Usługa pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego
- Wysłane przez Patrycja Orzoł – Wrońska
- Kategorie Pozostałe
- Data 9 maj 2024
W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 14 marca 2024 r. sygn. akt. I SA/Po 900/23, Sąd uznał iż usługi skarżącego sklasyfikowane jako usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego są odrębną jednostką od usługi związanej z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, zatem podlegają 8,5% stawką ryczałtu.
Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie działalności którą wykonuje tj. konsultacji z zakresu systemów ich wdrażania oraz utrzymania.
W szczególności Wnioskodawca wskazał iż jego działalność polega na:
1) Sporządzeniu analizy informacji zebranych od klientów;
2) Obsługi zgłoszeń klientów odnośnie do błędów znalezionych w systemie lub podczas wdrożenia nowych funkcjonalności w zależności od rodzaju zgłoszenia;
3) Opracowywania zebranych informacji pod kątem systemu, który ma zostać wdrożony bądź ulepszony;
4) Opisywania wymagań klientów;
5) Przygotowywania dokumentacji technicznej;
6) Konfiguracji systemów na podstawie wymagań klientów oraz przygotowanej dokumentacji w celu dostosowania standardowych procesów (...) do potrzeb klienta;
7) Integracji systemów od strony systemu źródłowego lub docelowego w zależności od scenariusza, jak również samej integracji poprzez konfigurację przepływu danych w szynie integracyjnej dostarczanej przez firmę (...)
8) Wsparcia zespołu odpowiedzialnego za przeprowadzanie testów;
9) Prowadzenia warsztatów dla klientów.
Wnioskodawca zaznaczył, że nie jest programistą i nie świadczy usług z zakresu tworzenia kodu, a jedynie rozpisuje wymagania programistom odnośnie do tego co ma zostać zaimplementowane w systemie klienta.
Wnioskodawca zwrócił się do Dyrektora KIS z pytaniem czy zakres świadczonych przez niego usług kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 30 października 2023 r., uznał, że czynności świadczone przez Wnioskodawcę związane są z doradztwem w zakresie oprogramowania, co wyklucza możliwość zastosowania stawki 8,5%.
Skarżący wniósł skargę na przedmiotową interpretację indywidualną z wnioskiem u uchylenie zaskarżonej decyzji. Z kolei Dyrektor KIS podtrzymał swoje dotychczasowe stanowisko w sprawie wnosząc o oddalenie skargi.
Wyrokiem WSA w Poznaniu przyznał rację Wnioskodawcy i uznał skargę za zasadną.
Sąd w uzasadnieniu dokonał rozróżnienia usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego od pojęcia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.
WSA podzielił stanowisko Skarżącego, iż systemy są technologią informatyczną a nie oprogramowaniem i że sporne czynności są ściśle związane z doradztwem w zakresie technologii informatycznych, a nie w zakresie oprogramowania.
Sąd uznał iż Dyrektor KIS wydając zaskarżoną interpretację poprzestał na wynikach wykładni językowej art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.z.p.d, a rezultat tego rodzaju wykładni należało skonfrontować z wynikami wykładni systemowej. W ocenie Sądu analiza postanowień ww. art. 12 prowadzi do wniosku, że postanowienia tego przepisu wykazują ścisły związek z postanowieniami rozporządzenia PKWiU.
Jak wskazał Sąd: „okoliczność ta jest dostrzegana w orzecznictwie gdzie wprost wskazuje się, że normy prawa podatkowego zawarte w art. 12 ust. 1 u.z.p.d. i określające stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych odwołują się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wskutek czego normy prawa statystycznego współtworzą normę opodatkowania (tak: wyrok NSA z 17 lipca 2009 r., II FSK 376/08). W konsekwencji uznać należy, że wydając zaskarżoną interpretację obowiązkiem organu było uwzględnienie oraz odwołanie się do postanowień rozporządzenia PKWiU.”
Zatem: „Fakt sklasyfikowania spornych usług do pozycji (...) tj. do usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego będącej na gruncie PKWiU odrębnym grupowaniem niż usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego przemawia za przyjęciem, że sporne usługi nie stanowią usług doradztwa w zakresie oprogramowania w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) u.z.p.d.”
Niniejszym, Sąd uchylił więc zaskarżoną interpretację.
#ryczałt #programista #8,5%
Patrycja Orzoł – Wrońska
Patrycja jest radcą prawnym. Ukończyła prawo oraz studia podyplomowe Rachunkowość i Doradztwo Podatkowe na Uniwersytecie Szczecińskim oraz aplikacje radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawych w Szczecinie. Doświadczenie w podatkach zdobywała między innymi prowadząc biuro rachunkowe oraz pracując w kancelariach prawnych. W ramach Kancelarii LTCA zajmuje się wsparciem doradców podatkowych m.in. w zakresie podatku VAT.