Przejście na B2B – korzyści podatkowe czy pułapka? Co musisz wiedzieć zanim zrezygnujesz z etatu
- Wysłane przez Agnieszka Fijałkowska-Wocial
- Kategorie PIT
- Data 27 czerwiec
Rosnące obciążenia publicznoprawne są jednym z czynników prowadzących do wzrostu popularności modeli współpracy B2B (Business to Business) opartych na jednoosobowej działalności gospodarczej. Rozwiązanie to kusi niższym opodatkowaniem, elastycznością i pozorną prostotą. Jednak należy pamiętać, że zmiana niesie za sobą szereg konsekwencji oraz ryzyk prawnych, podatkowych i ubezpieczeniowych.
Dlaczego zmiana modelu współpracy wydaje się atrakcyjna?
Zmiana modelu współpracy może być atrakcyjna zarówno dla pracodawcy jak i zatrudnionego pracownika. Do najczęściej wskazywanych korzyści należą:
- Niższe koszty pracodawcy – brak składek na ZUS pracodawcy, urlopów, odpraw.
- Możliwość wyboru formy opodatkowania – podatek liniowy 19% lub ryczałt.
- Preferencje składkowe – „ulga na start”, mały ZUS”.
- Odliczanie kosztów (podatek liniowy, skala) – np. laptop, telefon, auto, biuro.
- Elastyczność – możliwość świadczenia usług dla wielu podmiotów.
Nie należy jednak zapominać o minusach
Pracownik decydujący się na przejście na B2B powinien jednak pamiętać, że traci utraci ochronę przewidzianą w prawie pracy a także, że znacząco wzrasta ponoszone ryzyko. Przejście na B2B oznacza:
- Brak gwarancji wynikających z Kodeksu pracy - brak płatnych urlopów, L4, odpraw -umowa B2B może przewidywać podobne preferencje, ale nie są one obowiązkowe ani ustawowo chronione.
- Zwiększenie odpowiedzialności cywilnej.
- Zwiększenie ryzyka prawnego i finansowego po stronie wykonawcy.
Nie można również zapominać o ograniczeniach w zakresie preferencji składkowych czy możliwości wyboru formy opodatkowania. Jeśli działalność polega na wykonywaniu tych samych czynności co wcześniej na etacie na rzecz pracodawcy, przedsiębiorca nie skorzysta z ulgi na start, małego ZUS-u czy preferencyjnych składek, brak również może być możliwości opodatkowania w formie podatku liniowego czy ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ryzyka
Organy mogą również podjąć próby zakwestionowania „fikcyjnego B2B”, w szczególności należy pamiętać, że zatrudnienie w warunkach wskazanych w kodeksie pracy jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy. Kary mogą być dotkliwe:
- kary na podstawie kodeksu pracy (art. 281);
- powstanie obowiązków „typowych” dla pracodawcy, w tym m.in. urlop, ekwiwalent za zaległy niewykorzystany urlop;
- obowiązek zapłaty zaległych podatków i składek ZUS od wynagrodzenia;
- po stronie współpracownika organy mogą przekwalifikować źródło przychodów – konieczność opodatkowania skalą;
- ryzyko odpowiedzialności karno-skarbowej
- ryzyko zakwestionowania kosztów uzyskania przychodu z faktur wystawionych przez współpracownika B2B
- ryzyko zakwestionowania odliczenia VAT z faktur wystawionych przez współpracownika B2B
Zastosowanie klauzuli GAAR (unikanie opodatkowania)
Organy mogą zastosować klauzulę GAAR (unikania opodatkowania) jeśli osiągnięcie korzyści podatkowej:
- jest sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem ustawy podatkowej lub jej przepisu,
- było głównym lub jednym z głównych celów jej dokonania,
- a sposób działania był sztuczny (unikanie opodatkowania).
Szef KAS w 2023 i 2024 r. odmawiał w przeszłości wydania opinii zabezpieczających w sprawach przejścia na B2B, wskazując, że może dochodzić do niedozwolonej optymalizacji podatkowej (DKP3.8082.14.2022, DKP3.8082.10.2023).
Podsumowanie: Ostrożność przede wszystkim
Choć przejście na B2B może być korzystne, nie należy traktować tego rozwiązania jako automatycznie bezpiecznego. W szczególności warto przeprowadzić analizę ryzyk, uwzględniając:
- treść zawieranych umów,
- zakres obowiązków,
- sposób wykonywania pracy,
- historię zatrudnienia.
Ze swojej strony rekomendujemy konsultację z doradcą podatkowym i prawnikiem. Jeśli potrzebujesz wsparcia zapraszamy do kontaktu. Pomożemy w bezpiecznym zaplanowaniu restrukturyzacji, analizie zakresu obowiązków i dokumentacji współpracy.
Agnieszka Fijałkowska-Wocial
Agnieszka jest doradcą podatkowym oraz managerem w Kancelarii LTCA
Ukończyła prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz zdobyła uprawnienia doradcy podatkowego.
Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe, w tym również w organach administracji skarbowej, gdzie zajmowała się prowadzeniem oraz nadzorowaniem postępowań podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.
W ramach Kancelarii LTCA koncentruje się na doradztwie z zakresu podatków dochodowych. Uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe, procesy restrukturyzacyjne, audyty podatkowe.
Reprezentuje klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi.