Wakacje od ZUS – projekt ustawy
- Wysłane przez Adam Giedrojć
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 25 styczeń 2024
W RCL pojawił się projekt ustawy zmieniającej ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych, przez którą mają zostać wprowadzone wakacje od składek mikroprzedsiębiorcy na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy oraz na ubezpieczenie chorobowe (jeśli w miesiącu poprzedzającym miesiąc wakacji przedsiębiorca opłacał składkę chorobową).
Zwolnienie z opłacania tych składek ma przysługiwać przez jeden miesiąc kalendarzowy w roku kalendarzowym.
Należy podkreślić, że wakacje nie obejmą składki na ubezpieczenie zdrowotne – te nadal będą należne.
Wakacje składkowe będą stanowiły pomoc de minimis.
Korzystanie z wakacji składkowych
Zwolnienie ma przysługiwać przedsiębiorcom będącym mikroprzedsiębiorcami w rozumieniu ustawy prawo przedsiębiorców, czyli przedsiębiorcom, którzy w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniali łącznie następujące warunki:
- zatrudniali średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
- osiągnęli roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów ich bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Objęcie wakacjami mikroprzedsiębiorców oznacza, że z wakacji nie skorzysta przedsiębiorca zatrudniający średniorocznie 10 osób, ale będzie mógł z nich skorzystać przedsiębiorca zatrudniający 30 zleceniobiorców.
Podczas wakacji składkowych podstawę składek ma stanowić najniższa obowiązująca danego ubezpieczonego podstawa wymiaru składek – jest to minusem dla przedsiębiorców opłacających składki od wyższej podstawy, w ich przypadku ewentualny zasiłek będzie niższy w przypadku skorzystania z wakacji składkowych.
Płatnik składek, aby skorzystać z wakacji składkowych będzie musiał złożyć wniosek o zwolnienie z opłacania składek w miesiącu kalendarzowym poprzedzającym miesiąc kalendarzowy, który ma być objęty zwolnieniem.
Wniosek oprócz danych identyfikacyjnych płatnika i oznaczenia miesiąca, za który ma przysługiwać zwolnienie będzie zawierał oświadczenia dotyczące statusu mikroprzedsiębiorcy oraz oświadczenie dotyczące wykonywania świadczeń na rzecz pracodawcy.
Wniosek będzie mógł być złożony wyłącznie elektronicznie. ZUS będzie miał 40 dni na rozpatrzenie wniosku.
Za okres wakacji składkowych przedsiębiorca nie będzie opłacał składek, jednak będzie zobowiązany do złożenia właściwych deklaracji i raportów.
Kto nie skorzysta?
Z racji na to, że wakacje składkowe obejmą wyłącznie przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą, to z tych wakacji nie skorzystają:
- twórcy i artyści,
- osoby prowadzące działalność w zakresie wolnego zawodu,
- wspólnicy:
- jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
- spółki jawnej,
- spółki komandytowej,
- spółki partnerskiej,
- akcjonariusze prostej spółki akcyjnej wnoszący do spółki wkład, którego przedmiotem jest świadczenie pracy lub usług,
- komplementariusze w spółce komandytowo-akcyjnej,
- osobę prowadzącą publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół, na podstawie przepisów ustawy prawo oświatowe,
- osoby świadczące usługi w ramach działalności nierejestrowanej.
Ponadto z wakacji składkowych mają być wyłączeni przedsiębiorcy, którzy:
- wykonują świadczenia na rzecz byłego pracodawcy, jeśli łącznie:
- wykonują te świadczenia w bieżącym bądź poprzednim roku kalendarzowym,
- byli związani z tym pracodawcą umową o pracę w poprzednim roku kalendarzowym lub w roku rozpoczęcia działalności gospodarczej – może to wyłączać także przedsiębiorców, którzy otwierali działalność wiele lat temu i wygląda na to, że przepis ten mógł być błędnie sformułowany,
- zakres świadczeń pokrywa się z zakresem czynności uprzednio wykonywanych w ramach umowy o pracę,
- w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku o wakacje od składek nie podlegali ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzonej działalności.
- nie dysponują wystarczającym limitem de minimis.
Kto za to zapłaci?
W związku z tym, że brak wpłaty składek w czasie wakacji składkowych nie będzie oznaczać faktycznego naliczenia składek na koncie ubezpieczonego przedsiębiorcy, to składki te muszą mieć inne źródło finansowania niż pieniądze przedsiębiorcy – z uzasadnień do projektu wynika, że wakacje składkowe mogą objąć aż 1,8 mln przedsiębiorców o obrocie do 2 mln euro.
Odpowiadając na pytanie kto zapłaci za te wakacje można powołać cytat z filmu Rejs „No i panie, kto za to płaci? Pan płaci, pani płaci, my płacimy. To są nasze pieniądze proszę pana. Społeczeństwo.” – ponieważ składki za okres wakacji składkowych będą finansowane przez budżet państwa.
W tym przypadku bowiem należy wziąć pod uwagę także koszty obsługi tego zwolnienia. Będzie się to bowiem wiązało m.in. z wdrożeniami informatycznymi i wykonywaniem dodatkowych czynności przez pracowników ZUS.
Może warto w takim razie rozważyć inne rozwiązania mające na celu obniżenie obciążeń przedsiębiorców jak np. obniżenie składek oraz również zapowiadany przez nowy rząd powrót do poprzedniego systemu obliczania i odliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Skutki podatkowe
Faktyczna oszczędność wynosi mniej niż wysokość składek, których przedsiębiorca nie będzie musiał zapłacić – brak opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne oznacza wyższą składkę na ubezpieczenie zdrowotne i wyższy podatek do zapłaty.
Przykładowo przy miesięcznym dochodzie 10 000 zł w przypadku podatnika opłacającego podatek wg. skali podatkowej (12% i 32%) i opłacającego „duży” ZUS faktyczna oszczędność wyniesie 1 264,29 zł – podatek wyniesie 192 zł więcej, a składka zdrowotna wzrośnie o 144,03 zł.
Na gruncie opodatkowania należy także wspomnieć, że projekt ustawy przewiduje zwolnienie z podatku PIT dla zwolnienia z opłacania składek.
Projekt obecnie znajduje się na etapie opiniowania, a planowany termin wejścia tych przepisów w życie to 1 października 2024 r.
Link do projektu ustawy:
#wakacjeodZUS #składkispołeczne #ZUS #zwolnienie #wakacjeskładkowe
Adam Giedrojć
Adam jest konsultantem podatkowym. Ukończył studia licencjackie na kierunku finanse i rachunkowość w PWSZ w Suwałkach oraz studia magisterskie na kierunku doradztwo podatkowe i administracja skarbowa na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Ponadto jest w trakcie zdobywania uprawnień doradcy podatkowego. Doświadczenie w podatkach zdobywał między innymi prowadząc biuro rachunkowe oraz pracując w kancelarii doradztwa podatkowego. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach dotyczących głównie podatków dochodowych, obejmujących bieżące doradztwo podatkowe. Przeprowadza także research’e podatkowe, przygotowuje komentarze i opinie podatkowe oraz wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych. Adam jest także autorem niemal 150 artykułów o tematyce dotyczącej podatków oraz składek ZUS, opublikowanych na stronach kancelarii i biura, a także w serwisach takich jak Legalis, Infor, Money.pl oraz Rzeczpospolita.