SLIM VAT 3 – POZYTYWNE ZMIANY W ZAKRESIE STAWEK SANKCYJNYCH
- Wysłane przez Łukasz Kołodziejczyk
- Kategorie VAT
- Data 10 listopad 2022
1. WPROWADZENIE
Najnowszy pakiet zmian w VAT (tzw. Slim VAT 3) ma wejść w życie z początkiem 2023 roku. Projekt (z dnia 4 sierpnia 2022 r.; dalej: „Projekt”, lub „Projekt zmian”) jednak nadal nie został skierowany do sejmu, a 4 listopada 2022 r. Ministerstwo Finansów ogłosiło wprowadzenie zmian na podstawie raportu z konsultacji społecznych.
Ministerstwo zapowiedziało, że dokona zmian w zakresie: przeliczania kursu waluty obcej w przypadku tzw. korekt zbiorczych, doprecyzowania zapisów o wiążącej informacji stawkowej, rezygnacji z poszerzenia zwolnienia z VAT dla usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi, faktur zaliczkowych, numerów faktur wystawianych do paragonów, wyłączenia odpowiedzialności solidarnej, czy sankcji VAT.
Bardzo interesująca okazała się wymiana opinii między podmiotami biorącymi udział w konsultacjach a Ministerstwem w kwestii sankcji VAT, czyli regulacji art. 112b ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: „uVAT”).
2. PROJEKT ZMIAN
2.1 Uznaniowość sankcji
Art. 112b uVAT (jak również art. 112c uVAT) reguluje nakładanie sankcji (dodatkowych zobowiązań podatkowych) na podatników w przypadkach wykazanych nieprawidłowości w rozliczaniu podatku od towarów i usług. Do tej pory funkcjonowało kilka stawek sankcyjnych i każda z nich nakładana była w wysokości wskazanej w ustawie. Organ nie miał możliwości uznania niższej sankcji pod pewnymi względami; przepisy skonstruowane były według następującego modelu: „…wysokość dodatkowego zobowiązania podatkowego wynosi 20% kwoty zaniżenia…”, lub: „naczelnik urzędu skarbowego (…) ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty zaniżenia…”.
W pierwszej kolejności warto wspomnieć, że projekt ustawy zakłada przeformułowanie modelu sankcyjnego dodając możliwość uznania organu podatkowego: „naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości do 15%”. Jednakże projekt Slim VAT wprowadzał również pewną skrajną sytuację, w której organ musiałby zastosować maksymalną wysokość sankcji.
W pierwotnych planach projekt Slim VAT zakładał zmniejszenie ustawowych sankcji, ale z pozostawieniem obowiązku stosowania ich zawsze w ustalonej wysokości. W związku z tym polskie przepisy nie dopuszczały możliwości obniżenia sankcji w sytuacji, gdy na przykład podatnik dołożył należytej staranności. Wyrok TSUE z 15.04.2021 r. w sprawie nr C-935/19 Grupa Warzywna sp. z o.o. dotyczący zgodności z prawem unijnym polskich regulacji dotyczących dodatkowego zobowiązania podatkowego wyznaczył jednak kierunek zmian. Polski ustawodawca zaproponował zatem przejście na model sankcji, w którym organ ma możliwość zastosowania różnych sankcji w zależności od okoliczności sprawy. Zgodnie z powyższym wyrokiem TSUE podatnicy dokonujący błędów nie powinni być traktowani identycznie jak podatnicy dokonujący oszustw.
W związku z powyższym zaproponowano dodanie do art. 112b nowy ust. 2b zakładający, że organ ma pewną swobodą decyzyjną i powinien uwzględniać następujące sytuacje przy wymierzaniu sankcji:
- okoliczności powstania nieprawidłowości;
- rodzaj i stopień naruszenia ciążącego na podatniku obowiązku, które skutkowało powstaniem nieprawidłowości;
- wagę i częstotliwość stwierdzanych dotychczas nieprawidłowości;
- kwotę stwierdzonych nieprawidłowości;
- działania podjęte przez podatnika po stwierdzeniu nieprawidłowości w celu usunięcia skutków nieprawidłowości.
Powyższe zmiany należy ocenić zdecydowanie pozytywnie.
2.2 Świadome oszustwo
Na podstawie art. 1 pkt 25 Projektu zmian w art. 112b uVAT miał zostać dodany ust. 2c stanowiący, że w przypadku stwierdzenia, że nieprawidłowość była skutkiem świadomego uczestnictwa podatnika w oszustwie dotyczącym podatku dodatkowe zobowiązanie podatkowe ustala się w maksymalnej wysokości określonej odpowiednio w ust. 1-2a uVAT.
Powyższa koncepcja była bardzo newralgiczna, ponieważ wprowadzała do art. 112b uVAT przesłanki związane z kwestiami wykraczającymi poza materialne przepisy prawa podatkowego. Poniżej przedstawiam najważniejsze opinie dotyczące tej zmiany przedstawione w konsultacjach społecznych i uwzględnione przez ustawodawcę.
3. OPINIE W KONSULTACJACH SPOŁECZNYCH
W piśmie z dnia 26 sierpnia 2022 r. przedstawiciel doktryny (dalej: „Opiniodawca 1”) przekazał Ministrowi Finansów uwagi do Projektu zmian, odnosząc się w nich m.in. do planowanej zmiany treści art. 112b uVAT.
Opiniodawca 1 ocenił krytycznie projektowany przepis, wskazując że organy podatkowe nie są właściwe (ani uprawnione) do stwierdzenia okoliczności świadomego uczestnictwa podatnika w oszustwie. Tego typu rozwiązania karne nie są przewidywane przez przepisy proceduralne: Ordynację podatkową czy ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, więc nie dają podatnikom gwarancji procesowych analogicznych do postępowań karnych. Co więcej, z racji że projektowany przepis nawiązuje do umyślnego popełnienia przestępstwa, to taki stan prawny powinien zostać stwierdzony w odpowiednim postępowaniu przez sąd powszechny (tu: karny).
Stosowanie projektowanego przepisu mogłoby prowadzić do przypadków, w których przyjęta przez organ ocena okoliczności świadomości podatnika o udziale w oszustwie byłaby przeciwna do orzeczenia sądu karnego. W demokratycznym państwie prawnym nie jest dopuszczalna tego typu rozbieżność w ocenie okoliczności sprawy.
Opiniodawca 1 zaproponował własne brzmienie omawianego przepisu:
„W przypadku stwierdzenia, że nieprawidłowość była skutkiem świadomego uczestnictwa podatnika w oszustwie dotyczącym podatku, stwierdzonego wydanym w postępowaniu karnym prawomocnym wyroku skazującym w stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe – dodatkowe zobowiązanie podatkowe ustala się w maksymalnej wysokości określonej odpowiednio w ust. 1-2a”.
W podobnych duchu wypowiedział się inny opiniodawca (dalej: „Opiniodawca 2”), wskazując iż trudno przyjąć, że rzetelnej i prawidłowej oceny świadomości podatnika może dokonać urzędnik w ramach postępowania o charakterze administracyjnym. To sąd, w ramach postępowania karnego lub karno-skarbowego, dokonuje rekonstrukcji okoliczności podmiotowo-przedmiotowych, co do których istnieją podejrzenia, że były czynem zabronionym. W związku z tym Opiniodawca 2 postulował przeredagowanie treści art. 112b ust. 2c uVAT tak, żeby uzależnić wysokość maksymalnego zobowiązania od nieprawidłowości będącej skutkiem świadomego uczestnictwa podatnika w oszustwie podatkowym potwierdzonym prawomocnym wyrokiem.
4. STANOWISKO MINISTERSTWA
W raporcie z przeprowadzonych konsultacji Ministerstwo wskazało, że przyjęte w Projekcie rozwiązanie dotyczące dodatkowego zobowiązania podatkowego nie miało na celu uzależniania możliwości zastosowania sankcji od wydania wyroku karnego w przedmiocie oszustwa. Jednakże, uwzględniając przedstawioną wyżej argumentację Ministerstwo stwierdziło, że przedmiotowe regulacje zostaną zmienione w celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych.
Niewątpliwie pozytywne jest, że Ministerstwo odeszło od rozwiązania, które – jak wskazywali opiniodawcy – może być sprzeczne z zasadą demokratycznego państwa prawa. Cieszy również, że Ministerstwo bierze pod uwagę argumentację przedstawianą przez uczestników życia gospodarczego.
Łukasz Kołodziejczyk
Łukasz jest konsultantem podatkowym. Ukończył prawo oraz filozofię na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Doświadczenie zawodowe zdobywał w kancelarii doradztwa podatkowego, funduszach VC oraz prowadząc własne biuro rachunkowe. W LTCA zajmuje się podatkiem VAT i CIT. Łukasz przygotowuje projekty opinii podatkowych, wniosków o interpretacje indywidualne, wiążących informacji stawkowych oraz pism do sądów administracyjnych. Opracowuje również researche podatkowe i artykuły branżowe.