Umorzenie składek dla powodzian - ruszyło przyjmowanie wniosków
- Wysłane przez Jakub Orłowski
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 20 styczeń
Od 6 stycznia 2025 r. osoby poszkodowane w wyniku powodzi mogą składać wnioski do ZUS o umorzenie składek. Program pomocy skierowany jest do osób prowadzących działalność gospodarczą, działalność pożytku publicznego albo działalność rolniczą, poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r.
Warunki uzyskania umorzenia
- Powódź spowodowała szkody majątkowe lub czasowy brak możliwości korzystania z nieruchomości lub lokalu.
- Co najmniej 40% spadek przychodów w porównaniu do analogicznych miesięcy:
- Wrzesień 2024 r. vs. wrzesień 2023 r.
- Październik 2024 r. vs. październik 2023 r.
Jeśli działalność rozpoczęto w 2024 r., porównuje się wrzesień 2024 r. do sierpnia 2024 r.
Co podlega umorzeniu?
Składki na:
- ubezpieczenia społeczne,
- ubezpieczenie zdrowotne,
- Fundusz Pracy,
- Fundusz Solidarnościowy,
- Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
- Fundusz Emerytur Pomostowych.
Umorzenie dotyczy składek za wszystkie osoby ubezpieczone zgłoszone przez danego płatnika.
Wnioski mogą dotyczyć należności za okres od sierpnia do grudnia 2024 roku, w tym składek już opłaconych, składek, których termin płatności został wyznaczony na 15 września 2025 roku (zgodnie z art. 36 ustawy powodziowej) albo które są objęte zawartą umową z ZUS o rozłożenie na raty należności z tytułu składek lub o odroczenie terminu płatności składek.
Jak złożyć wniosek?
Wniosek należy złożyć na formularzu RUP (dostępny na stronie ZUS) w formie elektronicznej przez profil na PUE/eZUS jako pismo ogólne z załączonym formularzem. Jeśli wniosek składa pełnomocnik, należy dołączyć pełnomocnictwo (formularz PEL).
Informacje lub decyzje będą przesyłane przez PUE/eZUS lub pocztą. Od decyzji przysługuje odwołanie do sądu okręgowego.
Jakub Orłowski
Jakub jest starszym konsultantem podatkowym. Obecnie jest studentem V roku na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Równolegle z nauką zajmuje się tematyką związaną z podatkami. Jego zadania w Kancelarii LTCA opierają się na bieżącym wsparciu doradców podatkowych poprzez sporządzanie opinii podatkowych, wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych, a także poprzez research. Ponadto zajmuje się opracowaniem materiałów wykorzystywanych na szkoleniach i webinarach. Biegle posługuje się językiem angielskim.