Wsparcie dla młodego sportowca a podatki
Przedsiębiorcy chcący przekazać wsparcie młodym sportowcom, często zastanawiają się jakie są możliwości takiego wsparcia. Rozwiązaniem wartym rozważenia może być umowa sponsoringu właściwego.
2. Czym jest sponsoring właściwy?
3. Konsekwencje podatkowe umowy sponsoringu właściwego.
1. Darowizna
Oczywiście pierwszym nasuwającym się rozwiązaniem jest darowizna. Dla przedsiębiorcy rozwiązanie to jednak nie jest optymalne, gdyż darowizna nie może stanowić kosztów uzyskania przychodu ani na gruncie podatku PIT ani CIT.
Można ewentualnie rozważać możliwość przekazania darowizny za pośrednictwem właściwej organizacji prowadzącej działalność pożytku publicznego (nie podlegają odliczeniu m.in. darowizny na rzecz osób fizycznych), gdyż w określonych warunkach przepisy ustawy o PIT oraz ustawy o CIT pozwalają na odliczenie darowizn od dochodu. Tym niemniej, aby odliczyć darowiznę musi być ona przekazana na rzecz właściwej organizacji wskazanej w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub równoważnej z krajów UE lub EOG. Ponadto darowizna musi zostać przekazana na cel ze strefy zadań publicznych m.in. działalność na rzecz wspierania i upowszechniania kultury fizycznej.
Więcej na ten temat w artykule: Odliczenie darowizn. Czyli pomoc, która może nam się opłacić?
https://akademialtca.pl/blog/odliczenie-darowizn-czyli-pomoc-ktora-moze-nam-sie-oplacic
W przypadku otrzymania darowizny, po stronie sportowca wystąpi z kolei podatek od spadków i darowizn. Podatek ten oblicza się, dla III grupy podatkowej, od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku (5733 zł). Według następującej skali:
3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej |
||
11 833 |
12% |
|
11 833 |
23 665 |
1420 zł i 16% od nadwyżki ponad 11 833 zł |
23 665 |
3313 zł 20 gr i 20% od nadwyżki ponad 23 665 zł |
Obdarowany powinien złożyć zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych na formularzu SD-3 w ciągu 1 miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego (art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy PSD).
2. Czym jest sponsoring właściwy?
Sponsoring jest jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy/ promocji, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także kształtować pozytywny wizerunek firmy i popularyzować jej nazwę na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów.
Umowa sponsoringu właściwego zobowiązuje jej strony do świadczeń wzajemnych, tj. z jednej strony następuje przekazanie środków pieniężnych przez przedsiębiorcę a z drugiej następuje świadczenie usług o charakterze reklamowym. Świadczenia powinny mieć charakter ekwiwalentny (tj. stanowić świadczenia o tej samej wartości), w takiej sytuacji umowa sponsoringu stanowi w istocie odpłatne nabycie usług reklamowych, promocyjnych.
3. Konsekwencje podatkowe umowy sponsoringu właściwego.
W przypadku sponsoringu właściwego koszty sponsoringu stanowią w całości koszty uzyskania przychodu sponsora.
Jedynie w przypadku, gdy świadczenie reklamowe na rzecz sponsora nie będzie miało charakteru ekwiwalentnego, to koszty podatkowe sponsora będą limitowane do wysokości równowartości ceny za reklamę/ promocję, tj. wartości usługi reklamowej wyświadczonej przez sponsorowanego.
W przypadku zawarcia umowy ze sportowcem, który nie prowadzi działalności gospodarczej, organy kwalifikują umowę sponsoringu jako umowę zlecenia (przychody z działalności wykonywanej osobiście wskazane w art. 13 pkt 8 ustawy o PIT), oznacza to, że przychody opodatkowane są według zasad ogólnych skalą podatkową. Przedsiębiorca pełni obowiązki płatnika, jest co do zasady obowiązana pobrać zaliczkę na PIT, ZUS, sporządzić PIT-11 oraz uwzględnić zaliczki w deklaracji PIT-4R. To niewątpliwie dodatkowe obowiązki dla przedsiębiorcy.
Tym niemniej organy potwierdzają, że w przypadku sportowca, który nie przekroczył 26 roku życia, w przypadku zawarcia z nim umowy sponsoringowej może być stosowana ulga dla młodych rocznie do kwoty 85 528 zł (art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT) – interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0114-KDIP3-2.4011.672.2023.2.MN
Ponadto w przypadku sponsorowanego do 26 roku życia, który jest uczniem lub studentem może znaleźć zastosowanie wyłączenie z ZUS (porównaj: Pismo z dnia 13 lutego 2013 r. Centrali Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, nr DI/100000/451/1551/2012).
Tym samym może się okazać, że w przypadku młodego sportowca, jedynym obowiązkiem przedsiębiorcy będzie sporządzenie imiennej informacji PIT-11 i przesłanie jej do podatnika i urzędu skarbowego.
Przeczytaj też o uldze na sponsoring sportowy:
Agnieszka Fijałkowska-Wocial
Agnieszka jest doradcą podatkowym oraz managerem w Kancelarii LTCA
Ukończyła prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz zdobyła uprawnienia doradcy podatkowego.
Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe, w tym również w organach administracji skarbowej, gdzie zajmowała się prowadzeniem oraz nadzorowaniem postępowań podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.
W ramach Kancelarii LTCA koncentruje się na doradztwie z zakresu podatków dochodowych. Uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe, procesy restrukturyzacyjne, audyty podatkowe.
Reprezentuje klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi.