Promocja za złotówkę a CIT: Koszty uzyskania przychodu i wartość przychodu w kampaniach marketingowych
- Wysłane przez Agnieszka Fijałkowska-Wocial
- Kategorie PIT
- Data 13 czerwiec
Wielu podatników prowadzi działania promocyjne, w ramach których oferuje produkty lub usługi za symboliczne kwoty, np. 1 zł. Powstaje pytanie, czy wydatki związane z taką promocją można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu oraz w jakiej wysokości rozpoznać przychody z tego rodzaju sprzedaży w świetle przepisów ustawy o CIT.
Koszty uzyskania przychodu
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Aby uznać wydatek za KUP, muszą zostać spełnione m.in. następujące warunki:
- wydatek został poniesiony przez podatnika,
- jest definitywny (rzeczywisty),
- pozostaje w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
- może mieć wpływ na wysokość osiąganych przychodów,
- został odpowiednio udokumentowany,
- nie znajduje się w katalogu wyłączeń z art. 16 ust. 1 CIT.
W przypadku akcji promocyjnych, w ramach których oferuje się np. bilety, wycieczki lub inne nagrody za 1 zł, organy podatkowe uznają, że wydatki te spełniają przesłanki kosztów podatkowych, o ile są odpowiednio udokumentowane i powiązane z działaniami promocyjnymi.
Organy wskazują, że jeśli towary sprzedawane są w promocyjnej cenie 1 PLN za sztukę -tylko w szczególnych sytuacjach, po spełnieniu określonych warunków wynikających z zasad określonych w regulaminie promocji a promocyjna sprzedaż towarów ma wpłynąć na uzyskanie przychodów ze sprzedaży - to bez wątpienia istnieje związek pomiędzy poniesieniem wydatków a uzyskaniem, czy też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów.
Przykład: Interpretacja z 9.07.2024 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.228.2024.4.RH
Wartość przychodu przy sprzedaży promocyjnej
Art. 14 ust. 1 ustawy o CIT wskazuje, że przychodem z odpłatnego zbycia jest cena określona w umowie, chyba że znacznie odbiega od wartości rynkowej bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.
W przypadku akcji promocyjnej, w której towary sprzedawane są za 1 zł, można wskazać na istnienie uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, jakimi są np. zwiększenie sprzedaży podstawowych produktów, zwiększenie lojalności klientów itp.
Potwierdzają to organy podatkowe, które wskazują, że stosowanie preferencyjnych cen sprzedaży na potrzeby realizacji działań marketingowych tj. akcji promocyjnej, ma uzasadnione przyczyny ekonomiczne. W konsekwencji, przychodem Spółki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu sprzedaży za 1 PLN powinna być cena należna również w przypadku gdy cena ta znacznie odbiega od wartości rynkowej.
Przykład: Interpretacja z 30.12.2024 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.697.2024.2.MF.
Podsumowanie
- Wydatki na promocje (nagrody, bilety, towary za 1 zł) mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, o ile mają związek z działalnością gospodarczą, mogą mieć wpływ na wysokość osiąganych przychodów i są odpowiednio udokumentowane.
- Przychodem z tytułu sprzedaży promocyjnej jest cena rzeczywiście należna, nawet jeśli znacznie odbiega od wartości rynkowej, o ile istnieje uzasadnienie ekonomiczne.
- Organy podatkowe akceptują promocje za 1 zł jako uzasadniony element strategii marketingowej.
Warto upewnić się, że wszystkie działania promocyjne są odpowiednio udokumentowane zarówno w dokumentacji księgowej, jak i podatkowej.
Masz pytania lub potrzebujesz wsparcia przy dokumentacji podatkowej akcji promocyjnej? Skontaktuj się z naszymi doradcami.
Agnieszka Fijałkowska-Wocial
Agnieszka jest doradcą podatkowym oraz managerem w Kancelarii LTCA
Ukończyła prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz zdobyła uprawnienia doradcy podatkowego.
Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe, w tym również w organach administracji skarbowej, gdzie zajmowała się prowadzeniem oraz nadzorowaniem postępowań podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.
W ramach Kancelarii LTCA koncentruje się na doradztwie z zakresu podatków dochodowych. Uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe, procesy restrukturyzacyjne, audyty podatkowe.
Reprezentuje klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi.