Gdzie można szybciej zamortyzować nowy budynek lub budowlę?
Od 1 stycznia 2024 r. możliwe jest zastosowanie przyspieszonej amortyzacji nowych inwestycji budowlanych, w gminach o wysokim wskaźniku bezrobocia, będących jednocześnie gminami o niskim dochodzie w przeliczeniu na mieszkańca.
Przyspieszonej amortyzacji mogą być poddane inwestycje w nowe budynki i budynki niemieszkalne oraz budowle.
Jednak o szczegółach skorzystania korzystania z tej przyspieszonej amortyzacji więcej napisałem w artykule „Ekspresowa” amortyzacja w gminach z wysokim bezrobociem i niskim dochodem na mieszkańca.
Tutaj odpowiem jak podmiot spełniający warunki może ustalić czy w danej gminie można skorzystać z tej preferencji.
1 krok – weryfikacja wskaźnika dochodów podatkowych gminy
Pierwszym warunkiem, który musi spełniać gmina, aby realizowana na jej terenie inwestycja mogła być poddana przyspieszonej amortyzacji jest posiadanie wskaźnika dochodów podatkowych niższego niż obowiązującego dla całego kraju.
Dane dotyczące wskaźników dochodów podatkowych gmin na 2024 r. można znaleźć na stronie Ministerstwa Finansów.
Z przedstawionego tam załącznika „Gminy – wskaźniki 2024 r.” wynika, że wskaźnik Gg na 2024 rok wynosi 2788,93 zł.
Oznacza to, że z preferencyjnej amortyzacji nie można skorzystać w gminach, w których wskaźnik G jest równy lub wyższy niż 2788,93 zł.
Uwaga! W tym pliku mogą powtarzać się nazwy niektórych gmin, jeśli miasto jest jednocześnie gminą. W takim przypadku należy zweryfikować podany kod gminy (np. w wyszukiwarce GUS.
2 krok – weryfikacja poziomu bezrobocia
Drugim elementem, który musi spełniać gmina, w której ma być realizowana inwestycja jest jej położenie w powiecie, w którym przeciętna stopa bezrobocia w poprzednim roku wyniosła od 120% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju.
Dane, do których należy odnieść się w 2024 roku zawarte są w obwieszczeniu Prezesa GUS z 28 września 2023 r. w sprawie przeciętnej stopy bezrobocia w kraju oraz na obszarze powiatów.
Przeciętna stopa bezrobocia wskazana w tym obwieszczeniu wynosi 5,1%, a 120% tej wysokości to 6,12%. Oznacza to, że w 2024 roku z przyspieszonej amortyzacji będzie można skorzystać w gminach położonych w powiatach, w których przeciętny poziom bezrobocia wyniósł co najmniej 6,12%.
Łączne spełnienie powyższych warunków oznacza, że na terenie danej gminy można skorzystać z przyspieszonej amortyzacji (o ile podmiot jest uprawniony do skorzystania z tej preferencji).
Co istotne powyższe warunki co do lokalizacji inwestycji muszą być spełnione na miesiąc, w którym wystąpiło jedno z poniższych zdarzeń:
- uprawomocniła się decyzja o pozwoleniu na budowę,
- upłynął termin na wniesienie sprzeciwu wobec dokonanego zgłoszenia budowy albo wydano zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia takiego sprzeciwu,
- środek trwały został po raz pierwszy wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - w przypadku gdy budowa tego środka trwałego nie wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę albo dokonania zgłoszenia budowy lub z innych przyczyn nie doszło do wydania takiej decyzji albo dokonania takiego zgłoszenia.
Przykład I.
W gminie miejskiej Suwałki wskaźnik G wynosi 4 664,01 zł, co oznacza, że na terenie tej gminy nie można skorzystać z omawianej preferencji. Natomiast gmina wiejskiej Suwałki wskaźnik G wyniósł 2 466,38 zł, co oznacza, że w tym przypadku można przejść do kroku nr 2.
Gmina wiejska Suwałki należy do powiatu suwalskiego, w którym przeciętny poziom bezrobocia wyniósł 5,0%, co oznacza że na tym obszarze nie można skorzystać z preferencyjnej amortyzacji.
Przykład II.
Gmina Prostki w powiecie ełckim ma wskaźnik G wynoszący 1 617,39 zł, a przeciętny poziom bezrobocia w powiecie ełckim wyniósł 10,9%. Oznacza to, że na terenie gminy Prostki można skorzystać z preferencyjnej amortyzacji.
#amortyzacja #CIT #PIT
Adam Giedrojć
Adam jest konsultantem podatkowym. Ukończył studia licencjackie na kierunku finanse i rachunkowość w PWSZ w Suwałkach oraz studia magisterskie na kierunku doradztwo podatkowe i administracja skarbowa na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Ponadto jest w trakcie zdobywania uprawnień doradcy podatkowego. Doświadczenie w podatkach zdobywał między innymi prowadząc biuro rachunkowe oraz pracując w kancelarii doradztwa podatkowego. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach dotyczących głównie podatków dochodowych, obejmujących bieżące doradztwo podatkowe. Przeprowadza także research’e podatkowe, przygotowuje komentarze i opinie podatkowe oraz wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych. Adam jest także autorem niemal 150 artykułów o tematyce dotyczącej podatków oraz składek ZUS, opublikowanych na stronach kancelarii i biura, a także w serwisach takich jak Legalis, Infor, Money.pl oraz Rzeczpospolita.