Nowe przepisy o pracy zdalnej, a podwyższone koszty uzyskania przychodu
- Wysłane przez Adam Giedrojć
- Kategorie PIT
- Data 30 czerwiec 2023
Zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy o PIT osobom, których miejsce stałego lub czasowego zamieszkania jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i które nie uzyskują dodatku za rozłąkę przysługują podwyższone koszty uzyskania przychodu.
Czy podwyższone koszty uzyskania przychodu przysługują jednak także, jeśli powyższe warunki są spełnione, ale pracownik pracuje zdalnie na podstawie nowych przepisów kodeksu pracy?
Z literalnego brzmienia powyższego przepisu nie wynika, aby skorzystanie z podwyższonych kosztów uzyskania przychodu uzależnione było od dojeżdżania do zakładu pracy. Zatem wydaje się, że możliwe jest zastosowanie podwyższonych kosztów uzyskania przychodu także w przypadku osoby wykonującej pracę w sposób zdalny, jeśli jej miejsce zamieszkania położone jest w innej miejscowości niż zakład pracy i jeśli ta osoba nie otrzymuje dodatku za rozłąkę.
Do innych wniosków można jednak dojść analizując cel wprowadzenia podwyższonych kosztów uzyskania przychodu. Jak wynika z uzasadnienia do ustawy nowelizującej przenoszącej do art. 22 ust. 2 ustawy o PIT podwyższone koszty uzyskania przychodu (wcześniej zapis dotyczący podwyższonych KUP znajdował się w art. 22 ust. 2a ustawy o PIT), podwyższone koszty uzyskania przychodu miały przysługiwać osobom dojeżdżającym do pracy.
Jednakże stanowisko Ministerstwa Finansów jest w tym zakresie pozytywne dla podatników pracujących zdalnie. Ministerstwo Finansów w informacji z dnia 17 marca 2023 r. nr 535388, wydanej w odpowiedzi na pytanie dziennikarzy DGP wskazało, że podwyższone koszty uzyskania przychodu będą przysługiwać również pracownikom wykonującym pracę zdalnie na podstawie znowelizowanych przepisów kodeksu pracy.
Adam Giedrojć
Adam jest konsultantem podatkowym. Ukończył studia licencjackie na kierunku finanse i rachunkowość w PWSZ w Suwałkach oraz studia magisterskie na kierunku doradztwo podatkowe i administracja skarbowa na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Ponadto jest w trakcie zdobywania uprawnień doradcy podatkowego. Doświadczenie w podatkach zdobywał między innymi prowadząc biuro rachunkowe oraz pracując w kancelarii doradztwa podatkowego. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach dotyczących głównie podatków dochodowych, obejmujących bieżące doradztwo podatkowe. Przeprowadza także research’e podatkowe, przygotowuje komentarze i opinie podatkowe oraz wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych. Adam jest także autorem niemal 150 artykułów o tematyce dotyczącej podatków oraz składek ZUS, opublikowanych na stronach kancelarii i biura, a także w serwisach takich jak Legalis, Infor, Money.pl oraz Rzeczpospolita.