Czy samochody osobowe tzw. „miękkie” hybrydy lub mild hybrid – mogą korzystać z obniżonej stawki akcyzy?
- Wysłane przez Łukasz Jankowski
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 6 grudzień 2024
Czy samochody osobowe tzw. „miękkie” hybrydy lub mild hybrid – mogą korzystać z obniżonej stawki akcyzy?
Spis treści
2. Czego dotyczy zatem problem w przypadku tzw. „miękkich” hybryd?
3. Stanowisko organów i sądów administracyjnych
Samochody osobowe mogą stanowić przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym. Zazwyczaj dotyczy to takich sytuacji jak pierwsza sprzedaż takiego samochodu na terenie kraju, import lub sprowadzenie z innego państwa członkowskiego UE (sytuacja określana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru), który nie był wcześniej zarejestrowany w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym, zob. art. 100 ustawy o podatku akcyzowym.
Stawka podatku akcyzowego dla samochodów osobowych jest uzależniona od pojemności silnika tj. dla samochodów osobowych o pojemności silnika pow. 2000 cm3 wynosi 18,6%.
Ale już dla samochodów o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym o pojemności silnik pow. 2000 cm3 (maksymalnie do 3500 cm3), w tym plug in – zastosowanie ma stawka preferencyjna akcyzy tj. 9,3%, zob. art. 105 ustawy akcyzowej.
Biorąc pod uwagę, ze podstawą opodatkowania dla samochodów akcyzowych jest kwota należna z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju lub kwota zapłaty w przypadku WNT – różnice w kwocie podatku mogą być znaczne.
2. Czego dotyczy zatem problem w przypadku tzw. „miękkich” hybryd?
Jak to bywa zazwyczaj w przypadku akcyzy – właściwej klasyfikacji towaru dla celów akcyzy. Tu akurat samochodu osobowego z punktu widzenia preferencji podatkowej.
Nie zgłębiając się w niuanse techniczne, w samochodach typu mild-hybrid znajdują się silnik elektryczny w tym akumulatory wspomagają pracę silnika spalinowego oraz wspomagają układ elektryczny całego auta. Istotą jest jednak to, że sam silnik elektryczny nie pozwala na samodzielna jazdę wyłącznie w oparciu o działanie tylko tego silnika elektrycznego. Dalej samochód napędza silnik spalinowy. Nie pozwala on także na samodzielne ruszenie samochodu z miejsca zatrzymania (rozruch). Dopiero w momencie postoju, jak również podczas jazdy na biegu jałowym i następuje dezaktywacja silnika spalinowego i zostaje zastąpiony w tym czasie silnikiem elektrycznym. Tego typu samochody nie mają funkcji plug in przez co nie kumulują energii z zewnętrznych źródeł zasilania. Powyższe pozwala na oszczędność paliwa oraz zmniejszenie emisyjności pojazdu.
Takie cechy samochodu mild-hybrid wpływają jednak na problem we właściwej ich klasyfikacji dla celów stosowania stawki obniżanej w akcyzie.
3. Stanowisko organów i sądów administracyjnych
Właściwa klasyfikacja tego typu pojazdów jest przedmiotem sporów przed organami podatkowymi. Część podatników stara się uprzednio zabezpieczyć swoje działania poprzez wystąpienie z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Nie inaczej było w przypadku interpretacji z 8.12.2023 r. nr 0111-KDIB3-3.4013.313.2023.1.MPU. Organ uznał w niej, odwołując się m.in. do opinii klasyfikacyjnych do Nomenklatury Scalonej (CN), zgodnie z którymi tego typu pojazdy powinny być klasyfikowane jako zwykłe samochody spalinowe. Tym samym organ odmówił zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy dla samochodu mild-hybrid.
Pojawiały się już wcześniej „pozytywne” interpretacje organów, np. z 23.8.2022 r., 0111-KDIB3-3.4013.116.2022.2.MK – gdzie w sytuacji gdy silnik elektryczny wspiera pracę silnika spalinowego,, możliwe jest zastosowanie preferencji.
Odmienne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 14 sierpnia 2024 r. sygn. III SA/Wa 1147/24.
Sąd ten wyjaśnił, że przepisy podatkowe nie wymagają, aby silnik elektryczny w układzie hybrydowym umożliwiał „płynne ruszanie” lub samodzielne napędzanie pojazdu wyłącznie na silniku elektrycznym. Dodatkowo WSA wskazał, że kluczowym czynnikiem jest współpraca między silnikiem spalinowym a elektrycznym, co kwalifikuje pojazd do obniżonej stawki akcyzy.
Co istotne – a zdaje się organom umknęła ta okoliczność – dla klasyfikacji dla celów akcyzy samochodu osobowego o ile pojazd zostanie zakwalifikowany - już na poziomie wyłącznie pozycji numeru CN 8703 - jako samochód osobowy, to z samej tej racji podlega on opodatkowaniu akcyzą. Natomiast sama konkretna stawka podatku wynika wyłącznie z kryteriów ustawowych a nie klasyfikacji CN (podpozycji i pełnych kodów CN pojazdów, o których mowa w opinii Komitetu Systemu Zharmonizowanego).
Tym samym Sąd uznał, możliwość zastosowania preferencyjnej stawki podatku akcyzy dla samochodów typu mild-hybrid.
Widoczne są istotne różnice w interpretacji przepisów podatkowych pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi odnośnie pojazdów mild-hybrid. Kwestia opodatkowania pojazdów tego typu dalej jest otwarta. Przedsiębiorcy, którzy aktualnie są w sporze z organami – otrzymali nowy argument na swoja korzyść. Ci z koeli, którzy zamierzają rozpocząć działania związane z samochodami mild-hybrid, powinni rozważyć o wystąpienie z własnym wnioskiem o interpretację przepisów akcyzowych w tym zakresie licząc się z ewentualnym sporem sądowym, co jednak może utorować drogę do stosowania obniżonej stawki akcyzy.
Jeżeli potrzebują Państwo wsparcia w tym zakresie lub maja jakieś pytania – chętnie pomożemy.
Łukasz Jankowski
Łukasz jest doradcą podatkowym oraz agentem celnym w Kancelarii LTCA. Ukończył administrację na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywał od 2014 r. początkowo w Urzędzie Kontroli Skarbowej i Urzędzie Celno-Skarbowym a następnie w kancelariach doradztwa podatkowego, gdzie doradzał podmiotom z branży budowlanej, deweloperskiej, energetycznej, FMCG, sektora usług finansowych, chemicznej oraz TSL. Specjalizuje się w podatku VAT, podatku akcyzowym oraz regulacjach celnych. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.