Oświadczenie WH-OSC – w czym tkwi ryzyko?
- Wysłane przez Diana Guzek
- Kategorie CIT
- Data 8 luty
Złożenie oświadczenia WH-OSC jest jednym z dwóch rozwiązań, które pozwalają na niestosowanie mechanizmu pay&refund przy wypłatach należności pasywnych przekraczających kwotę 2 mln zł do zagranicznych podmiotów powiązanych. Przejrzyjmy się bliżej zaletom i wadom tego rozwiązania.
Oświadczenie WH-OSC - plusy
Oświadczenie WH-OSC jest rozwiązaniem na pewno wygodnym – formularz jest krótki i nieskomplikowany, jego złożenie nie wymaga uprzedniego kontaktu z organem podatkowym (np. w postaci złożenia wniosku – jak w przypadku opinii o stosowaniu preferencji), a aktualnie termin jego złożenia jest bardzo komfortowy – spółka ma to czas aż do końca drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym została przekroczona kwota 2 mln zł.
Oświadczenie WH-OSC – minusy i ryzyka
Aktualny formularz WH_OSC(4) nie zawiera miejsca na załączniki. Niemniej, w poprzednich latach, gdy formularz przewidywał załączniki, istniała wątpliwość odnośnie tego, jakie dokumenty muszą być przedłożone.
Lubelski Urząd Skarbowy w Lublinie stał na stanowisku, że w przypadku gdy mieliśmy do czynienia z zarządem wieloosobowym, konieczne było złożenie:
- skanu uchwały wskazującej członka zarządu, który będzie odpowiedzialny za podpisywanie formularza WH-OSC oraz
- skanu sporządzonego odrębnie oświadczenia zawierającego elementy wskazane w art. 26 ust. 7a ustawy o CIT podpisanego przez wszystkich członków zarządu.
Powyższe nie wynikało w żaden sposób z przepisów ustawy, jednak brak wymaganej przez organ dokumentacji mógł powodować ryzyko uznania przez Lubelski US, że WH-OSC zostało złożone nieskutecznie, zatem spółka ma obowiązek zapłacić zaległy podatek wraz z odsetkami.
Dodatkowo, organ podatkowy stoi na stanowisku, że członek zarządu składający oświadczenie WH-OSC powinien zostać upoważniony do jego podpisania na druku UPL-1.
Co więcej, w certyfikacie osoby podpisującej dokument elektroniczny WH-OSC wymaganym atrybutem jest PESEL – oznacza to, że zagraniczny członek zarządu, który nie ma polskiego nr PESEL, w ogóle nie ma możliwości złożenia oświadczenia.
Poza uciążliwymi wymogami formalnymi, należy przede wszystkim mieć na uwadze ryzyka związane ze składaniem oświadczenia, które ciążą na polskiej spółce, a dokładniej – członkach zarządu.
Zgodnie bowiem z art. 56d KKS - w przypadku podania nieprawdy lub zatajenia prawdy, na osoby składające oświadczenie może być nałożona kara grzywny w wysokości nawet do 720 stawek dziennych (aktualnie – ponad 40 mln zł!).
Dodatkowo, w przypadku gdy oświadczenie okaże się niezgodne z prawdą lub płatnik nie dokona wymaganej weryfikacji lub weryfikacja będzie nieadekwatna do skali działalności, na płatnika (spółkę) może zostać nałożona sankcja w postaci dodatkowego zobowiązania w CIT w wysokości 10% lub 20% zaniżonego zobowiązania.
Jak wyeliminować ryzyka?
Bezpieczniejszym rozwiązaniem zdecydowanie jest uzyskanie opinii o stosowaniu preferencji. Jej minusem jest czas oczekiwania (w praktyce najczęściej ok. 8-9 miesięcy) – jeżeli spółka nie przewidzi z odpowiednim wyprzedzeniem, że próg 2 mln zł zostanie w danym roku przekroczony, nie zdąży jej uzyskać przed wypłatą należności. Wówczas, najbezpieczniej jest pobrać podatek w stawce podstawowej, a następnie wystąpić z wnioskiem o zwrot.
W razie jakichkolwiek pytań odnośnie postępowań WHT, zachęcam do kontaktu.
Diana Guzek
Ukończyła prawo na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywała jako konsultant podatkowy w polskiej kancelarii doradztwa podatkowego, w której zajmowała się przede wszystkich zagadnieniami z zakresu PIT, CIT i VAT, sporządzając opinie podatkowe, wnioski o interpretacje, skargi oraz skargi kasacyjne. Następnie swoją karierę rozwijała w międzynarodowej kancelarii doradztwa podatkowego wchodzącej w skład tzw. „wielkiej czwórki”, w której realizowała projekty głównie z zakresu kontroli celno-skarbowych oraz postępowań sądowo-administracyjnych. Posiada również doświadczenie związane z raportowaniem schematów podatkowych (MDR) oraz składaniem wniosków nadpłatowych w zakresie podatku u źródła (WHT). W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.