Pojęcie i rodzaje usług o niskiej wartości dodanej
- Wysłane przez Martyna Pałka
- Kategorie Ceny transferowe
- Data 14 listopad 2024
Usługi o niskiej wartości dodanej odgrywają istotną rolę, szczególnie w kontekście regulacji OECD. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w swoich wytycznych w zakresie cen transferowych dostarcza jasnych informacji co do tego, które usługi kwalifikują się jako te o niskiej wartości dodanej i jak należy je traktować w relacjach pomiędzy podmiotami powiązanymi. Przepisy te mają na celu uproszczenie zasad dotyczących dokumentacji cen transferowych oraz zapewnienie jednolitego podejścia do identyfikacji, klasyfikacji i wyceny takich usług.
- Pojęcie usług o niskiej wartości dodanej
- Rodzaje usług o niskiej wartości dodanej
- Usługi o niskiej wartości dodanej na gruncie polskich przepisów podatkowych
- Korzyści ze stosowania uproszczeń dla usług o niskiej wartości dodanej
- Podsumowanie
Pojęcie usług o niskiej wartości dodanej
Usługi o niskiej wartości dodanej to świadczenia o charakterze pomocniczym, które nie stanowią kluczowego aspektu działalności gospodarczej podmiotu, dla którego są świadczone. Są to usługi, które w ograniczonym stopniu przyczyniają się do wzrostu wartości dodanej przedsiębiorstwa i nie mają istotnego wpływu na osiąganie przewagi konkurencyjnej przez podmiot. Z tego powodu, OECD zaleca uproszczony tryb rozliczeń takich usług, aby zmniejszyć obciążenia administracyjne i koszty dokumentacyjne związane z ich wyceną.
Rodzaje usług o niskiej wartości dodanej
OECD wyodrębnia następujące przykładowe rodzaje usług o niskiej wartości dodanej:
- Usługi administracyjne i wsparcia operacyjnego – obejmują czynności takie jak prowadzenie księgowości, kadry i płace, zarządzanie biurem, czy obsługa logistyczna. Te usługi są istotne dla sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa, jednak nie mają wpływu na jego kluczową działalność biznesową.
- Usługi informatyczne podstawowe – dotyczy to wsparcia informatycznego na poziomie podstawowym, jak na przykład usługi IT w zakresie rozwiązywania problemów użytkowników, konserwacji sprzętu oraz utrzymania systemów informatycznych. W przeciwieństwie do zaawansowanych usług IT, które mogą być źródłem przewagi konkurencyjnej, podstawowe wsparcie IT uznawane jest za usługę pomocniczą.
- Usługi marketingowe i promocyjne o ograniczonym zakresie – obejmują działania promocyjne, których celem jest wsparcie bieżącej sprzedaży lub świadomości marki, jednak bez bezpośredniego wpływu na strategię rynkową czy pozycjonowanie przedsiębiorstwa.
- Usługi zarządzania finansami – obejmują podstawowe czynności związane z obsługą finansów, takie jak księgowanie operacji, zarządzanie rozliczeniami lub wsparcie w zakresie raportowania finansowego. Usługi te nie mają istotnego wpływu na strategie finansowe firmy i stanowią jedynie pomoc administracyjną.
- Usługi prawne i podatkowe o charakterze ogólnym – to wsparcie prawne i podatkowe, które dotyczy standardowych procedur, takich jak sporządzanie raportów i wypełnianie deklaracji podatkowych, a także prowadzenie podstawowych spraw prawnych i regulacyjnych, które nie mają strategicznego znaczenia.
Usługi o niskiej wartości dodanej na gruncie polskich przepisów podatkowych
Zgodnie z art. 11f ustawy o CIT jako usługi o niskiej wartości dodanej są traktowane świadczenia, które spełniają następujące warunki:
- usługi wspomagające działalność gospodarczą usługobiorcy, które nie są przedmiotem głównej działalności grupy (Załącznik nr 6 Ustawy o CIT).
- wartość tych usług świadczonych przez usługodawcę na rzecz podmiotów niepowiązanych nie przekracza 2% wartości tych usług świadczonych na rzecz podmiotów powiązanych i niepowiązanych;
- nie są przedmiotem dalszej odprzedaży przez usługobiorcę, z wyłączeniem odsprzedaży usług nabytych we własnym imieniu, ale na rzecz innego podmiotu powiązanego (refakturowanie)
- usługobiorca posiada kalkulację obejmującą następujące informacje: rodzaj i wysokość kosztów uwzględnionych w kalkulacji, sposób zastosowania i uzasadnienie wyboru kluczy alokacji dla wszystkich podmiotów powiązanych korzystających z usług oraz opis transakcji, w tym analizę funkcji, ryzyk i aktywów
- usługodawca nie jest podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową;
- narzut na kosztach tych usług został ustalony przy wykorzystaniu metody koszt plus lub marży transakcyjnej netto oraz wynosi nie więcej niż 5% kosztów - w przypadku nabycia usług, nie mniej niż 5% kosztów - w przypadku świadczenia usług;
Korzyści ze stosowania uproszczeń dla usług o niskiej wartości dodanej
OECD przewiduje możliwość stosowania uproszczonych metod wyceny usług o niskiej wartości dodanej w formie jednolitego narzutu marżowego. Takie podejście pozwala na ustalenie stałego, niskiego poziomu marży, co znacząco upraszcza proces kalkulacji cen transferowych i zmniejsza konieczność prowadzenia skomplikowanej dokumentacji. Korzyści płynące z takiego rozwiązania to:
- zmniejszenie obciążeń dokumentacyjnych – stosowanie uproszczonych metod redukuje liczbę analiz porównawczych wymaganych dla tego typu usług, co przekłada się na oszczędność czasu i kosztów.
- jasność i przewidywalność – jednolity narzut na usługi o niskiej wartości dodanej zapewnia przewidywalność w zakresie rozliczeń między podmiotami powiązanymi, co pomaga unikać sporów z organami podatkowymi.
- efektywne zarządzanie kosztami – uproszczone podejście pozwala firmom na bardziej efektywne zarządzanie kosztami związanymi z prowadzeniem działalności międzynarodowej i transferem usług pomocniczych.
Usługi o niskiej wartości dodanej pełnią istotną rolę w codziennym funkcjonowaniu przedsiębiorstw, jednakże nie przyczyniają się one bezpośrednio do wzrostu wartości dodanej przedsiębiorstwa. W świetle wytycznych OECD możliwe jest stosowanie uproszczonych metod wyceny, które zapewniają efektywność i przewidywalność w zakresie rozliczeń cen transferowych. To podejście sprzyja zmniejszeniu obciążeń administracyjnych oraz ułatwia spełnianie wymogów dokumentacyjnych, co jest szczególnie istotne dla przedsiębiorstw działających w skali międzynarodowej.
Martyna Pałka
Martyna jest konsultantem ds. cen transferowych. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Rzeszowskim oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Rzeszowie. Posiada dwuletnie doświadczenie zawodowe w zakresie doradztwa podatkowego. Pierwsze doświadczenie zdobywała zajmując się zagadnieniami z zakresu PIT, CIT i VAT, w szczególności sporządzając opinie podatkowe, wnioski o interpretacje, reprezentując klientów przed organami celno – skarbowymi oraz realizując projekty w zakresie sporządzania dokumentacji podatkowych oraz analiz cen transferowych dla spółek z branży budowlanej, handlowej oraz produkcyjnej.