Strategia podatkowa – pierwsze kary na brak publikacji
- Wysłane przez Diana Guzek
- Kategorie CIT
- Data 14 sierpień 2024
Już na początku tego roku zaobserwowaliśmy wzmożoną akcję ze strony organów podatkowych, które przesyłały spółkom zapytania (mailowe) odnośnie publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej na stronie internetowej oraz poinformowania o tym fakcie właściwego urzędu skarbowego.
Dla tych podatników, którzy uchybili ww. obowiązkom ustawa o CIT przewiduje karę pieniężną w wysokości do 250 000 zł. Jednak zanim przejdziemy do omówienia sankcji, krótko przypomnijmy, kogo obowiązki w zakresie strategii podatkowej w ogóle dotyczą i jakie są terminy, na ich realizację.
Spis treści:
Kto jest zobowiązany do publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej?
Kara za brak publikacji informacji
Jakie czynniki bierze pod uwagę organ, wymierzając karę?
Kto jest zobowiązany do publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej?
Obowiązek publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej wynika z art. 27c ustawy o CIT i dotyczy:
- podatników, których przychody przekroczyły 50 mln euro (w przeliczeniu na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego) oraz
- podatkowych grup kapitałowych.
Dane ww. podatników publikowane są przez Ministerstwo Finansów na tzw. liście największych podatników CIT w terminie do 30 września każdego roku.
Termin na publikację informacji upływa z końcem dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego. W tym samym terminie należy powiadomić (elektronicznie) właściwy urząd skarbowy o stronie internetowej, na której została opublikowana informacja.
Przykład:
Podmiot XYZ sp. z o.o., którego rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym, w deklaracji CIT-8 za rok 2023 wykazał przychody w wysokości 225.000.000 zł. Kurs euro w ostatnim dniu roboczym grudnia 2023 roku (29.12.2023 r.) wynosił 4,3480 zł. Spółka osiągnęła zatem przychód przekraczający kwotę 50 mln euro (225.000.000 zł / 4,3480 zł = 57.497.700,09 euro), w konsekwencji czego jest zobowiązana do publikacji informacji o realizowanej w 2023 r. strategii w terminie do 31 grudnia 2024 r. Do 31 grudnia 2024 r. ma obowiązek również przesłać do organu zawiadomienie z linkiem do swojej strony internetowej, na której opublikowała informację.
Kara za brak publikacji informacji
Przepis art. 27c ust. 8 ustawy o CIT przewiduje karę pieniężną w wysokości do 250.000 zł dla tych podatników, którzy nie wywiążą się ze swoich obowiązków w zakresie strategii podatkowej.
Co istotne, kara nie jest przewidziana za brak terminowej publikacji informacji o realizowanej strategii, lecz za brak zawiadomienia urzędu skarbowego o stronie internetowej, na której została opublikowana informacja.
W praktyce oznacza to, że jeżeli nawet spółka opublikowała informację, a jedynie zapomniała powiadomić o tym fakcie urząd skarbowy, to organ podatkowy i tak może wymierzyć karę.
Jakie czynniki bierze pod uwagę organ, wymierzając karę?
Jeżeli spółka uchybiła obowiązkom w zakresie strategii podatkowej, może spodziewać się z urzędu skarbowego postanowienia o wszczęciu postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej. Czy otrzymanie takiego postanowienia oznacza, że spółka zapłaci karę w wysokości 250.000 zł? Niekoniecznie. Przepisy ustawy o CIT w odniesieniu do kary pieniężnej odsyłają do Kodeksu postępowania administracyjnego, co oznacza, że w niektórych przypadkach organ odstępuje od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej i poprzestaje na pouczeniu lub – wymierzając karę - bierze pod uwagę, m.in., następujące okoliczności:
- wagę i okoliczności naruszenia prawa,
- częstotliwość niedopełniania obowiązku w przeszłości,
- działania podjęte przez stronę dobrowolnie w celu uniknięcia skutków naruszenia prawa.
Określając ostateczną wysokość kary, organ bierze pod uwagę np. czy:
- dany rok podatkowy był pierwszym rokiem, w którym spółka nie wypełniła obowiązku powiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o adresie strony internetowej, na której opublikowała realizowaną strategię podatkową;
- spółka nie była wcześniej karana za niedopełnienie w ustawowym terminie obowiązku,
- spółka zaprzestała naruszania prawa dobrowolnie.
W praktyce, aktualnie spotykamy się z karami rzędu nie 250.000 zł, lecz nawet niespełna 5.000 zł.
Gdy już doszło do uchybienia, istotne jest zatem przede wszystkim jak najszybsze dopełnienie obowiązku i poinformowanie o tym właściwego urzędu skarbowego. Ponadto, czas od otrzymania postanowienia do czasu wydania decyzji przez organ (aktualnie trwa to około 2,5 miesięcy), warto wykorzystać na przedstawienie organowi okoliczności pozwalających na złagodzenie kary.
Termin płatności nałożonej kary pieniężnej wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji przez organ.
Podsumowanie
Aby nie uchybić obowiązkom w zakresie strategii podatkowej, należy przede wszystkim monitorować, czy przychody spółki w danym roku podatkowym nie przekroczyły 50 mln euro. Jeżeli ten próg zostanie przekroczony, do końca kolejnego roku (przy założeniu, że rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym), należy pamiętać o publikacji informacji o realizowanej strategii oraz poinformowaniu o stronie internetowej, na której informacja została opublikowana, właściwego urzędu skarbowego.
Jeżeli z jakichkolwiek powodów spółka uchybi powyższym obowiązkom, należy niezwłocznie „naprawić” błędy. W przypadku wszczęcia przez organ podatkowy postępowania w sprawie nałożenia kary, pamiętajmy, że mamy możliwość powoływania się na przesłanki, które pozwolą na zmniejszenie wymiaru kary.
Więcej informacji o strategii podatkowej oraz elementach, jakie powinno zawierać sprawozdanie z jej realizacji, znajdziecie Państwo na naszej Akademii.
Diana Guzek
Ukończyła prawo na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywała jako konsultant podatkowy w polskiej kancelarii doradztwa podatkowego, w której zajmowała się przede wszystkich zagadnieniami z zakresu PIT, CIT i VAT, sporządzając opinie podatkowe, wnioski o interpretacje, skargi oraz skargi kasacyjne. Następnie swoją karierę rozwijała w międzynarodowej kancelarii doradztwa podatkowego wchodzącej w skład tzw. „wielkiej czwórki”, w której realizowała projekty głównie z zakresu kontroli celno-skarbowych oraz postępowań sądowo-administracyjnych. Posiada również doświadczenie związane z raportowaniem schematów podatkowych (MDR) oraz składaniem wniosków nadpłatowych w zakresie podatku u źródła (WHT). W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.