Wydatki na orkiestrę górniczą generują koszty podatkowe
- Wysłane przez Mateusz Langer
- Kategorie CIT
- Data 1 grudzień 2023
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że wydatki na funkcjonowanie orkiestry górniczej mogą stanowić dla spółki koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
W 2023 r. spółka zwróciła się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka wskazała, że jest przedsiębiorstwem działającym w branży górniczej, zajmującym się wydobyciem surowców. Spółka ponosi wydatki na zakładową orkiestrę dętą. Utrzymanie tej orkiestry przez spółkę stanowi przejaw kultywowania zorganizowanego ruchu muzycznego i zwyczaju muzykowania w górniczych orkiestrach dętych zapoczątkowanego w drugiej połowie XIX wieku. Tradycja pracownicza związana z obecnością orkiestry wśród pracowników branży górniczej jest tak silna, że brak orkiestry byłby odebrany przez pracowników jako brak szacunku dla tradycji i tym samym skutkowałby spadkiem pozytywnych nastrojów wśród załogi, co oznaczałoby spadek efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa. Orkiestra uczestniczy w doniosłych wydarzeniach o charakterze państwowym, samorządowym oraz kościelnym, przy czym głównym i najważniejszym wydarzeniem są obchody „Dnia Górnika” 4 grudnia, kiedy to zakładowa orkiestra dęta jest nieodzownym elementem święta górniczego. Spółka nie osiąga przychodów w związku z funkcjonowaniem orkiestry, natomiast ponosi z tego tytułu określone koszty. Są to wydatki, na które składają się koszty pracownicze, koszty transportu pracowników orkiestry na różnego rodzaju imprezy, koszty zakupu instrumentów muzycznych i materiałów eksploatacyjnych, amortyzacji instrumentów muzycznych oraz wynajem sali na prowadzenie prób orkiestry. Należy nadmienić, że funkcjonowanie orkiestry znajduje uzasadnienie w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy, gdzie jest mowa o dodatkowym wynagrodzeniu dyrygentów i członków zakładowych orkiestr za czas ćwiczeń i występów, wypłacane na podstawie obowiązujących przepisów prawnych. Wydatki związane z funkcjonowaniem orkiestry są pokrywane ze środków obrotowych spółki.
Spółka mając wątpliwości w zakresie kwalifikacji ponoszonych przez nią wydatków do kosztów uzyskania przychodów zadała pytanie, czy ww. koszty, o których mowa w stanie faktycznym, mogą stanowić dla spółki koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Według stanowiska spółki wydatki ponoszone na funkcjonowanie orkiestry znajdują uzasadnienie w branżowych pracowniczych normach społecznych, wpisując się w obyczaje środowiska górniczego. Brak orkiestry byłby odebrany przez pracowników jako brak szacunku dla tradycji, co spowodowałoby spadek pozytywnych nastrojów wśród załogi. Wskazać przy tym należy, że katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie obejmuje swoim zakresem wskazanych przez spółkę wydatków na zakładową orkiestrę dętą. Wszystkie wydatki związane z funkcjonowaniem tej orkiestry są racjonalne i celowe. W konsekwencji oznacza to, że służą one w istocie osiągnięciu przychodów lub zachowaniu i zabezpieczeniu ich źródła.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej interpretacji indywidualnej uznał stanowisko spółki za prawidłowe. Organ interpretacyjny podkreśli, że zasadniczym celem utrzymywania orkiestry górniczej w spółce jest zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, jakim jest załoga będąca kluczowym zasobem, dzięki któremu spółka generuje przychody. Zatem wszystkie wydatki związane z funkcjonowaniem orkiestry górniczej są racjonalne i celowe, ponieważ właśnie temu służą. W rezultacie według organu interpretacyjnego wydatki na orkiestrę górniczą (tj. koszty pracownicze, koszty transportu pracowników orkiestry na różnego rodzaju imprezy, koszty zakupu instrumentów muzycznych i materiałów eksploatacyjnych, amortyzacji instrumentów muzycznych, wynajem sali na prowadzenie prób orkiestry) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, gdyż istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ww. kosztami ponoszonymi przez spółkę, a osiągnięciem przez nią przychodów i zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła.
Mateusz Langer
Mateusz jest radcą prawnym i certyfikowanym księgowym. Jest absolwentem studiów prawniczych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, na którym doktoryzował się z zakresu prawa finansowego. Posiada doświadczenie w zakresie świadczenia czynności doradztwa podatkowego na rzecz przedsiębiorców zdobyte w kancelariach prawnych oraz organach administracji publicznej. Mateusz pracował jako ekspert do spraw legislacji oraz ekspert w zakresie prawa podatkowego i finansów publicznych, uczestnicząc w posiedzeniach Komisji Ustawodawczej Sejmu oraz w specjalistycznych panelach tematycznych poświęconych węzłowym problemom prawa podatkowego. Jest autorem licznych publikacji zamieszczonych w wykazie czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych. Prowadzi szkolenia branżowe oraz zajęcia dydaktyczne z zakresu prawa finansowego. Mateusz jest laureatem ogólnopolskich konkursów naukowych poświęconych współczesnym problemom orzecznictwa sądowego w sprawach podatkowych oraz problematyce samorządu terytorialnego. Należy do Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, skupiającego uczonych z całej Polski, oraz do Stowarzyszenia Naukowego Prawa Podatkowego. Włada biegle językiem angielskim.