Ropoczęcie działalności, a strata podatkowa w uldze B+R
- Wysłane przez Kinga Sadowska
- Kategorie Ulgi podatkowe
- Data 11 lipiec 2024
W uldze B+R istnieje możliwość odliczenia kosztów kwalifikowanych przez podatników uzyskujących przychody inne niż z zysków kapitałowych, jednak co w sytuacji gdy podatnik poniesie stratę w danym roku?
Spis treści:
- Odliczanie Kosztów Kwalifikowanych
- Rozliczenie straty przez nowych przedsiębiorców
- Warunki wykluczające możliwość odzyskania kosztów
- Ograniczenia i zwrot otrzymanych kwot
Odliczanie Kosztów Kwalifikowanych
Zgodnie z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT oraz art. 26e ust. 8 ustawy o PIT, odliczanie kosztów kwalifikowanych odbywa się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym te koszty zostały poniesione. Oznacza to, że koszty uznane za koszty uzyskania przychodów mogą być odliczone w tym samym roku podatkowym.
Jeżeli podatnik poniesie stratę lub jego dochód jest niższy od kwoty przysługujących mu odliczeń, może przenieść niewykorzystane odliczenia na kolejne sześć lat podatkowych, licząc od roku, w którym miał prawo skorzystać z odliczenia. Dzięki temu przedsiębiorca może obniżyć przyszłe zobowiązania podatkowe.
Jak mówi Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 30 listopada 2023 r. (nr 0111-KDIB1-3.4010.554.2023.3.DW): „Jak wynika z cytowanego powyżej art. 18d ust. 8 ustawy o CIT, w sytuacji gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.”
Rozliczenie straty przez nowych przedsiębiorców
Nowi przedsiębiorcy oraz ci, którzy prowadzą działalność drugi rok (muszą być mikro małymi lub średnimi przedsiębiorcami) zgodnie z przepisami zawartymi w art. 26ea ust. 1 ustawy o PIT oraz art. 18da ust. 1 ustawy o CIT, mają możliwość odzyskania części kosztów kwalifikowanych, których nie udało się odliczyć od dochodu. Mogą to zrobić, składając wniosek o zwrot w zeznaniu podatkowym za rok, w którym ponieśli kwalifikowane koszty. Zwrot nieodliczonych kosztów kwalifikowanych stanowi iloczyn nieodliczonych kosztów oraz stawki podatku stosowanej przez podatników w danym roku podatkowym i stanowi pomoc de minimis.
Warunki wykluczające możliwość odzyskania kosztów
Nie wszyscy przedsiębiorcy mogą skorzystać z możliwości odzyskania nieodliczonych kosztów kwalifikowanych (art. 18da pkt 4 ustawy o CIT oraz art. 26ea pkt 4 ustawy o PIT) Wykluczone są:
- Osoby fizyczne rozpoczynające działalność, które w roku jej rozpoczęcia lub w ciągu dwóch poprzednich lat prowadzili działalność gospodarczą (samodzielnie, jako wspólnicy, lub ich małżonkowie z wspólnotą majątkową),
- Osoby prawne rozpoczynające działalność, które powstały: w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału, z przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną lub spółki, przez wniesienie majątku o wartości ponad 10.000 euro przez osoby prawne, fizyczne lub jednostki niemające osobowości prawnej lub przez wniesienie majątku uzyskanego z likwidacji innych podatników przez osoby prawne, fizyczne lub jednostki niemające osobowości prawnej posiadające udziały tych podatnik.
Podatnicy, którzy nie spełniają tych warunków, muszą rozliczać ulgę w standardowy sposób, tj. rozliczając niewykorzystane odliczenie w ciągu następnych sześciu lat podatkowych.
Ograniczenia i zwrot otrzymanych kwot
Aby zapobiec nadużyciom, ustawodawca wprowadził pewne ograniczenia. Zarówno osoby fizyczne, jak i prawne, które zlikwidują działalność lub zostaną postawione w stan upadłości w ciągu trzech lat od roku podatkowego, za który złożyły wniosek o zwrot, są zobowiązane do zwrotu otrzymanej kwoty. Kwota zwrotu musi być wykazana w zeznaniu podatkowym za rok, w którym doszło do likwidacji lub upadłości, co zwiększa kwotę należnego podatku lub zmniejsza nadpłatę.
Chcesz wiedzieć więcej odwiedź naszą stronę o ulgach podatkowych.