Ulga na powrót - nie tylko dla powracających i nie tak prosta jak myślisz
- Wysłane przez Maria Krzywińska
- Kategorie PIT
- Data 9 luty
W kontekście zbliżającego się rozliczenia rocznego warto przeanalizować możliwości skorzystania z ulg podatkowych. Nazwa ulgi może bowiem czasami wprowadzać w błąd odnośnie osób do niej uprawnionych.
Wydawać by się mogło, że nazwa „ulga na powrót” jasno wskazuje, że jest ona skierowana do osób powracający. Jednak, jak okazuje się w praktyce, jest to ulga nie tylko dla osób powracających, lecz również dla cudzoziemców.
Ulga polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Polski.
Omawiana ulga obejmuje przychody podatnika do wysokości 85 528 zł w roku podatkowym. Przychody te mogą pochodzić z tytułu umowy o pracę, stosunku służbowego, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, umów zlecenia. Ulga przysługuje również prowadzącym działalność gospodarczą w której wybrano jako formę opodatkowania skalę podatkową, podatek liniowy, albo ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Zwolnienie, przysługuje pod warunkiem, że:
- w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – po 31 grudnia 2021 r. – podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
- podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
- trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
- okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
- podatnik:
- posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej, lub
- miał miejsce zamieszkania:
- nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
- na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz
- posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz
- nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zwolnienie dotyczy przychodów osiągniętych w czterech następujących po sobie latach:
- z pracy na etacie (umowa o pracę, stosunek służbowy, praca nakładcza, spółdzielczy stosunek pracy),
- z umów zlecenia,
- z zasiłku macierzyńskiego,
- z działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej, 19% podatkiem liniowym, stawką 5% (tzw. ulga IP Box) oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W niedawno wydanych interpretacjach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej numer 0114-KDIP3-2.4011.1041.2023.2.AC kolejny raz potwierdził, że z ulgi na powrót mogą skorzystać również cudzoziemcy, którzy nigdy wcześniej nie mieszkali w Polsce.
Skorzystanie z ulgi jednak wymaga szczegółowej analizy wskazanych uprzednio warunków Jedną z kluczowych kwestii jest posiadane obywatelstwo oraz kraj dotychczasowego zamieszkania.
Warunkiem, na który należy zwrócić uwagę, jest niewątpliwie wskazany wcześniej warunek 3. Jak wynika z analizy przepisu oraz interpretacji wydawanych przez Dyrektora KIS, spełniają go osoby mające obywatelstwo polskie, obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej, lub mający miejsce zamieszkania przez wskazany okres w państwie członkowskim Unii Europejskiej, lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Spełnienie warunku w pozostałych przypadkach jest związane z uzyskaniem Karty Polaka lub wcześniejszym zamieszkaniem w Polsce.
Analiza przedstawionego warunku prowadzi do wniosku, że z ulgi nie może skorzystać obywatel Białorusi, który nie posiada Karty Polaka, ale mogłaby skorzystać osoba przeprowadzająca się do Polski z Australii lub Republiki Chile.
Przykładowo w Interpretacji z dnia 5 czerwca 2023 r., numer 0115-KDIT2.4011.193.2023.2.ENB Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdził:
“Z przedstawionych przez Pana okoliczności wynika, że przez okres ponad 20 lat - do 2021 r. włącznie mieszkał Pan na terytorium Federacji Rosyjskiej. Zatem nie spełni Pan warunku wskazanego w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. nie miał Pan miejsca zamieszkania:
- nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 2 ww. ustawy, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
- na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 2 ww. ustawy.
Na moment przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski nie posiadał Pan również obywatelstwa polskiego, bowiem jak Pan wskazał - posiadał obywatelstwo rosyjskie.
W Pana przypadku możliwość skorzystania z ulgi na powrót jest więc uwarunkowana posiadaniem Karty Polaka”.
Dodatkowo jak wskazuje Dyrektor Krajowej Informacji skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.948.2023.2.AC w przypadku uzyskania Karty Polaka ważny jest również moment jej uzyskania.
“ W szczególności, mając na względzie unormowania dotyczące przyznawania, utraty ważności i unieważniania Karty Polaka wskazać należy, że podatnik, który posiada Kartę Polaka (art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ww. ustawy) to osoba, która ma przyznaną i ważną Kartę Polaka na moment przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski. Karta jest przyznawana w drodze decyzji przez właściwy organ, a może stracić ważność z mocy prawa lub może zostać unieważniona stosownie do obowiązujących w tym zakresie przepisów odrębnych.
Wobec powyższego wskazać należy, że nie spełniła Pani warunku posiadania Karty Polaka wskazanego w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem w momencie przeniesienie miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie posiadała Pani Karty Polaka”.
W aspekcie ulgi na powrót okazuje się, że praktyczne skorzystanie z niej rodzi wiele komplikacji. Ustawodawca, wprowadzając ulgi podatkowe ma na celu wprowadzenie udogodnień dla podatników, jednak warunki do zastosowania ulg i niejasność przepisów w praktyce często komplikują lub w skrajnych przypadkach uniemożliwiają skorzystanie z ich.
#ulga na powrót #Karta Polaka #cudzoziemiec #zwolnienie podatkowe #podatki
Maria Krzywińska
Konsultant Podatkowy
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła studia magisterskie na kierunku doradztwo podatkowe. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach dotyczących głównie podatków dochodowych, obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.