Zwolnienie z PIT dla polskich dostawców usług i towarów dla armii USA
- Wysłane przez Maria Krzywińska
- Kategorie PIT
- Data 25 czerwiec
W związku ze współpracą obronną pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki, rośnie liczba polskich przedsiębiorców, którzy dostarczają towary, świadczą usługi na rzecz sił zbrojnych USA. Warto zauważyć, że ta współpraca ma także wymiar podatkowy. W tym kontekście szczególne znaczenie ma zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT, przysługujące tzw. wykonawcom kontraktowym realizującym dostawy lub usługi na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
Zwolnienie podatkowe – podstawa prawna
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46c, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154), mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.
Zgodnie z treścią tej umowy "wykonawca kontraktowy" oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
W myśl art. 2 lit. a Umowy:
Dla celów niniejszej umowy, wyrażenie "siły zbrojne USA" oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Warunki zwolnienia
Zatem zwolnienie ma zastosowanie do podmiotów spełniających łącznie poniższe warunki:
- posiadających status "wykonawcy kontraktowego" w rozumieniu art. 2 lit. e umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
- osiągających dochody z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych:
- na podstawie umowy lub
- umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.
Potwierdzenie zastosowania zwolnienia
Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna z dnia 28 maja 2025 r., nr 0115-KDIT3.4011.364.2025.2.MJ:
„Przy zastosowaniu wykładni językowej dostawę "na rzecz" sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych należy rozumieć jako świadczenia, które są ostatecznie na dobro (korzyść) sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych (słownik frazeologiczny języka polskiego Stanisława Skorupki: "na czyją korzyść, na czyje dobro"), które - co wynika z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT - mogą być realizowane poprzez bezpośrednią umowę z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub przez umowy podwykonawstwa.
Z opisu sprawy wynika, że otrzymuje Pan dochody od Spółki, która jest podwykonawcą głównego wykonawcy kontraktowego wybranego przez siły zbrojne USA. Jak podał Pan w opisie sprawy świadczenie usług odbywa się w ramach łańcucha podwykonawców, tj. Wnioskodawca → X sp. z o.o. → Y → Siły Zbrojne USA. Posiada Pan też miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzn. rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy) w Polsce.
Dlatego w odniesieniu do dochodów, które uzyskuje Pan w 2025 r. z tytułu umowy B2B dotyczących świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, jako podwykonawca podwykonawcy znajdzie zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że ww. dochód na podstawie tego przepisu nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego uznaję Pana stanowisko za prawidłowe.”
- Interpretacja indywidualna z dnia 4 czerwca 2025 r., nr 0115-KDIT3.4011.264.2025.3.PS
„W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, skoro świadczone usługi dotyczą personelu/mienia sił zbrojnych USA stacjonujących bądź znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zastosowanie znajduje art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez względu na miejsce (...), tj. czy będzie to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej czy innych kraj unijny.
Reasumując, dochody uzyskiwane przez Pana w ramach świadczenia wskazanych we wniosku usług na rzecz sił zbrojnych USA podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie w jakim usługi te świadczone są na rzecz sił zbrojnych USA, w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy, tj. w zakresie obejmującym członków sił zbrojnych, personel cywilny oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.(..)
Uwzględniając powyższe, Pana stanowisko przedstawione we wniosku z ww. zastrzeżeniem, jak również pod warunkiem, że usługi wskazane we wniosku będą świadczone wyłącznie na rzecz sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - należało uznać za prawidłowe.”
Podsumowanie
Wykonawcy, którzy dostarczają armii amerykańskiej stacjonującej w Polsce towary, usługi lub realizują roboty budowlane, mogą skorzystać z ustawowego zwolnienia z podatku dochodowego. Zwolnienie to obejmuje dochody uzyskane zarówno z tytułu umów zawartych bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA, jak i umów o podwykonawstwo realizowanych na ich rzecz.
Preferencja podatkowa przysługuje osobom prowadzącym działalność gospodarczą, które mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Maria Krzywińska
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła studia magisterskie na kierunku doradztwo podatkowe. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach dotyczących głównie podatków dochodowych, obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.