Termomodernizacja budynku a ulga w podatku PIT
- Wysłane przez Maciej Bort
- Kategorie PIT
- Data 4 wrzesień
Panele fotowoltaiczne stały się jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań w czasach transformacji energetycznej. Coraz więcej osób decyduje się na ich montaż w domach jednorodzinnych, licząc jednocześnie na skorzystanie z ulgi podatkowej. Zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. ustawa PIT), podatnik ma prawo w zeznaniu rocznym odliczyć wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Warunkiem jest jednak, aby prace zostały zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Aby skorzystać z ulgi, podatnik musi zrozumieć znaczenie definicji „istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego”. Przepisy wskazują, że ulga obejmuje wyłącznie wydatki poniesione na taki właśnie obiekt. Pojawia się jednak problem interpretacyjny, kiedy dom można uznać za „istniejący”?
Organy podatkowe wskazują, że jeśli instalacja fotowoltaiczna (lub np. pompa ciepła) zostanie zamontowana przed zakończeniem budowy, to wydatki te traktowane są jako część procesu inwestycyjnego, a nie jako modernizacja istniejącego obiektu. Skutkiem takiego rozumienia przepisów może być utrata prawa do ulgi.
Potwierdzeniem tego są m.in. wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 11 maja 2023 r. (I SA/Gl 1346/22) oraz WSA we Wrocławiu z 7 września 2023 r. (I SA/Wr 128/23). Analiza przepisów określających pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w szczególności art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów w związku z art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że ustawodawca posługuje się terminologią, która przy zastosowaniu wykładni językowej wyraźnie sugeruje odniesienie do działań polegających na zmianie lub modyfikacji już istniejących obiektów. Tego rodzaju działania są możliwe wyłącznie wtedy, gdy ich przedmiot już funkcjonuje. Dotyczy to więc budynków, które zostały wcześniej wybudowane. Zgodnie z definicją, modernizacja oznacza nadanie istniejącemu obiektowi nowoczesnych cech poprzez zastąpienie starych elementów nowymi, co oznacza usprawnienie lub unowocześnienie. W związku z tym, skoro celem ulgi jest wsparcie inwestycji prowadzących do poprawy standardu energetycznego budynków, to jej zastosowanie możliwe jest wyłącznie w odniesieniu do budynków już istniejących, które mogą zostać ulepszone. W tym kontekście należy również zaznaczyć, że interpretacja przepisów dotyczących ulg podatkowych nie może być dokonywana w sposób rozszerzający, co zostało potwierdzone m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 grudnia 2012 r. (II FPS 3/12).
Jak wskazują również Objaśnienia podatkowe z 30 marca 2023 r. "Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych":
"Status budynku może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika. Przy czym kryterium “oddania budynku do użytkowania” nie przesądza o możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej lub o braku takiej możliwości".
Z tego powodu niezwykle istotne jest, aby podatnik posiadał jednoznaczne dokumenty potwierdzające zakończenie budowy. Warto rozważyć montaż instalacji dopiero po dopełnieniu wszystkich formalności oraz gromadzić dowody potwierdzające faktyczne użytkowanie budynku.
Podejście organów podatkowych potwierdza również wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 15 maja 2024 r. (sygn. akt I SA/Sz 139/24). Sprawa dotyczyła małżeństwa, które wprowadziło się do domu w 2022 roku i od tego momentu opłacało rachunki za śmieci oraz nieczystości płynne. Mimo to, w dzienniku budowy oraz w dokumentach podpisanych przez kierownika inwestycji widniała data zakończenia prac dopiero w 2023 roku. Sąd uznał zatem, że poniesione wydatki nie podlegają odliczeniu, ponieważ dotyczyły budowy budynku mieszkalnego, a nie termomodernizacji istniejącego obiektu.
Stanowisko to znalazło odzwierciedlenie również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.968.2024.2.EC), w której podtrzymano restrykcyjną wykładnię przepisów.
Źródło:
627287 | Podglad | Informacje | Eureka
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910800350/U/D19910350Lj.pdf
https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/E4FEAB4794
https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/B7ADCA52DF
https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/24D9375D7B