Zwolnienie dywidendowe a obowiązek weryfikacji statusu beneficial owner
- Wysłane przez Diana Guzek
- Kategorie CIT
- Data 2 czerwiec
Czy trzeba weryfikować status rzeczywistego odbiorcy (beneficial owner, BO) przy wypłacie dywidendy? W zakresie tego tematu od wielu lat istnieją spory w orzecznictwie. Sam przepis art. 22 ust. 4 i nast. ustawy o CIT, który dotyczy zwolnienia dywidendowego, nie wskazuje bowiem na obowiązek badania BO. Dysponowania oświadczeniem beneficial owner wymaga natomiast przepis art. 28b, a więc dotyczący postępowania o zwrot WHT w przypadkach, gdy dywidenda przekracza kwotę 2 mln zł, w konsekwencji czego płatnik pobrał podatek w ramach mechanizmu pay&refund.
Właśnie powyższej wątpliwości dotyczy wydana dnia 19 maja 2025 r. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji (nr 0111-KDIB1-1.4010.287.2020.11.BK). Organ podatkowy – po długiej batalii – po dopiero w wyniku uwzględnienia wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 września 2021 r., sygn. akt II SA/Wa 562/21 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9 października 2024 r., sygn. akt II FSK 78/22, przyznał wnioskodawcy rację, że przy wypłacie dywidendy w kwocie nieprzekraczającej 2 mln zł, można skorzystać ze zwolnienia dywidendowego bez badania statusu BO:
„(…) wypłacając dywidendę na rzecz jedynego udziałowca, tj. spółki z siedzibą na terytorium Holandii może skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania dywidendy, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bez weryfikacji, czy podmiot, na rzecz którego wypłacana jest dywidenda jest jej rzeczywistym właścicielem”.
Niezależnie, organ podatkowy w swoim uzasadnieniu wspomniał oczywiście o przepisie art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, który wymaga od płatników dochowania należytej staranności, m.in. właśnie w przypadku wypłaty dywidendy do zagranicznego udziałowca.
Dyrektor KIS nie zgodził się natomiast z wnioskodawcą w zakresie, w jakim płatnik twierdził, że oświadczenie beneficial owner nie jest wymagane również w przypadku wypłaty dywidendy w kwocie przekraczającej 2 mln zł, kiedy pobierze podatek w ramach mechanizmu pay&refund (art. 26 ust. 2e ustawy o CIT), a następnie będzie wnioskował o zwrot WHT na mocy art. 28b.
W ślad za Naczelnym Sąd Administracyjnym (wyrok o sygn. II FSK 78/22), organ podatkowy wskazał, że: „Inne wymogi dotyczą zwolnienia z opodatkowania przy wypłacie dywidendy, a inne w przypadku domagania się zwrotu podatku, w tym zwrotu podatku na wniosek płatnika”.
Przepis art. 28b w ust. 4 wymaga bowiem, aby do wniosku o zwrot podatku dołączyć dokumentację pozwalającą na ustalenie jego zasadności, w szczególności, m.in.:
- oświadczenie podatnika, że spółka albo zagraniczny zakład jest rzeczywistym właścicielem wypłacanych należności;
- oświadczenie podatnika, że prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby podatnika dla celów podatkowych, z którą wiąże się uzyskany przychód.
Podsumowując, według najnowszego stanowiska zaprezentowanego przez Dyrektora KIS w omówionej interpretacji indywidulanej:
- w przypadku chęci skorzystania ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 przy wypłacie dywidendy do kwoty 2 mln zł – nie ma obowiązku pozyskiwania oświadczenia beneficial owner;
- w przypadku wypłaty dywidendy powyżej 2 mln zł, poboru podatku w ramach mechanizmu pay&redund, a następnie chęci ubiegania się o zwrot WHT w ramach procedury uregulowanej w art. 28b – niezbędne jest przedłożenie do urzędu oświadczenia beneficial owner.
Niezależnie, należy mieć na uwadze, że wydana interpretacja - choć z całą pewnością bardzo korzystna i dająca nadzieję na zmianę podejścia organów co do konieczności każdorazowego pozyskiwania oświadczeń BO – została wydana dopiero po uwzględnieniu prawomocnego wyroku NSA. Nie rekomendowałabym zatem przyjmowania podejścia, że oświadczenie BO nie jest spółce potrzebne przy wypłacie dywidend do kwot 2 mln zł, bez uprzedniego uzyskania własnego pozytywnego rozstrzygnięcia w tej kwestii.
Diana Guzek
Ukończyła prawo na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywała jako konsultant podatkowy w polskiej kancelarii doradztwa podatkowego, w której zajmowała się przede wszystkich zagadnieniami z zakresu PIT, CIT i VAT, sporządzając opinie podatkowe, wnioski o interpretacje, skargi oraz skargi kasacyjne. Następnie swoją karierę rozwijała w międzynarodowej kancelarii doradztwa podatkowego wchodzącej w skład tzw. „wielkiej czwórki”, w której realizowała projekty głównie z zakresu kontroli celno-skarbowych oraz postępowań sądowo-administracyjnych. Posiada również doświadczenie związane z raportowaniem schematów podatkowych (MDR) oraz składaniem wniosków nadpłatowych w zakresie podatku u źródła (WHT). W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.