Ulga B+R: Nowy „stary” projekt dotyczący poszerzenia katalogu kosztów kwalifikowanych
- Wysłane przez Tomasz Kraśniewski
- Kategorie Ulgi podatkowe
- Data 6 sierpień 2024
Podstawową korzyścią z wdrożenia ulgi B+R jest rozliczenie wydatków związanych z działalnością badawczo-rozwojową, tj. tzw. „kosztów kwalifikowanych”, które pozwalając na obniżenie zobowiązania podatkowego. Raz pomniejszają przychód jako koszt, zgodnie z zasadami ogólnymi. Dwa obniżają dochód do opodatkowania jako kwota ulgi B+R.
Spis treści:
Pierwotne propozycje zmian w zakresie kosztów kwalifikowanych ulgi B+R oraz geneza
Koszty kwalifikowane – propozycje zmian w najnowszym projekcie
Wprowadzenie
W jednym z artykułów na naszym blogu, wspominaliśmy o tym, że 5 kwietnia 2024 r. na stronach RCL Minister Rozwoju i Technologii przedstawił projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego w którym zaproponowano zmiany w zakresie kosztów kwalifikowanych ulgi na działalność badawczo-rozwojową – chodziło m.in. o rozszerzenie katalogu zamkniętego kosztów kwalifikowanych.
Chronologicznie, 12 czerwca 2024 r. pojawiły się uwagi do wyżej wspomnianego projektu – o których również możecie przeczytać na naszym blogu.
Kilka tygodniu później, bo raptem 26 lipca doczekaliśmy się nowego projektu ustawy w bardziej „uszczuplonej” wersji, szczególnie w aspekcie ulgi B+R. W najnowszym projekcie nie spotkamy zapisów odnoszących się do możliwości ujęcia w kosztach kwalifikowanych nie tylko kosztów opinii, ekspertyz i usług doradczych świadczonych przed jednostki naukowe (m.in. uczelnie, instytuty badawcze i instytuty naukowe PAN), ale również innych wyspecjalizowanych podmiotów, które nie posiadają statusu jednostki naukowej.
Koszty kwalifikowane – propozycje zmian
Zgodnie z najnowszym projektem ustawy w art. 18 ust. 2 ustawy o CIT rozszerzona ma zostać możliwość zaliczenia do kosztów kwalifikowanych następujących kosztów związanych z działalnością badawczo-rozwojową:
- przeglądów, konserwacji oraz kalibracji aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z podatnikiem.
W uzasadnienie możemy przeczytać, że wykorzystanie środków trwałych do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej, wiąże się z zakupem wymiennych i zużywalnych części oraz serwisowania aparatów badawczych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.
Ponadto w projekcie proponuje się, aby kosztami kwalifikowanymi objąć:
- specjalistyczny transport towarów wykorzystywanych wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z podatnikiem.
Jak czytamy w uzasadnieniu, nie jest możliwe wskazane zamkniętego katalogu towarów wymagających specjalistycznego transportu ze względu na wielość dziedzin badawczych i ich potrzeby. Zdaniem autorów projektu, transport specjalistyczny odbywa się w ściśle określonych, specjalnie przystosowanych do danego typu towaru warunkach, np. temperatury (jak przewóz w suchym lodzie), czy wilgotności itp.
Wszystko wskazuje na to, że zgodnie z obecnymi założeniami, to podatnicy będą musieli sami we własnym zakresie dokonywać oceny, czy w danym przypadku będą mieli do czynienia ze specjalistycznym transportem, bowiem dopiero takie ustalenia pozwolą na ew. odliczenie kosztów.
Analogiczne zmiany, mają zostać zastosowane do przepisów ustawy o PIT.
Szkoda, że w najnowszej wersji projektu zabrakło pierwotnie prezentowanych korzyści w zakresie możliwości ujmowania w kosztach kwalifikowanych, nie tylko kosztów opinii, ekspertyz i usług doradczych świadczonych przed jednostki naukowe (m.in. uczelnie, instytuty badawcze i instytuty naukowe PAN), ale również innych wyspecjalizowanych podmiotów, które nie posiadają statusu jednostki naukowej. Mimo wszystko na pochwałę zasługuje zachowanie części korzystnych rozwiązań dla podatników korzystających z ulgi B+R, pozostaje nam liczyć na rychłe wejście przepisów w życie.
Z nadzieją patrzymy również na przyszłość i kolejne pozytywne zmiany dotyczące ulgi badawczo-rozwojowej.
Chcesz wiedzieć więcej odwiedź naszą stronę o ulgach podatkowych.
#BR #innowacje #rozwój #ltca #kosztykwalifikowane
Tomasz Kraśniewski
Tomasz jest starszym konsultantem podatkowym. Ukończył prawo na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. W ramach Kancelarii LTCA zajmuje się wsparciem doradców podatkowych w codziennych obowiązkach, m.in.: przeprowadza liczne research’e podatkowe, sporządza wnioski o wydanie interpretacji, przygotowuje komentarze i opinie podatkowe. Ponadto jest autorem wielu artykułów zamieszczonych na blogu Akademii LTCA.