Nowy kod PKD dla doradztwa podatkowego.
- Wysłane przez Maria Krzywińska
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 15 styczeń
Pod koniec 2024 roku Rada Ministrów ogłosiła kluczowe zmiany w Polskiej Klasyfikacji Działalności. Pisaliśmy o nich w artykule „Od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje nowa Polska Klasyfikacja Działalności PKD 2025”. Zgodnie z nowym rozporządzeniem doradztwo podatkowe zostało wyodrębnione jako osobna podklasa PKD.
Do tej pory doradztwo podatkowe i działalność rachunkowo-księgowa były klasyfikowane pod wspólnym kodem PKD 69.20.Z. Taka sytuacja często wprowadzała klientów w błąd, utrudniając im identyfikację specjalizacji danego podmiotu. Nowe przepisy precyzyjnie rozdzieliły te usługi.
Jak informuje Krajowa Rada Doradców Podatkowych, zmiana jest efektem jej wieloletnich działań. Rada wielokrotnie podkreślała potrzebę odrębnego kodu PKD dla doradztwa podatkowego. Dzięki temu klienci zyskają większą pewność, że trafiają do specjalistów świadczących profesjonalne usługi doradztwa podatkowego.
W ramach nowych przepisów stworzono trzy odrębne podklasy w grupie 69.2: działalność rachunkowo-księgowa (69.20.A), doradztwo podatkowe (69.20.B) oraz audyt finansowy (69.20.C). Podział ten jasno definiuje zakres usług.
69.2 Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe
69.20.A
Działalność rachunkowo-księgowa
Podklasa ta obejmuje:
- księgowanie wszelkiego rodzaju transakcji gospodarczych, wykonywane na zlecenie, w tym usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie pomocy w tym zakresie,
- czynności księgowe w zakresie rachunkowości finansowej i księgowości płacowej i tym podobnej, w tym sporządzanie i interpretację sprawozdań finansowych oraz innych raportów,
- sporządzanie w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie,
- podpisywanie deklaracji w imieniu podatnika, płatnika lub inkasenta.
Podklasa ta nie obejmuje:
- wydawania oprogramowania księgowego, sklasyfikowanego w 58.29.Z,
- tworzenia oprogramowania księgowego, sklasyfikowanego w 62.10.B,
- reprezentowania w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli, sklasyfikowanego w 69.20.B,
− działalności w zakresie audytu finansowego, sklasyfikowanej w 69.20.C,
- doradztwa w zakresie zarządzania, na przykład systemami księgowymi, procedurami kontroli budżetowej, sklasyfikowanego w 70.20.Z,
- ściągania należności płatniczych, sklasyfikowanego w 82.91.Z.
69.20.B
Doradztwo podatkowe
Podklasa ta obejmuje:
- działalność związaną z doradztwem w zakresie obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z obowiązkami podatkowymi i celnymi,
- reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli,
- wykonywanie niezależnego audytu funkcji podatkowej,
- pozostałe doradztwo podatkowe.
Podklasa ta nie obejmuje:
− działalności rachunkowo – księgowej, sklasyfikowanej w 69.20.A, − działalności w zakresie audytu finansowego, sklasyfikowanej w 69.20.C.
69.20.C
Działalność w zakresie audytu finansowego
Podklasa ta obejmuje:
- badanie sprawozdań finansowych,
- przeglądy sprawozdań finansowych,
- inne usługi atestacyjne określone przepisami prawa, zastrzeżone dla biegłego rewidenta,
- inne usługi atestacyjne określone przepisami prawa, niezastrzeżone dla biegłego rewidenta,
- usługi pokrewne świadczone przez biegłych rewidentów.
Podklasa ta nie obejmuje:
− działalności rachunkowo – księgowej, sklasyfikowanej w 69.20.A,
− działalności w zakresie doradztwa podatkowego, sklasyfikowanej w 69.20.B.
Podmioty prowadzące działalność gospodarczą przed 1 stycznia 2025 roku mają dwa lata na dostosowanie swoich danych w rejestrach CEIDG i KRS. Natomiast nowo rejestrowane firmy muszą od razu stosować nową klasyfikację PKD.
Wprowadzenie nowego kodu dla doradztwa podatkowego jest kluczowym krokiem w kierunku ułatwiającym klientom wybór odpowiednich usługodawców.
Maria Krzywińska
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła studia magisterskie na kierunku doradztwo podatkowe. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach dotyczących głównie podatków dochodowych, obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.