Ulga na ekspansje – jakie odliczenia?
- Wysłane przez Tomasz Kraśniewski
- Kategorie Ulgi podatkowe
- Data 5 sierpień 2024
Ulga na ekspansje produktową, a inaczej prowzrotsowa nie ma nic wspólnego z pracami rozwojowymi i może być rozliczana zupełnie niezależnie od ulgi B+R. Jej podstawowym celem jest promocja działań przedsiębiorstw produkcyjnych związanych ze zwiększeniem przychodów ze sprzedaży wytwarzanych produktów. Rozwiązanie to pozwala na odliczenie różnych kosztów, którym przyjrzymy się w niniejszym artykule.
Spis treści:
Podstawowe koszty odliczenia w ramach ulgi na ekspansje
Ograniczenia związane z odliczeniem
Podstawowe koszty odliczenia w ramach ulgi na ekspansje
Przypomnijmy, że omawiana preferencja, polega na możliwości dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów, które zostały poniesione przez podatnika w celu rozszerzenia swojej działalności. W praktyce, chodzi tutaj o koszty, które zostały poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży swoich produktów. Warto w tym miejscu zaważyć, że ustawy podatkowe zawierają szczegółowo określony katalog wydatków, mających na cele zwiększenie przychodów. W przypadku ustawy o PIT, będzie to art. 26gb ust. 7, natomiast w odniesieniu do ustawy CIT – art. 18eb ust. 7.
W świetle tych przepisów, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
- uczestnictwa w targach poniesione na:
- organizację miejsca wystawowego,
- zakup biletów lotniczych dla pracowników,
- zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;
- działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
- dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
- przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
- przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Warto również zauważyć, że katalog tych wydatków jest zamknięty i nie może być rozszerzany.
„(…) Powyższe koszty nie uprawniają do skorzystania z odliczenia ponieważ, ustawodawca w zakresie kosztów podróży, do odliczenia przewidział jedynie koszty zakupu biletów lotniczych dla pracowników, nie wymieniając kosztów podróży samochodem. Z kolei, w zakresie kosztów pracowniczych uczestnictwa w targach, katalog wydatków uprawniających do odliczenia obejmuje jedynie koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników, zatem w ustawie nie wymieniono kosztów wynagrodzeń pracowników za uczestnictwo w targach, co w naszej ocenie uniemożliwia odliczenie takiej kategorii kosztów.” – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w Interpretacji z 14 listopada 2022 r. nr:0111-KDIB1-3.4010.366.2022.1.MBD
Ograniczenia związane z odliczeniem
Przepisy ustaw podatkowych w zakresie omawianej ulgi, wskazują na pewnego rodzaju ograniczenia związane z odliczeniem. Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT (odpowiednio przepisy ustawy o PIT wskazane powyżej), podatnikom korzystającym w roku podatkowym ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 (specjalne strefy ekonomiczne) lub pkt 34a (strefy inwestycyjne) ustawy o CIT, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Końcowo warto zwrócić uwagę, że koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Chcesz wiedzieć więcej? Odwiedź naszą stronę o ulgach podatkowych.
Tomasz Kraśniewski
Tomasz jest starszym konsultantem podatkowym. Ukończył prawo na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. W ramach Kancelarii LTCA zajmuje się wsparciem doradców podatkowych w codziennych obowiązkach, m.in.: przeprowadza liczne research’e podatkowe, sporządza wnioski o wydanie interpretacji, przygotowuje komentarze i opinie podatkowe. Ponadto jest autorem wielu artykułów zamieszczonych na blogu Akademii LTCA.