ULGA NA SPONSORING SPORTOWY
- Wysłane przez Agnieszka Fijałkowska-Wocial
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 29 maj 2023
Zgodnie z zamysłem ustawodawcy ulga na sponsoring jest dodatkową zachętą podatkową dla przedsiębiorców, którzy angażują się w działalność społecznie pożyteczną (CSR) i wspierają m.in. działalność sportową. W konsekwencji przedsiębiorca może nie tylko odliczyć 100% kosztów uzyskania przychodów, w tym również poprzez odpisy amortyzacyjne, lecz także, w ramach dodatkowej ulgi sponsoringowej, ma możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania dodatkowych 50% kosztów, z tym że kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym:
• z pozarolniczej działalności gospodarczej – PIT,
• z przychodów z innych niż przychody z zysków kapitałowych – CIT.
Komu przysługuje ulga?
• PIT – podatnicy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną na ogólnych zasadach według skali podatkowej i podatkiem liniowym. Ulga nie przysługuje w szczególności podatnikom stosującym opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
• CIT – podatnicy uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.
Jakie są warunki skorzystania z ulgi?
Koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową mogą być odliczane w ramach omawianej ulgi, o ile łącznie spełnione są dwa warunki, tj.:
1. są kosztami uzyskania przychodów (w świetle art. 22 i 23 ustawy o PIT / art. 15 i 16 ustawy o CIT),
2. są kosztami wymienionymi w przepisach dot. ulgi sponsoringowej (art. 26ha ust. 2 ustawy o PIT/ art. 18ee ust.2 ustawy o CIT),
3. Koszty nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku.
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty. Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu (PIT-CSR składa podatnik będący osobą fizyczną, PIT-CSRS składa podatnik będący przedsiębiorstwem w spadku, CIT-CSR składa podatnik będący osobą prawną).
1. Finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy. Finansowanie klubu sportowego musi zostać przeznaczone w szczególności na:
1) realizacja programów szkolenia sportowego,
2) zakup sprzętu sportowego,
3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej
- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
2. Finansowanie stypendium sportowego.
3. Finansowanie imprezy sportowej niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych.
Na co zwrócić uwagę?
Warunkiem skorzystania z ulgi jest m.in. to, aby poniesiony wydatek został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki nie mogą więc np. przyjąć formy darowizny, gdyż wtedy nie byłyby kosztem podatkowym, a w konsekwencji nie byłyby również objęte ulgą. Organy podatkowe akceptują natomiast prawo do ulgi, jeśli wydatki ponoszone są w formie umowy sponsoringu właściwego lub umowy barterowej.
Umowa sponsoringowa powinna wprost szczegółowo określać do jakich konkretnie usług reklamowych zobowiązuje się sponsorowany, przykładowo do umieszczenia logo sponsora w materiałach/ na koszulkach zawodników; do umieszczenia firmy sponsora w czasie trwania imprezy, do rozpowszechniania materiałów informacyjnych sponsora. Zarówno w przypadku umowy sponsoringu jak i umowy barterowej należy pamiętać o określeniu wartości świadczenia a także że wartość wzajemnych świadczeń powinna być równa (powinny być to świadczenia ekwiwalentne). Umowy powinny wskazywać na jakie cele sponsorowany powinien przeznaczyć środki pieniężne, wartości rzeczowe lub otrzymane świadczenia a także wykluczać ich przeznaczenie na finansowanie innych zadań czy przedsięwzięć.
Potencjalnie istnieje możliwość skorzystania z ulgi na sponsoring również w ramach działań w obszarze CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu). Podatnik chcący udokumentować swoje działania w tym zakresie powinien dysponować opracowaną strategią i planem działania w zakresie CSR a także informować o tych działaniach. Tym niemniej należy wskazać, że działania w zakresie CSR mogą być kwestionowane przez organy podatkowe tym samym warto uzyskać potwierdzenie w postaci interpretacji indywidualnej.
Agnieszka Fijałkowska-Wocial
Agnieszka jest doradcą podatkowym oraz managerem w Kancelarii LTCA
Ukończyła prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz zdobyła uprawnienia doradcy podatkowego.
Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe, w tym również w organach administracji skarbowej, gdzie zajmowała się prowadzeniem oraz nadzorowaniem postępowań podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.
W ramach Kancelarii LTCA koncentruje się na doradztwie z zakresu podatków dochodowych. Uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe, procesy restrukturyzacyjne, audyty podatkowe.
Reprezentuje klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi.