Planowane zmiany w podatku od zysków kapitałowych (tzw. Podatku Belki)
- Wysłane przez Jakub Orłowski
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 17 listopad 2022
W obliczu wysokiej inflacji, nienotowanej od grudnia 1996 r., zamrażanie środków pieniężnych na lokatach bankowych staje się coraz bardziej nieopłacalne. Nawet na najwyższym możliwym oprocentowaniu, zyski uzyskane w ten sposób nie są w stanie pokryć spadku wartości pieniądza, a funkcjonujący już od 20 lat podatek Belki dodatkowo je pomniejsza. Przypomnieć należy, że wg. danych GUS w październiku 2022 r. stopa inflacji wyniosła 17,9 proc, co nie napawa optymizmem, w szczególności klientów indywidualnych oraz małych i mikroprzedsiębiorców.
Podatek od zysków kapitałowych wprowadzony został w 2002 r., a jego stawka wynosi obecnie 19%. Podkreślenia wymaga również fakt, że podatek ten miał być tymczasowy. Podlegają mu m.in. zyski z lokat bankowych, kont oszczędnościowych, obligacji, papierów wartościowych, pracowniczych funduszy emerytalnych. Przychody do budżetu z tego tytułu wyniosły w 2021 r. 4,1 mld zł.
O zmiany apelował już w czerwcu Rzecznik Prawo Obywatelskich, podkreślając, że „Problem dotyczy głównie mniej zamożnych obywateli. Wskazują oni, że "podatek Belki" pobierany jest od środków już opodatkowanych z racji tego, że są to zwykle dochody uzyskane z pracy, emerytury czy renty.” Spytał również o zasadność likwidacji tego obciążenia, które przez wielu postrzegane jest jako „kara za oszczędzanie”. Takie rozwiązanie popiera kilka ugrupowań sejmowych np.: PSL, Polska 2050 oraz Konfederacja.
Ministerstwo Finansów proponuje zmiany polegające na wprowadzeniu kwoty wolnej od podatku w wysokości 10 tyś zł. Jednocześnie dyskutuje się nad rozwiązaniem progresywnym - dla podatników osiągający największe dochody stawka wzrosłaby do 20%. Zmiana ma być bowiem neutralna dla budżetu państwa.
Powyższe obarczone jest jednak trudnościami w związku z dostosowaniem formularza PIT-38, a w szczególności z harmonizacją systemów bankowych, na co sektor miałby potrzebować 6 miesięcy po uchwaleniu nowelizacji oraz aktów wykonawczych.
Wg. Założeń MF projekt ma być poddany pod konsultacje publiczne w grudniu, a w lutym 2023 r. procedować ma nad nim Rada Ministrów. Data możliwego wejścia w życie znowelizowanych przepisów to 1 stycznia 2024 r.
Jakub Orłowski
Starszy konsultant podatkowy
email: jakub.orlowski@ltca.pl
Jakub jest starszym konsultantem podatkowym. Obecnie jest studentem V roku na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Równolegle z nauką zajmuje się tematyką związaną z podatkami. Jego zadania w Kancelarii LTCA opierają się na bieżącym wsparciu doradców podatkowych poprzez sporządzanie opinii podatkowych, wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych, a także poprzez research. Ponadto zajmuje się opracowaniem materiałów wykorzystywanych na szkoleniach i webinarach. Biegle posługuje się językiem angielskim.