwalających na jednoznaczną identyfikację statusu podmiotu dokonującego zakupu. Tym samym wystawca będzie odbierał od nabywcy będącego:
- podatnikiem VAT zarejestrowanym – nr VAT (na zasadach dotychczasowych),
- podatnikiem zwolnionym, niezarejestrowanym - numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeśli dokonuje zakupów na potrzeby działalności gospodarczej i numer ten nabywca posiada.
Ciekawym rozwiązaniem jest przy tym określenie funkcjonalności identyfikatora zbiorczego dla co najmniej 2óch e-faktur, nie tylko przez podatnika dla jednego odbiorcy, dla wielu odbiorców. Zabieg ten ma na celu umożliwienie objęcia zbiorczym KSEF ID więcej niż jednej faktury do kilku odbiorców na potrzeby realizacji zbiorczych przelewów na rzecz kilku kontrahentów.
Kajetan Kubicz
Kajetan jest adwokatem i ekspertem z zakresu podatku VAT oraz Partnerem Kancelarii LTCA. Ukończył prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w jednej z największych kancelarii prawnych w Polsce oraz w międzynarodowej kancelarii doradztwa podatkowego i restrukturyzacyjnego świadcząc usługi bieżącego doradztwa podatkowego oraz uczestnicząc w licznych audytach podatkowych. Specjalizuje się w doradztwie na rzecz Klientów działających w branży budowlanej, transportowej, produkcyjnej oraz handlowej. Obecnie jest odpowiedzialny za bieżące doradztwo prawno-podatkowe, zarówno dla Klientów krajowych, jak i zagranicznych, głównie z obszaru VAT oraz w zakresie ulg podatkowych w podatkach PIT/CIT dotyczących rozwoju i innowacyjności. Jest autorem kilkuset wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych prawa podatkowego oraz o dokonanie klasyfikacji statystycznej towarów i usług. Autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego zwłaszcza w zakresie opodatkowania VAT. Włada biegle językiem angielskim.