Zmiany w akcyzie w 2023 r. – ciąg dalszy
- Wysłane przez Łukasz Jankowski
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 25 listopad 2022
W poprzednim artykule przedstawiliśmy Państwu szereg zmian w ustawie akcyzowej wynikającej z projektu ustawy zmieniającej (nr druku sejmowego 2764). Natomiast to nie jedyne zmiany, które czekają podatników akcyzy w 2023 r. Poniżej przedstawiamy Państwu kolejne zmiany, nie mniej istotne a wręcz można śmiało powiedzieć, że mające rewolucyjne znaczenie w obrocie wyrobami akcyzowymi.
Elektronizacja przemieszczeń wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą.
Ustawa z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym wprowadza zmiany, które dotyczą implementacji postanowień dyrektywy Rady (UE), w tym m.in. Dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego, tzw. dyrektywy horyzontalnej.
Zmiana polega przede wszystkim na zastąpieniu dotychczasowego systemu przemieszczeń wyrobów dopuszczonych do konsumpcji (z zapłaconą akcyzą) na papierowym uproszczonym dokumencie towarzyszącym (UDT) lub dokumencie handlowym (np. fakturze). Od 2023 r. przemieszczenia będą odbywać się na podstawie elektronicznego dokumentu e-SAD, z użyciem systemu EMCS PL2 – pomiędzy uprawnionym odbiorcą i uprawnionym wysyłającym.
Powyższe będzie nieść ze sobą obowiązki, m.in.: uzyskanie numeru akcyzowego (odrębnego) oraz uzyskanie statusu zarejestrowanego odbiorcy w CRPA, złożenie zabezpieczenia akcyzowego, dokonywanie potwierdzeń odbioru wyrobów akcyzowych w systemie EMCS poprzez raport odbioru do otrzymanego elektronicznego dokumentu towarzyszącego e-SAD (dotyczy to wyrobów zharmonizowanych wymienionych w załączniku nr 2), złożenie deklaracji uproszczonej oraz zapłata akcyzy na terytorium kraju w terminie 10 dni od dnia odbioru wyrobów (moment powstania obowiązku podatkowego) i prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo.
Dodatkowo na dokumencie e-SAD przemieszczany będzie od 13 lutego 2023 r. także alkohol etylowy całkowicie skażony skażalnikami (odpowiednie substancje chemiczne, których dodanie do alkoholu etylowego powoduje, że nie nadaje się on do spożycia) wymienionymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1993 r.
Ponadto od daty 13 lutego 2023 r. wysyłanie w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy poza procedurą poboru zawieszonej akcyzy będzie wymagało stosowania dokumentu e-SAD i uzyskania statusu uprawnionego wysyłającego.
Od 2 stycznia 2023 roku będzie można złożyć wniosek na PUESC i uzyskać numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy i numer akcyzowy uprawnionego wysyłającego.
Nowelizacja weszła w życie co do zasady z dniem 01 stycznia 2022 r., jednak przepisy dotyczące elektronizacji przemieszczeń wewnątrzwspólnotowych (dokument e-SAD, uprawnieni odbiorcy i uprawnieni wysyłający) wejdą w życie właśnie z dniem 13 lutego 2023r.
Możliwość importu wyrobów akcyzowych do skaldów podatkowych (w ramach procedury zawieszonego poboru akcyzy).
Zgodnie z dotychczasowymi przepisami import wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy do składu podatkowego odbywa się z wykorzystaniem statusu zarejestrowanego wysyłającego. Jest to podmiot posiadający zezwolenie na wysyłanie towarów importowanych z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy.
Od 13 lutego 2023 r. miejscem importu będzie mógł być skład podatkowy, jeżeli podmiot go prowadzący uzyska na podstawie przepisów celnych o uznaniu miejsca w którym towary będą przedstawiane organom i tam dopuszczane do obrotu. Wówczas - jeżeli miejscem takiego importu będzie skład podatkowy – zastosowanie znajdzie procedura zawieszonego poboru akcyzy.
Zmianę tę należy ocenić pozytywnie gdyż ułatwi importerom wyrobów akcyzowych należy pamiętać jednak o spełnieniu wymogów przewidzianych przepisami celnymi na posiadania miejsca uznanego.
Łukasz Jankowski
Doradca Podatkowy
email: lukasz.jankowski@ltca.pl
Łukasz jest doradcą podatkowym oraz agentem celnym w Kancelarii LTCA. Ukończył administrację na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywał od 2014 r. początkowo w Urzędzie Kontroli Skarbowej i Urzędzie Celno-Skarbowym a następnie w kancelariach doradztwa podatkowego, gdzie doradzał podmiotom z branży budowlanej, deweloperskiej, energetycznej, FMCG, sektora usług finansowych, chemicznej oraz TSL. Specjalizuje się w podatku VAT, podatku akcyzowym oraz regulacjach celnych. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.